درباره امریکا، سومین حریف تیم ملی در جام جهانی/خیلی می‌دوند سخت گل می‌زنند

باز

سایت بدون -دور دوم مسابقات گروه B جام جهانی مطابق میل تیم ملی پیش رفت. ساعاتی بعد از برد مهم شاگردان کی‌روش مقابل ولز، امریکا هم مقابل انگلیس به تساوی بدون گل رسید تا ایران از رتبه چهارم گروه به رتبه دوم بپرد و شرایط خیلی خوبی برای صعود به یک هشتم نهایی داشته باشد. حالا سرنوشت تیم ملی در دست خودش است و در صورت نباختن در بازی سوم و امتیاز گرفتن انگلیس از ولز که بسیار محتمل است، صعود می‌کند.
از روز اول قابل پیش‌بینی بود که رقابت برای رتبه دوم گروه بین ایران، ولز و امریکا باشد و بازی‌های رودرروی این سه تیم سرنوشت صعود را تعیین کند. در پایان دور دوم بازی‌های گروهB ایران موقعیت بهتری نسبت به امریکا دارد، با این حال نباید تصور کرد که صعود در دسترس است و بازی سوم را آسان دانست.
امریکا مقابل انگلیس نمایش خیلی خوبی داشت و در پایان بازی رسانه‌های انگلیسی هم اعتراف کردند که حریف تیم برتر زمین بود. البته بخشی از این نتیجه به خاطر افت انگلیس نسبت به بازی اول بود. فیل مک‌نالتی، کارشناس سایت بی.بی.سی نوشت: «به نظر می‌رسید که انگلیس به فوتبال ملال‌آور تابستان گذشته برگشته است.» اشاره او به نتایج ضعیف انگلیس در لیگ ملت‌های اروپا است که شش بازی بدون برد را پشت سر گذاشت.
با این حال نمی‌توان از نمایش انرژیک و باانگیزه شاگردان گرگ برهالتر گذشت. خط هافبک دونده این تیم، انگلیس را کاملاً به عقب راند و تعویض‌های ساوت‌گیت در نیمه دوم هم نتوانست جریان بازی را تغییر دهد. با این حال امریکا در زدن گل برتری که می‌توانست این تیم را به صدر جدول گروه بفرستد، ناکام بود.
برهالتر بعد از بازی به مشکل گلزنی تیمش اعتراف کرد و گفت: «باید در استفاده از فرصت‌ها بهتر شویم. از نمایش کلی تیم راضی هستم. نکته مهم باور اعضای تیم بود و بازیکنان هرگز دچار تردید نشدند. بازیکنان پیش از بازی تمرکز کاملی داشتند و حالا به بازی سوم رسیدیم که حکم یک بازی حذفی را دارد.» سرمربی امریکا درباره بازی سرنوشت‌ساز با ایران گفت: «در بازی با انگلیس با روحیه بالایی بازی کردیم و با همین شرایط به بازی با ایران می‌رویم. ما می‌خواهیم از بخت‌مان برای صعود استفاده کنیم. می‌دانیم که بازی سختی است، ولی امیدواریم که از شانس‌مان بهره ببریم.»

تایلر آدامز، کانته امریکا
نقطه قوت امریکا خط میانی‌اش بود. مثلث تایلر آدامز، یونس موسی و وستون مک‌کنی خط میانی انگلیس را عقب راندند و ساوت‌گیت مجبور شد برای تغییر این شرایط هندرسون را جانشین بلینگهام، پدیده‌ تیمش کند. آدامز، کاپیتان امریکا که در لیدز بازی می‌کند، در انجام وظایف دفاعی‌اش به قدری خوب بود که در نظرسنجی سایت فدراسیون فوتبال این کشور به‌عنوان بهترین بازیکن زمین شناخته شد. سایت اتلتیک درباره هافبک دفاعی امریکا نوشت: «تایلر آدامز بخوبی بلوک دفاعی تیمش را رهبری کرد.» هنری وینتر، خبرنگار تایمز هم او را بهترین بازیکن زمین دانست و گفت: «او در خط میانی فوق‌العاده بود و حملات انگلیس را قطع می‌کرد. او ساده بازی کرد و نماد بازی سازماندهی شده امریکا بود.» یک خبرنگار امریکایی هم در کنایه به دوندگی بالای او نوشت: «۷۰ درصد کره زمین را آب پوشانده. بقیه آن را تایلر آدامز.» این اصطلاحی است که پیش از این درباره انگولو کانته، هافبک خستگی‌ناپذیر فرانسه به کار می‌رفت. آدامز در بازی آخر هم نقش مهمی در ترکیب امریکا خواهد داشت و باید منتظر دوئل‌های دیدنی هافبک‌های تیم ملی و بخصوص مهدی طارمی که برای توپ‌گیری به مرکز زمین می‌رود با او باشیم.

مراقب پولیشیچ باشید
عنوان بهترین بازیکن رسمی این بازی که فیفا انتخاب می‌کند به کریستین پولیشیچ رسید. مهاجم چلسی که در ترکیب ۳-۳-۴ امریکا به‌عنوان گوش چپ بازی می‌کند، بهترین خطر این تیم را در نیمه اول ساخت، ولی شوت دیدنی او از زاویه بسته به تیر دروازه انگلیس برخورد کرد. مک‌کنی، هافبک یوونتوس هم در این نیمه یک موقعیت خوب را از مقابل دروازه از دست داد تا مشکل گلزنی این تیم یادآوری شود. وه‌آ، گلزن بازی با ولز و پولیشیچ، گوش‌های راست و چپ این تیم بازیکنان آماده‌ای هستند، ولی رایت به‌عنوان مهاجم نوک عملکرد خوبی نداشته است. پولیشیچ درباره بازی با انگلیس و بازی سه‌شنبه شب با ایران گفت: «تساوی نتیجه بدی نیست. ما با اعتماد به نفس بالایی بازی کردیم، فرصت‌های خوبی ساختیم و حتی می‌توانستیم برنده شویم. ولی هنوز کار زیادی در پیش داریم.» امریکا حریف سرسخت‌تری از ولز نشان داده، ولی شرایط جدول این فرصت را به کی‌روش می‌دهد که نقشه بازی را به دلخواه خودش طراحی کند. تیم ملی با تساوی هم به احتمال خیلی زیاد صعود می‌کند و با اضطراب کمتری نسبت به حریف بازی خواهد کرد. همچنین مربی پرتغالی می‌تواند با سیستم دفاع – ضدحمله مورد علاقه‌اش ضربه کاری را به حریف وارد کند. با این حال بازی برای تساوی ریسک بزرگی است و تیم ملی باید با هدف بردن امریکا به زمین برود.

آرمن ساروخانیان/ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *