داستان متفاوت و فرانسوی‌های لالیگا/اوج‌گیری کریم بنزما، افول گریزمان

سایت بدون –ستاره‌های فرانسوی‌ لالیگا اوضاع و شرایط کاملا متفاوتی را تجربه می‌کنند. کریم بن‌زما این روزها یکی از نفرات تاثیرگذار رئال است و با گلزنی‌های مداومش زیدان را از شرایط بد ابتدای فصل نجات داده و در سوی مقابل آنتوان گریزمان و عثمان دمبله در بارسا نتوانسته‌اند حداقل تا اینجای فصل کمکی به تیم خود کنند. از بین این سه نفر تنها گریزمان توانسته جای ثابتش را در تیم‌ملی فرانسه حفظ کرده و همچنان مورد اعتماد دیدیه دشان باشد. بن‌زما که به دلیل رسوایی اخاذی از متئو والبوئنا، هم‌تیمی‌اش در تیم ملی مدت‌ها دیگر به این تیم دعوت نمی‌شود و به نظر می‌رسد پرونده حضور او در جمع خروس‌ها بسته شده و دمبله نیز که هنوز به شرایط ایده‌آل برنگشته در لیست جدید فرانسوی‌ها برای دو دیدار پیش رو مقابل مولداوی و آلبانی در مقدماتی یورو ۲۰۲۰ حضور ندارد.

بهترین مهاجم فعلی فرانسه

بن‌زما آخرین بار در ۸ اکتبر ۲۰۱۵ پیراهن تیم ملی را به تن کرد و حالا چهار سال از غیبت او در تیم ملی می‌گذرد. او در آن دیدار دوستانه که مقابل ارمنستان برگزار شد، دبل کرد و آخرین گل‌هایش را برای فرانسه به ثمر رساند. درخشش دوباره او در این فصل باعث شده تا باز هم بحث بازگشت او به تیم ملی مطرح شود و حتی زین‌الدین زیدان در حمایت از او گفته بود که شایستگی دعوت مجدد به فرانسه را دارد. بن‌زما شنبه شب برابر ایبار دو گل دیگر به ثمر رساند و با ۱۷۵ گل زده از فرانس پوشکاش عبور کرد و ششمین گلزن برتر تاریخ باشگاه شد.کریم در ۸۱ بازی خود برای تیم ملی ۲۷ گل زده و سال‌ها یکی از نفرات ثابت این تیم بود اما جنجالی که بر سر پرونده والبوئنا در موردش ایجاد شد درنهایت باعث شد تا از تیم ملی محروم شود. از آن زمان دیگر در فهرست دشان قرار نگرفت و نمایش نه‌چندان خوبش در ترکیب رئال نیز سبب شد تا عدم دعوت از او توجیه بیشتری داشته باشد. درخشش کریم در این فصل باعث شده تا حامیانش دوباره بحث بازگشتش به تیم ملی را مطرح کنند. روزنامه اکیپ روز گذشته در یک نظرسنجی از خوانندگان خود پرسید: «آیا بن‌زما بهترین مهاجم فرانسوی از ابتدای این فصل بوده است؟» که ۷۳ درصد به این سوال پاسخ مثبت دادند.او دو تورنمنت مهم سال‌های اخیر(یورو ۲۰۱۶ و جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه) را از دست داد و البته فرانسه در دومی عنوان قهرمانی جهان را کسب کرد تا غیبت این ستاره ۳۱ ساله به چشم نیاید. دشان برای خط حمله تیمش سه گزینه در نظر دارد: «اولیویه ژیرو، کیلیان امباپه و آنتوان گریزمان.» به جز امباپه دو مهاجم دیگر فصل خوبی را در تیم‌های خود سپری نمی‌کنند. ژیرو در چلسی نیمکت‌نشین است و گریزمان هم پس از انتقال به بارسلونا هنوز نتوانسته در تیمش جا بیفتد. در این شرایط زیدان معتقد است بن‌زما شایستگی دعوت دوباره به تیم ملی را دارد: «او در حال حاضر بسیار عالی کار می‌کند و می‌تواند در تیم ملی حضور داشته باشد اما این موضوع در اختیار من نیست.» بن‌زما در دوران ۱۰ ساله حضورش در مادرید خاطرات خوب و بد زیادی دارد و حتی بارها از سوی هواداران مورد انتقاد قرار گرفته اما در میان مهاجمانی چون فن‌نیستلروی، ایواین، آدبایور، موراتا و چیچاریتو تنها او توانست چنین حضور طولانی مدتی را در برنابئو تجربه کند.

سرنوشتی شبیه کوتینیو

اتفاق جالب و دور از انتظار این فصل اوضاع کاملا متفاوت بن‌زما و گریزمان در دو تیم مطرح اسپانیاست. در حالی که همه منتظر درخشش گریزمان با پیراهن آبی‌اناری‌ها بودند و انتظار زیادی از مهاجم رئال نمی‌رفت اما پس از گذشت ۱۳ هفته از لیگ شرایط کاملا برعکس شده است. گریزمان در ۱۵ بازی خود برای بارسا تنها چهار گل به ثمر رسانده و در بازی‌های تیمش به ندرت نمایش خوبی ارائه کرده است. حالا مدیران باشگاه نگرانند تا سرنوشت فیلیپه کوتینیو درباره دیگر خرید گرانقیمت آنها تکرار شود و درنهایت مجبور شود او را نیز پس از حضوری کوتاه‌مدت راهی باشگاه دیگری کنند. یکی از مهم‌ترین مشکلات گریزمان در بارسا عدم ارتباط خوب با ستاره‌های این تیم ازجمله مسی و سوارز در داخل و حتی خارج از زمین است. او به تازگی در جشن تولد همسر سوارز شرکت کرده تا شاید بتواند ارتباطش در خارج از زمین با بزرگان تیم را بهتر کند. ارنستو والورده نیز با وجود عملکرد نه‌چندان خوب او در این هفته‌ها همچنان گریزمان را در ترکیب اصلی قرار می‌دهد تا شاید بالاخره بتواند خود را با فضای تیم تطبیق دهد. البته خود گریزمان معتقد است این روزها همانند اوایل دوران حضورش در سوسیه‌داد و اتلتیکو مادرید که شروع ضعیفی داشت به‌زودی به پایان می‌رسد و می‌تواند دوباره به اوج برگردد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *