درباره خاکی ترین فوتبالیست دنیا؛ انگولو کانته/ آقای بسیار مهربان


سایت بدون – کسی نمی‌تواند انگولو کانته را دوست نداشته باشد. ستاره ۳۰ ساله و فوق‌العاده فروتن چلسی که جام جهانی را با تیم ملی فرانسه برده، یک بار ارزش خود را به عنوان یک انسان متواضع به اثبات رسانده. او که در رده ملی و باشگاهی تقریباً به همه افتخارات رسیده، در حال خرید از یک سوپرمارکت مورد توجه یک هوادار قرار گرفته است. سرفاز احمد در فروشگاه آسدا که اجناس را با تخفیف و قیمت‌های مناسب ارائه می‌دهد خریدهایش را انجام می‌داد که ناگهان کانته را دید. او در توییتر نوشت: «می‌خواستم چند قلم خرید کنم که ناگهان چه کسی را دیدم. انگولو کانته چه بازیکنی و چه انسانی! با مهربانی تمام با من عکس گرفت و بسیار مؤدب بود. با صبر به حرف‌های من گوش می‌کرد، بازیکنی در کلاس او واقعاً متواضع است.»
این اولین بار نیست که ستاره سابق لسترسیتی خودش را به عنوان محبوب‌ترین چهره ورزش زیبا معرفی می‌کند.

دیگر آشغال جمع نمی‌کند
قبل از اینکه کانته معروف و ثروتمند شود و هفته‌ای ۲۹۰ هزار پوند دستمزد بگیرد، او در پاریس بزرگ شد جایی که از پدر و مادری اهل مالی متولد شده بود. او به پدرش در میان زباله‌ها برای پیداکردن چیزهای باارزش و قابل تبدیل شدن به پول کمک می‌کرد. کانته جوان کیلومترها راه می‌رفت و این شاید به او کمک کرد بازیکن تلاشگری شود.

می‌توانم تا زمین تمرین بدوم؟
روباه‌ها در سال ۲۰۱۵ با آوردن کانته از کائن، او را به دنیای فوتبال معرفی کرد. اما شگفت‌انگیز اینکه برخلاف هم‌تیمی‌ها نمی‌خواست با ماشین به تمرین برود و می‌خواست تا آنجا بدود که کاری غیرمعمول بود. جیمی واردی به خاطر می‌آورد: «یک روز به ما گفت که واقعاً دوست دارد تا زمین تمرین بدود و در واقع هدفش این بود که یک جلسه تمرین اضافه برای خودش داشته باشد. آن موقع همه ما جا خوردیم و سعی می‌کردیم متقاعدش کنیم که این کار را نکند.»

خیلی خب، یک ماشین می‌گیرم
بالاخره کانته راضی شد برای خودش ماشین بگیرد اما نه لامبورگینی یا مرسدس یا هر ماشین فوق‌العاده دیگری. او سراغ یک مینی کوپر ۲۰ هزار پوندی رفت که می‌گویند نو هم نبوده. جالب است بدانید هنوز هم مینی کوپر سوار می‌شود حتی بعد از تصادفی که در سال ۲۰۱۸ با یک کامیون داشت.

با من بمان
دنیای کانته با کارهای سخاوتمندانه ناآشنا نیست. وقتی مدافع سابق لستر، سدریک کیپره نتوانست خانه‌ای برای زندگی پیدا کند، کانته به او اجازه داد با برادرش در خانه او زندگی کنند. کیپره یک بار گفت: «وقتی در لستر بودم، برای یک ماه در خانه کانته زندگی می‌کردم. در آپارتمانم مشکلی به وجود آمده بود و او میزبان من و برادرم شد. کسی از این کارها نمی‌کند و این واقعاً لطف او بود. امروز افتخار می‌کنم به اینکه کسی مثل او را دیده‌ام. هیچ‌کس را به مهربانی و فروتنی او ندیده‌ام.»

