خداحافظی غیرمنتظره راجر فدرر/پایان عصر نابغه سوئیسی

سایت بدون – عصر پنجشنبه هفته گذشته برای علاقه مندان به تنیس تلخ بود چرا که راجر فدرر اسطوره سوئیسی تنیس جهان به طور رسمی اعلام کرد پس از اتمام کارش در رقابت‌های لیورکاپ ۲۰۲۲ که به میزبانی لندن برگزار می‌شود پس از بیست و چهارسال حضور مستمر در بالاترین سطح رقابت‌ها از دنیای تنیس خداحافظی خواهد کرد. خبر خداحافظی فدرر پس از رقابت‌های لیورکاپ ۲۰۲۲ در حالی اعلام شد که پیش از این گفته شده بود راجر به علت آب آوردن زانویش این رقابت‌ها را از دست داده است.

ا

مصدومیت‌های پیاپی علت اصلی خداحافظی
همانطور که پیش‌بینی می‌شد علت اصلی خداحافظی دارنده ۲۰ گرنداسلم تنیس جهان، مصدومیت‌های پیاپی از ناحیه زانو است. فدرر در بیانیه خداحافظی‌اش درباره مصدومیت‌هایش طی سه سال گذشته می‌گوید: «همانطور که بسیاری از شما می‌دانید طی ۳ سال گذشته با مشکلاتی از نوع جراحی و مصدومیت‌ دست به گریبان بوده‌ام. تلاش زیادی کردم که خود را به مرز آمادگی برسانم، اما در عین حال توان و محدودیت‌های بدن خود را نیز می‌دانم. پیام بدنم واضح بود. من ۴۱ سال دارم و در بیش از ۱۵۰۰ مسابقه طی ۲۴ سال بازی کرده‌ام. تنیس بیش از هر چیزی که من تصورش را بکنم با من خوب تا کرده و اکنون باید بپذیرم که زمان پایان دادن به دوران حرفه‌ای‌ام فرا رسیده است.»

واکنش‌ها به خداحافظی فدرر در دنیای ورزش
وقتی بزرگی از یک رشته ورزشی خداحافظی می‌کند پیام‌های بسیاری در ستایش او از سوی همبازیان و یا حتی ستاره‌های رشته‌های دیگر صادر می‌شود که فدرر هم از این قاعده مستثنی نبود و پس از انتشار خبر خداحافظی‌اش پیام‌های بسیاری از سوی بازیکنان تنیس و برخی ستارگان رشته‌های مختلف از جمله فوتبال صادر شد که در ادامه نگاهی به آنها خواهیم داشت.

رافائل نادال: کاش این روز هیچ وقت نمی‌رسید
این برای شخص من و برای ورزش جهان یک روز غم انگیز است. برایم مایه خوشحالی و البته افتخار و امتیاز بزرگی بود که همه این سال‌ها را با تو تقسیم کردم و لحظات فوق‌العاده‌ای را در کنار هم درون و خارج از زمین تنیس رقم زدیم.
کارلوس آلکاراس: راجر یکی از الگوهای من بوده است. برای تمام کارهایی که برای ورزشمان کردی سپاسگزارم.
منصور بهرامی: با بهترین آرزوها برای یکی از بزرگترین‌های تاریخ تنیس.
خوان مارتین دل پوترو: تنیس بدون تو مثل همیشه نخواهد بود.
مربی فدرر: او به تنیس پشت نمی‌کند.
لئو مسی: نابغه‌ای بی‌تکرار در تاریخ تنیس و یک الگو برای همه ورزشکاران. با آرزوی موفقیت در مرحله جدید زندگی. دلمان برای تماشای تو در زمین تنیس و لذت بردن از بازی‌ات تنگ می‌شود.

۲۰ گرند اسلم در طول ۲۴ سال
۲۴ سال حضور در بالاترین سطح تنیس جهان بسیار سخت است اما راجر این کار را انجام داد. بله او ۲۴ سال به‌صورت مستمر در بالاترین سطح قرار داشت و ۲۰ گرنداسلم کسب کرد. رکوردی فوق‌العاده که اگرچه جوکوویچ با ۲۱ گرنداسلم و نادال با ۲۲ گرنداسلم از آن رد شده‌اند اما به نظر می‌رسد تا سال‌ها تنیس‌بازی موفق به کسب۲۰ گرند اسلم در طول دوران حرفه‌ای خودش نشود تا راجر را از لحاظ کسب گرنداسلم به رتبه چهارم جدول بفرستد. البته نباید فراموش کرد فدرر علاوه بر کسب ۲۴ گرنداسلم ۷۹ قهرمانی دیگر در مسترز‌ها به‌دست آورد که در نوع خود جالب توجه است.

ستاره تبلیغات
طبق آمار فوربس، در سال ۲۰۲۰، اگرچه که راجر دیگر در اوج قدرت خود نبود، اما پردرآمدترین ستاره ورزشی جهان از نظر تبلیغات شد؛ بالاتر از کریستیانو رونالدو، لبرون جیمز و تایگر وودز. او بیش از ۵ میلیون پوند جایزه به دست آورد، اما این مبلغ در مقایسه با ۸۱ میلیون پوندی که از تبلیغات و هزینه‌های ظاهری دریافت کرد، ناچیز است.
تنیس رها نمی‌شود
اگر بازیکنانی مانند فدرر پس از خداحافظی تنیس را کنار بگذارند حیف است آن همه تجربه به بازیکن جوان دیگری منتقل نشود. همان‌طور که مربی او در پیام خداحافظی‌اش به آن اشاره کرد، فدرر به تنیس پشت نمی‌کند و ما هم امیدواریم که او پس از مدتی استراحت و درمان مصدومیتش به‌عنوان مربی به دنیای راکت باز گردد و تجربه‌هایش را در اختیار بازیکنان جوان قرار دهد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «هلو برو تو گلو»

سایت بدون – دو نفر رفیق بودند یکی از یکی تنبل تر در مسیری داشتند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *