سایت بدون – زبان طراحی خودرو همانند سایر تولیدات، پایبند رعایت اصول و قواعدی است که طی سالها توانسته همگام با ذائقه مصرفکنندگان حرکت کرده و ظرفیت برطرف کردن توقعات و انتظارات بازار مصرف را در ظاهر تک تک نمونهها و طرحها به نمایش بگذارد. همین قاعده سبب شده است خودروها در ردههای متفاوت و با ظاهری متمایز به مصرفکنندگان عرضه شوند که در نگاه اول بهسادگی بتوان نوع کاربری و سطح انتظارات را در وجود آنها مشاهده کرد. یکی از پرطرفدارترین رده خودروهای تولید شده در جهان، خودروهای اسپرت و سرعتی هستند که به خاطر شتاب بالا و قدرت مانور بسیار بیشتر نسبت به سایر خودروها از قوانین فیزیک در طراحی بهره بیشتری برده و ظاهری متفاوت برای خود دست و پا کردهاند. اغلب آنها دماغهای کشیده، سقفی با ارتفاع کم و لاستیکهایی پهن دارند و در قسمت انتهایی نیز مجهز به یک اسپویلر هستند. به همه این خصوصیات استفاده از خطهای تیز و خمیدگیهای آیرودینامیک را هم اگر اضافه کنیم به مجموعهای از حروف الفبای زبان طراحی خودروهای اسپرت میرسیم که به جرأت میتوان گفت بخش غیرقابل تفکیک این دسته از محصولات است. در تمام سالهایی که این گونه محصولات تولید میشوند چشم بینندگان به این باور رسیده که با دیدن خودرویی که دارای تمام این خصوصیات است باید انتظار یک خودروی سرعتی، پرشتاب و تند و تیز را داشت، اما در این زمینه شاهد استثناهایی نیز هستیم؛ تولید خودروهایی که با داشتن تمام خصوصیات ظاهری یک خودروی اسپرت در عمل نتوانستند انتظارات یک راننده علاقهمند به سرعت و حرکات تند و تیز را در سطح جادهها برآورده کنند. در ادامه با تعدادی از این خودروها آشنا میشویم.
برگرفته از: Motor Junkie
تویوتا جیتی۸۶ Toyota GT86
این خودرو که به صورت نسبتا محدود وارد ایران شده را شرکت ژاپنی تویوتا اولین بار در سال ۱۳۹۱/ ۲۰۱۲ معرفی کرد و بلافاصله بسیاری از طرفداران خودروهای پیشرفته به خاطر طراحی ظاهری و وزن کم جذب آن شدند. جیتی۸۶ به یک موتور چهارسیلندر با سیستم تنفس طبیعی مجهز است که ۲۰۰اسب بخار قدرت تولید شده را با یک گیربکس دستی به چرخهای عقب منتقل میکند.
اما یکی از نکتههای ناامیدکننده این خودرو آن بود که با وجود ۲۰۰ اسب بخار قدرت، شتاب اولیه صفر تا صد آن بالای هشت ثانیه است و این مساله باعث شد مالکانش به فروش آن روی بیاورند.
میتسوبیشی لنسر جیتی Mitsubishi Lancer GT
لنسر جیتی که نسخه اسپرت محصول لنسر از شرکت میتسوبیشی ژاپن است به دلیل محدودیت در حجم موتور، بخت حضور در بازار ایران را به دست نیاورد. این خودرو نیز مانند تویوتا جیتی۸۶ با ۱۶۸ اسب بخار قدرت، شتاب اولیه صفر تا صد بالاتر از هشت ثانیه دارد که میتوان آن را چابکتر در نظر گرفت، اما به دلیل قیمت تقریبا بالایی که دارد به نسخه چندان پرتقاضایی تبدیل نشد.
به جز قیمت نسبتا بالا از نکات منفی دیگر این خودرو میتوان به عایقکاری داخل کابین اشاره کرد که اصلا قابل مقایسه با خودروهای همرده خود نیست؛ زیرا در سرعتهای بالاتر از ۸۰ کیلومتر صدای باد شدیدی شبیه زمانی که یکی از پنجرههای عقب باز باشد به گوش میرسد. گیربکس سیویتی این خودرو نیز نسبتا دیر عمل میکند و حتی پس از رسیدن به دور موتورهای بالاتر از ۴۰۰۰ دور در دقیقه همچنان برای تغییر دنده مردد است. شاید مهندسان میتسوبیشی کاهش مصرف سوخت و اقتصادی کردن این خودرو را فدای ظاهر اسپرت آن کرده باشند!