پرداخت کامل مالیات
در سال ۲۰۱۸ قرارداد پنج‌ساله‌ای با کانته بسته شد که به ازای آن دستمزد هفتگی‌اش به ۲۹۰ هزار پوند رسید. می‌گویند چلسی به او توصیه کرده خارج از انگلیس یک شرکت تأسیس کند و راه‌های دور زدن مالیات را برود اما او علاقه‌ای به این کار نداشته. کانته برخلاف بسیاری از فوتبالیست‌ها اصرار داشته مالیات خود را به طور کامل بپردازد. بلیز ماتوئیدی، همبازی او در تیم ملی فرانسه و البته دوستش بعد از شنیدن این قضیه گفت: «واقعاً نمی‌دانستم چنین اتفاقی افتاده اما تعجب نمی‌کنم چون انگولو را می‌شناسم. او بی‌نقص است، اهل تقلب نیست به جز وقتی که ورق بازی می‌کند!»

عذرخواهی از هوادار آرسنال
کانته حتی برای هواداران رقیب هم وقت دارد. در سال ۲۰۱۸ یک روز بعد از پیروزی ۳ بر ۲ آبی‌ها برابر آرسنال به درخواست یکی از هواداران توپچی‌ها پاسخ مثبت داد. شارکی در توییتر داستانش را به اشتراک گذاشت: «این مرد را دیدم. به او گفتم هوادار آرسنال هستم و از نتیجه بازی دو تیم در این هفته ناراحتم اما او لبخند زد و از من عذرخواهی کرد. عجب آدمی است!»

طرفدارانش را فراموش نمی‌کند
او البته برای هواداران خودش ارزش بیشتری قائل است. در واقع یک بار به عروسی دختر یکی از هواداران چلسی رفت بعد از آنکه ابتدا به این درخواست پاسخ منفی داده بود. فرانک خالد اینطور توضیح داد: «ما با هم دوست شدیم وقتی توسط یک دوست به او معرفی شدم و او به رستوران من آمد. او را دعوت کردم و به خاطر تعهدی که به تیم ملی فرانسه داشت، ابتدا به من جواب منفی داد اما به دلیل مصدومیت اردو را ترک کرد و به من پیام داد که دارد می‌آید. من و خانواده‌ام به انگولو بسیار نزدیک هستیم و او یکی از اولین کسانی بود که بعد از عمل بای‌پس سال ۲۰۱۸ به دیدن من آمد. مدتی در بیمارستان ماند و با همه مهربانی کرد و امضا داد و با میهمان‌ها سلفی گرفت.»

«کاری» می‌خورد و فوتبال می‌بیند
خیلی از فوتبالیست‌ها این مراسم را انجام می‌دهند، خوراک کاری می‌خورند و ‌هایلایت‌های مسابقه را در برنامه «بازی روز» تماشا می‌کنند. این دقیقاً همان کاری است که کانته انجام داد وقتی قطار یورو استار به فرانسه را از دست داد. در گوگل نزدیک‌ترین مسجد را در سنت پانکراس پیدا کرد و نماز خواند. هوادار آرسنال، بدرالرحمان جلیل فوراً او را شناخت و گفت کانته چطور به سراغش آمده و برنامه را با او تماشا کرده: «شنبه غروب به مسجد رفتم و ما با هم نماز خواندیم. این آموزه اسلام است که میهمان را به خانه‌ات دعوت کنی و من او را برای شام به خانه بردم. او با من و برادرم آمد و از اینکه به خانه ما آمده ابراز خوشحالی کرد. رژیم پروتئینی داشت و خوراک کاری برایش تهیه کردم. او حتی یک فنجان چای خورد. با ما فیفا بازی کرد و ما را برد. بعد «بازی روز» را تماشا کردیم، واقعاً شب خیلی خوبی بود.»

خجالتی برای بالابردن جام جهانی
در سال ۲۰۱۸ او به قله فوتبال رسید و با تیم ملی کشورش به قهرمانی جام جهانی رسید اما کانته واقعاً خجالتی است و رویش نمی‌شد از هم‌تیمی‌ها بخواهد مثل آنها جام قهرمانی را بالای سر ببرد. خوشبختانه استیون انزونزی مسأله را فهمید و از هم‌تیمی‌ها خواست به کانته هم فرصت بدهند. این باعث می‌شود فروتنی او را بیش از پیش بستایید.
منبع: سان

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *