درباره «آمبر»، منحصربه‎فردترین گنجینه گمشده تاریخ چه می‌دانید؟

سایت بدون –  پیش از این درباره گنج‌های پنهان و مرموز، داستان‌ها نقل کرده‌ایم اما گنجینه این هفته مجهول، یک اتاق کامل با ویژگی‌های خاص است. اتاق پرماجرای «آمبر» در کاخ «کاترین» سن‌پترزبورگ قرار دارد یا بهتر است بگوییم قرار داشته ‎است. این اتاق در اوایل قرن ۱۸ در آلمان ساخته شد. جنسش از کهربا بود و در تزیینات، موزاییک‌های کف و همه لوازم موجود در آن از طلا و سنگ‌های قیمتی استفاده شده ‌بود. هر کدام از ضلع‌های این اتاق بزرگ که به شکل مربع ساخته شده ‎بود، حدود ۳۵ متر طول داشت و محل استراحت شخصی و گردهمایی‌های دوستانه ملکه کاترین اول بود. امروز خبری از سرنوشت واقعی آمبر در دست نیست. تاریخ‌نگاران می‎گویند اگر فهرست عجایب هفت‌گانه، هشت‌تایی بود اتاق آمبر حتما در این فهرست جای داشت.    

   آمبر چطور غیب شد؟

این اتاق مثل دیگر اتاق‌های کاخ روزگار عادی خود را می‌گذراند تا این‌که نازی‌ها در سال ۱۹۴۱ به سن‌پترزبورگ حمله و شروع به غارت گنجینه‌های هنری و احتمالا اتاق آمبر کردند. گفته می‌شود که نازی‌ها اتاق را با ۶تن سنگ کهربا تنها در چند ساعت ناپدید کردند! البته براساس منابع تاریخی همیشه نازی‌ها چشم‌شان به اتاق بود و براین باور بودند که آمبر متعلق به کشور خودشان است چون ابتدا برای پادشاه آلمان ساخته شد و بعدها در سال ۱۷۱۶ به «پترکبیر» روسیه رسید. پیش از حمله نازی‌ها، نگهبانان اتاق سعی کردند اتاق را کامل جا‌به‌جا کنند و به قسمتی از روسیه که احتمال رسیدن هیتلر به آن کمتر بود، ببرند اما ایده خوبی نبود چون با اولین حرکت دیوارها شروع به ریزش کردند. بنابراین با پوشاندن دیوارها با کاغذ دیواری سعی کردند تا آن را یک اتاق معمولی جلوه بدهند. در نهایت نازی‌ها اتاق را پیدا و آن را از کاخ خارج کردند. می‎گویند آن‌ها اتاق را در کشتی جاسازی و به قلعه «کونیگسبرگ» منتقل کردند. برای مخفی نگه ‌داشتن‎اش، جواهرات را باز و در جعبه‌ای مخفی کردند. چند سال بعد که قلعه به‌ دست روس‌ها افتاد و از طرفی گزارش شده ‌بود که صندوق حاوی جواهرات در جایی از قلعه پنهان شده ‎است، روس‌ها کونیگسبرگ را منفجر کردند تا گنج را پیدا کنند. در نهایت به این نتیجه رسیدند که گنجینه کاملا نابود شده و  سرنوشتش تا امروز در هاله‌ای از ابهام است.  

گمانه‌زنی‌ها درباره معمای آمبر چه می‎گویند؟

براساس فرضیه‌ای، ارتش روسیه خود عامل ناپدید شدن اتاق است. می‌گویند در دوران محاصره شهر عمدا گنجینه را از بین برده‌ است تا به دست نازی‌ها نیفتد. فرضیه‌ای دیگر ادعا می‎کند نازی‌ها با حفر تونل‌های زیرزمینی سعی کردند گنجینه را به آلمان ببرند. البته حفر تونل و انتقال ارتش و لوازم از روش‌های معمول در جنگ جهانی بوده و این فرضیه برهمین اساس گفته شده‌است. گفته شده که با بمباران ارتش روسیه، قسمت‌هایی از تونل فروریخته و گنجینه مدفون شده‌است. در سال ۲۰۱۶ میلادی محققان دو انبار زیرزمینی در لهستان پیدا کردند که احتمال دادند محل نگهداری جواهرات اتاق باشد. این خبر در رسانه‌ها سروصدای زیادی به‌ پا کرد اما تحقیقات به هیچ رد و نشانی از جواهرات منجر نشد. هنوز با وجود کاوش‌ها برای یافتن گنج و سرنوشتش، نتیجه‌ای به دست نیامده‌است و کسی نمی‌داند که گنج را نازی‌ها به آلمان برده‎اند یا زیر خروارها خاک مدفون شده‌است. آمبر در یک پروژه ۲۴ساله، از روی نقاشی‌ها و عکس‌های سیاه و سفیدی که از آن به‌جا مانده، به‎صورت نمادین در کاخ کاترین بازسازی شده‎است.  

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *