حکم جلب مهناز افشار صادر نشده، این بازیگر فقط احضار شده

پس از آنکه حکم نیابت قضایی دادسرای بابل برای رسیدگی به شکایت از مهناز افشار در دادسرای تهران به نیابت از دادسرای بابل منتشر شد، گروهی از رسانه‌ها به اشتباه این حکم را به عنوان حکم جلب منتشر کردند، حال آنکه در حکم به صراحت آمده که این حکم احضاریه است و در ادامه صرفاً روند مرسوم قضایی توضیح داده شده است.

سایت بدون -از ساعاتی پیش، خبری با تیتر «حکم جلب مهناز افشار» به علت شکایت سیدغفار دریاباری، یک روحانی به واسطه توییت مهناز افشار منتشر شد؛ خبری که بدون مداقه در جزئیات حکم در همه رسانه‌ها بازنشر شد. یک چهره مطلع به «تابناک گفت که حکم صادره برای مهناز افشار صرفاً نیابت قضایی است که توسط شعبه سوم دادسرای بابل صادر شده تا او به نیابت از این دادسرا، به دادسرای فرهنگ و رسانه در تهران احضار و پرونده این بازیگر به نمایندگی از حوزه قضایی بابل در تهران رسیدگی شود.

بر اساس این حکم، مقام قضایی در بابل با اشاره به شکایتی از مهناز افشار در آن حوزه قضایی شده، صرفاً از مقام قضایی که در تهران حاضر است درخواست کرده به این پرونده رسیدگی نمایند. بنابراین مهناز افشار مطابق با این حکم صرفاً به دادسرا احضار شده و این احضاریه نیز باید پس از رسیدگی به پرونده در تهران از سوی دادسرای تهران صادر و به منزل مهناز افشار ارسال شود. بازپرس پرونده در ادامه روند قضایی مرسوم را توضیح داده که اگر مهناز افشار به دادسرا مراجعت نکرد، حکم جلب او صادر شود.

حکم جلب مهناز افشار صادر نشده است، این بازیگر فقط احضار شده است

این رویه مرسومی است که در تمامی پرونده‌های قضایی پیموده می‌شود و متهم یا متشاکی ابتدا احضار و در صورت عدم مراجعت، حکم جلب در محل و در صورت عدم حضور در محل، حکم جلب سیار صادر می‌شود. احتمالاً توضیح تشریفات مرسوم قضایی در ادامه بخش احضار مهناز افشار به نیابت از دادسرای بابل در دادسرای تهران، باعث چنین اشتباهی شده و متأسفانه رسانه‌ها بدون دقت در حکم، خبر جلب این بازیگر را منتشر کردند.

نیابت قضایی در قانون آیین دادرسی کیفری بدین شکل توضیح داده شده است: «ماده ۱۱۹- هرگاه تحقیق از متهم، استماع شهادت شهود و مطلع، معاینه محل، بازرسی از منازل و اماکن و اشیاء، جمع‏آوری آلات جرم و به طور کلی هر اقدام دیگری خارج از حوزه قضایی محل مأموریت بازپرس لازم شود، وی با صدور قرار نیابت قضایی مطابق مقررات قانونی و ارسال اصل یا تصویر اوراق مورد نیاز پرونده و تصریح موارد، انجام آنها را از بازپرس محل، تقاضا می‌کند. این بازپرس در حدود مفاد نیابت اعطائی، موضوع نیابت را انجام می‌دهد و اوراق تنظیمی را پس از امضا به همراه سایر مدارک به دست آمده نزد مرجع نیابت‌دهنده می‏فرستد و در صورتی که اجرای تمام یا بخشی از مفاد نیابت، مربوط به حوزه قضایی دیگری باشد، اوراق را برای اجرای نیابت به مرجع مزبور ارسال و مراتب را به بازپرس نیابت‌دهنده اعلام می‌دارد.حکم جلب مهناز افشار صادر نشده است، این بازیگر فقط احضار شده است

تبصره ۱-‌ انجام نیابت قضایی در حوزه قضایی بخش به‌ عهده رییس یا دادرس علی‏ البدل دادگاه آن محل است.

تبصره ۲- در مواردی که اقرار متهم و یا شهادت شاهد و یا شهادت بر شهادت شاهد، مستند رأی دادگاه ‌باشد، استماع آن توسط قاضی صادرکننده رأی الزامی است.

ماده ۱۲۰- بازپرس در هنگام صدور قرار نیابت قضایی می‌تواند نوع تأمین را معین یا اختیار أخذ تأمین و نوع آن را به نظر بازپرسی که تحقیق از او خواسته شده، واگذار کند. چنانچه بازپرسی که تحقیق از او درخواست شده با توجه به دفاع متهم و ادله ابرازی وی احراز کند که تأمین خواسته شده نامتناسب است به نظر خود، تأمین متناسبی أخذ می‌کند. همچنین در موردی که تقاضای أخذ تأمین نشده باشد، وی می‌تواند در صورت توجه اتهام با نظر خود تأمین مناسب أخذ کند.

ماده ۱۲۱- هرگاه در اجرای نیابت قضایی، قرار تأمین صادره منتهی به بازداشت متهم شود، پرونده جهت اظهارنظر نزد دادستان محل اجرای نیابت ارسال می‌شود. به اعتراض متهم نسبت به قرار بازداشت، مطابق مقررات در دادگاه صالح محل اجرای نیابت، رسیدگی می‌شود.

ماده ۱۲۲- هرگاه به تشخیص بازپرس، مباشرت وی در انجام تحقیقی در خارج از حوزه قضایی محل مأموریتش ضروری باشد، موضوع را به نحو مستدل به دادستان اعلام و پس از کسب نظر موافق وی، ضمن هماهنگی با دادستان محل و تحت نظارت او، نسبت به اجرای مأموریت اقدام می‌کند. در این‌صورت، ضابطان دادگستری و مراجع رسمی مکلف به اجرای دستورهای بازپرس هستند.»

بنابراین مطابق با تشریفات مرسوم قضایی، مهناز افشار به نیابت از دادسرای بابل برای رسیدگی به شکایتی که از او شده، به دادسرای تهران احضار می‌شود و احضاریه برای او ارسال خواهد شد. مهناز افشار هم‌اکنون در آلمان است و در صورتی که پیش از بازگشتش به تهران، احضاریه‌اش به محل سکونتش ابلاغ شود، او پس از بازگشت به تهران باید به شعبه رسیدگی‌کننده در دادسرا مراجعه کند و اگر مراجعه نکند، ممکن است به تشخیص بازپرس پرونده در تهران حکم جلبش صادر شود و در این مرحله حتی حکم احضاریه نیز صادر نشده است.

گفتنی است، مهناز افشار پیش از این با بازنشر توییتی در حساب کاربری‌اش که متعلق به یک حساب کاربری واقعی با سوءاستفاده از عکس سیدغفار دریاباری یک روحانی بابلی بود، نسبت به ادبیات زشت این حساب کاربری اعتراض کرده بود و فضایی شکل گرفته بود که ظاهراً او در ایجاد جو علیه روحانی که در همدان توسط یکی از اوباش ترور شد، نقش داشته است. این مسئله باعث ایجاد یک موج در فضای مجازی برای محاکمه مهناز افشار شد و در این شرایط روحانی بابلی که عکسش توسط آن اکانت فیک مورد سوءاستفاده قرار گرفته بود، از افشار به واسطه بازنشر آن مطلب غیرواقعی منتسب به این روحانی شکایت کرد که منجر به رسیدگی و صدور این احضاریه شده است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *