
سایت بدون – نقاشی تاریخی «زنی در حال حمل زغالهای افروخته» اثر پیتر بروگل پسر که در سال ۱۹۷۴ از موزه ملی گدانسک لهستان به سرقت رفته بود، پس از پنج دهه سرگردانی در دنیای هنر، در موزهای در استان لیمبورگ هلند شناسایی شد. این کشف بزرگ که حاصل تحقیقات دقیق پلیس هلند، روزنامهنگاران و کارآگاه آثار هنری آرتور برند است، یکی از مهمترین پروندههای سرقت هنری را پس از سالها به نتیجه رساند.
ماجرای سرقت؛ شبی که تاریخ هنر تغییر کرد
مطابق گزارشهای آرشیوی، این سرقت در شب ۲۱ آوریل ۱۹۷۴ (۱ اردیبهشت ۱۳۵۳) رخ داد. در آن شب، سارقان با استفاده از داربستهای ساختمانی از طریق پنجرهای در طبقه دوم وارد موزه شدند و دو اثر ارزشمند را به سرقت بردند: یکی نقاشی «زنی در حال حمل زغالهای افروخته» و دیگری اثری از آنتونی ون دایک با عنوان «تصلیب».
سرقت این اثر زمانی آشکار شد که یکی از کارکنان خدماتی موزه، قاب آن را از دیوار انداخت و مشخص شد که داخل آن بهجای اثر اصلی، تصویری بریدهشده از یک مجله قرار گرفته است. تحقیقات پلیس به این نتیجه رسید که یک زوج جوان که چند هفته پیش تصویری از این نقاشی را از یک مجله در کتابخانه جدا کرده بودند، ممکن است در این سرقت نقش داشته باشند، اما شناسایی آنها هرگز ممکن نشد.
معمای مرگ یک مأمور گمرک
دو روز پس از کشف سرقت، روموآلد ورنر، مأمور گمرک لهستانی، گزارشی درباره خروج غیرقانونی آثار هنری از بندر گدنیا ارائه کرد. اما کمی بعد، جسد او در یک قبرستان پیدا شد. برخی گمانهزنیها حاکی از آن است که سرویس امنیتی لهستان در دوران کمونیستی، در این سرقت و همچنین مرگ مشکوک ورنر نقش داشته است. ورود این سازمان به تحقیقات باعث بسته شدن پرونده شد و تا سالها هیچ اطلاعات جدیدی درباره سرنوشت این نقاشی به دست نیامد.
کشف غیرمنتظره؛ راز پنهان در یک موزه هلندی
پس از سالها بیخبری، این نقاشی بهطور اتفاقی توسط یکی از خبرنگاران مجله هلندی «ویند» شناسایی شد. او هنگام بازدید از یک نمایشگاه در موزه گودا، متوجه شباهت اثری به نقاشی گمشده بروگل شد و این موضوع را به کارآگاه آثار هنری، آرتور برند اطلاع داد. برند با بررسی دقیق و مقایسه این اثر با پنج نسخه دیگر از آن، تأیید کرد که این نقاشی همان نمونه سرقتشده است.
در ادامه، تصاویر این نقاشی برای مقامات لهستانی ارسال شد و بررسیهای کارشناسان تأیید کرد که این اثر همان نقاشی مفقودشده است. پلیس هلند اکنون در حال طی مراحل قانونی برای بازگرداندن آن به موزه ملی گدانسک است.
اهمیت این کشف برای دنیای هنر
نقاشی «زنی در حال حمل زغالهای افروخته» نهتنها بهعنوان یک اثر هنری ارزشمند، بلکه بهعنوان بخشی از تاریخ فرهنگی لهستان اهمیت زیادی دارد. این کشف نشان داد که حتی پس از پنج دهه، امید به بازگرداندن آثار هنری دزدیدهشده زنده است. با این حال، هنوز بسیاری از آثار تاریخی در سراسر جهان مفقود هستند و پروندههایی مشابه همچنان باز ماندهاند.
آیا این کشف میتواند سرنخی برای یافتن دیگر آثار هنری گمشده باشد؟ تنها زمان پاسخ این پرسش را خواهد داد.