هیوندای ولوستر Hyundai Veloster
یکی از محصولات جمع و جور شرکت هیوندای کره جنوبی است که با داشتن چهرهای کاملا اسپرت موفق نشد امتیازات خوبی را برای خود کسب کند. ولوستر که به یک موتور ۶/۱ لیتری چهارسیلندر مجهز است میتواند ۱۲۸ اسب بخار قدرت تولید کند و شتاب صفر تا صد آن هم ۱۱ ثانیه طول میکشد. این عدد نسبت به سایر رقبا واقعا آهسته و کند است. البته پایینبودن توان قدرتی این خودرو تنها مشکلش بهحساب نمیآید. این کوپه هاچبک به خاطر دو در بودن و همچنین کوچک بودن فضای کابین حتی نتوانست جوانان علاقهمند به سرعت را آنطور که سازندگانش توقع داشتند راضی نگه دارد. هرچند در نمونه بعدی و ارتقا یافته ولوستر، موتور توربو با توان ۲۰۱ اسب بخار به آن افزوده شده اما با توجه به قیمت و قابلیتهای موجود در این خودرو همچنان انتظار میرود نتواند در برابر سایر رقبا قدرت رقابت چندانی داشته باشد.
مرسدس اسالکی ۲۰۰ Mercedes SLK200
شاید
با شنیدن نام برند مرسدس کمی سخت باشد که بتوانیم محصولات این خودروساز
مطرح را در فهرست خودروهای نامناسب قرار دهیم. اما زمانی که با سری
اسالکی ۲۰۰ مواجه میشویم به راحتی میتوانیم این رودستر کوچک و لوکس را
در فهرست لاکپشتهای خرگوشنما قرار دهیم.
نمونه ابتدایی این خودرو بیش
از ۲۰ سال پیش با ظاهری اسپرت و جوانپسند به بازار عرضه شد. نمونههای
ابتدایی اسالکی ۲۰۰ همخوانی بیشتری با ظاهر آن داشتند و از نظر شتاب و
حرکات سریع، راضیکنندهتر به نظر میرسیدند؛ اما در نسخههای بعدی آن کمی
از شتاب آن کاسته شد. البته این کاهش آنقدرها محسوس نیست اما طبق اعلام
سازندگان مرسدس شتاب صفر تا صد ۱/۴ ثانیهای در مدل اِیامجی۵۵ به حدود
۶/۴ ثانیه برای مدل اِیامجی۴۳ کاهش یافته است که همین مساله میتواند
روند کاهشی ناراحتکننده و عجیبی در روند معمول و رو به توسعه محصولات جدید
مرسدس بنز باشد. اما اگر این تغییر را به معنای بهبود مصرف سوخت و کاهش
قابل توجه گازهای آلاینده محیطزیستی در نظر بگیریم، شاید توجیهپذیر به
نظر برسد.
Mercedes SLK200
شاید با شنیدن نام برند مرسدس کمی سخت باشد که بتوانیم محصولات این خودروساز مطرح را در فهرست خودروهای نامناسب قرار دهیم. اما زمانی که با سری اسالکی ۲۰۰ مواجه میشویم به راحتی میتوانیم این رودستر کوچک و لوکس را در فهرست لاکپشتهای خرگوشنما قرار دهیم.
نمونه ابتدایی این خودرو بیش از ۲۰ سال پیش با ظاهری اسپرت و جوانپسند به بازار عرضه شد. نمونههای ابتدایی اسالکی ۲۰۰ همخوانی بیشتری با ظاهر آن داشتند و از نظر شتاب و حرکات سریع، راضیکنندهتر به نظر میرسیدند؛ اما در نسخههای بعدی آن کمی از شتاب آن کاسته شد. البته این کاهش آنقدرها محسوس نیست اما طبق اعلام سازندگان مرسدس شتاب صفر تا صد ۱/۴ ثانیهای در مدل اِیامجی۵۵ به حدود ۶/۴ ثانیه برای مدل اِیامجی۴۳ کاهش یافته است که همین مساله میتواند روند کاهشی ناراحتکننده و عجیبی در روند معمول و رو به توسعه محصولات جدید مرسدس بنز باشد. اما اگر این تغییر را به معنای بهبود مصرف سوخت و کاهش قابل توجه گازهای آلاینده محیطزیستی در نظر بگیریم، شاید توجیهپذیر به نظر برسد.
بامو ام۳ ای۳۰ BMW M3 E30
مانند برند مرسدس که کمتر درباره نکات منفی محصولاتش صحبت به میان آمده، بامو نیز توانسته است سابقه خوبی از خود به جا بگذارد. اما در بین محصولات این شرکت نیز میتوان همچون رقیب سنتیاش محصولاتی مشاهده کرد که نتوانستند موفقیتهای لازم را کسب کنند. یکی از این نمونهها رده ام (M) است که بخصوص نسخه ای ۳۰ (E30) آن زبانزد است. این خودرو در سالهای ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۱/ ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۲ تولید میشد و برای شرکت در مسابقات قهرمانی اروپا در تورینگ طراحی شده بود. موتور طراحی شده برای ای۳۰ یک پیشرانه چهار سیلندر ۳/۲ لیتری بود که قدرتش در ابتدا ۱۹۵ و پس از توسعه به ۲۱۵ اسب بخار قدرت رسید. شتاب صفر تا صد آن حدود هفت ثانیه بود که با توجه به رقبای آن روزگار خود قدرت رقابت چندانی نداشت و به خودرویی آرام و آهسته معروف بود؛ واقعیت تلخی که پشت طراحی زیبا و اسپرت این خودرو مخفی شده بود!
لکسوس سیتی ۲۰۰اچ Lexus CT200H
لکسوس که نام برند لوکس تویوتاست اصرار دارد با عرضه خودروهای لوکس توانسته است رقیب سرسختی برای خودروسازان آلمانی باشد و برای این منظور بسیار تلاش کرده است؛ اما در این راه خیلی موفق هم نبوده است. نمونه این موفق نبودن را میتوان در عرضه و ساخت نمونه سیتی ۲۰۰ اچ به خوبی جستوجو کرد. خودرویی با قابلیتهای پریوس اما در لباسی جذابتر و اسپرتتر.
سیتی ۲۰۰ اچ خودروی هاچبکی است که در سال ۱۳۸۹/ ۲۰۱۰ رونمایی شد و تولید آن تا سال گذشته ادامه داشت. این خودروی هیبریدی که از نظر طراحی بدنه و داخل کابین، جزو برترینها به شمار میرود از انبوه تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز بهرهمند است. این نمونه به یک موتور بنزینی ۸/۱ لیتری بنزینی و یک موتور الکتریکی مجهز است و در مجموع ۱۳۶ اسب بخار قدرت دارد که از این نظر تفاوتی با برادران خود یعنی پریوس و آئوریس ندارد و شتاب صفر تا صد آن حدود ده ثانیه است.
مزدا ۶ Mazda6
آخرین نسل مزدا ۶ که یکی از بهترین سدانهای متوسط (سواری صندوقدار) خانواده است و در سطح بسیار محدودی وارد ایران شد با ظاهری مدرن و تا حدی اسپرت این تصور را در ذهن بیننده القا میکند که با یک خودروی سریع روبهرو هستیم. این در حالی است که با نگاهی دقیقتر به مشخصات فنی و آزمونهای متفاوت درخواهیم یافت که مزدا ۶ یک خودروی کاملا خانوادگی است که بیشتر به جنبههای راحتی و امنیت در آن توجه شده است و نه القای حس سرعت و هیجان به راننده و سرنشینان.
در این خودرو در دنده یک و در سرعتهای پایین شاهد هرزگردی (سیستم ASR) بیش از حدی هستیم که گاهی حتی کنترل خودرو را سخت میکند و عملا امکان شتابگیری را از راننده میگیرد. این سیستم با تاخیر قابل توجه و قطع کامل گاز واکنش نشان میدهد و عملا حس رانندگی پرشتاب را از راننده میگیرد و در نهایت نمیتوان شتاب صفر تا صد کمتر از ۹ ثانیه را از آن انتظار داشت. همچنین در سرعتهای بالا با وجود چسبندگی و پایداری بینقص، حین مانورهای ناگهانی بدنه به سمت مخالف فرمان متمایل میشود که این اتفاق برای رانندگانی که با خصوصیات مزدا ۶ آشنایی ندارند ممکن است آزاردهنده باشد.