درباره رقابت خواننده‌ها و ترانه‌سرایان در تیتراژهای نمایش خانگی / سبقت علی زند وکیلی با «خواب‌زده»

سایت بدون– این روزها بازار سریال‌های شبکه نمایش خانگی داغِ داغ است و هنوز یکی از راه نرسیده، آن یکی مجوز پخش می‌گیرد. هم اکنون چهار مجموعه در این شبکه به مخاطبان عرضه می‌شود که عبارتند از: سریال‌های «مانکن»، «دل»، «کرگدن» و «خواب‌زده». سازندگان آثار نمایشی معمولاً سعی می‌کنند با استفاده از تمام امکانات و جذابیت‌های بصری و شنیداری، مخاطب بیشتری را به خود جذب کنند. یکی از عوامل جذابیت هر اثری هم ،تیتراژ آن است و به همین دلیل انتخاب ترانه و خواننده آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به بررسی تیتراژ چهار سریالِ حاضر در شبکه نمایش خانگی و اجرای خواننده‌های آن‌ها می‌پردازیم.

کرگدن- خوانندگیِ بازیگران
تیتراژ انتهایی سریال «کرگدن» مانند خود سریال که ساختاری متفاوت دارد، به سبکی متفاوت اجرا شده است و حداقل مشابه آن را به ویژه در سال‌های اخیر کمتر شنیده‌ایم. مجموع بازیگران اصلی سریال از پوریا رحیمی، کاظم سیاحی، بانیپال شومون، مهدی کوشکی، سارا بهرامی، پانته‌آ پناهی‌ها و…  خواننده‌های این قطعه هستند که با موسیقی سبک راکِ علی شهبازی، ترانه خاص آن را اجرا کرده‌اند و می‌توان گفت از پسش برآمده‌اند. اجرای متفاوت تیتراژ کرگدن با چند خواننده آقا و خانم، نمادی از کل این سریال پیچیده و پربازیگر هم هست؛ خواننده-بازیگرهایی که یک روح در چند بدن هستند و پوستشان مثل کرگدن کلفت است!


مانکن- فرزاد فرزین
دوم شهریور ماه اولین قسمت «مانکن» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده در شبکه نمایش خانگی عرضه شد. خواننده، ترانه‌سرا و آهنگ ساز تیتراژ ابتدایی فرزاد فرزین است. ترانه این قطعه به سبک و سیاق ترانه‌هایی است که فرزین پیش از این سروده است؛ حاوی واژه‌ها، ترکیب‌ها و فعل‌های خاص خودش: «اون مثِ مانکن بود، همه ا‌ش توی زاویه با من بود، حالتاش تغییر نمی‌کرد، تکلیف عشقمون روشن بود…». تیتراژ انتهایی سریال اما ترانه نسبتاً پخته و محکم‌تری دارد که روزبه بمانی سروده است و باید گفت فرزاد فرزین هم آن را قوی‌تر از قطعه ابتدایی اجرا کرده است: «لحظه‌ای که تو رو راهی کردم/ می‌دونستم چه گناهی کردم/ که عذابش جونمو می‌گیره/ دوری تو از خودم دورم کرد/ این جدایی بی تو مجبورم کرد…». در کل فرزاد فرزینِ خواننده سریال مانکن همان خواننده همیشگیِ سبکِ خودش است.


دل- بهرام و مظفری
سریال عاشقانه «دل» به کارگردانی منوچهر هادی از ۱۳ آذر راهی شبکه نمایش خانگی شد و متناسب با درونمایه‌‎اش، دو تیتراژ ابتدایی و انتهایی با صدای رضا بهرام و شهاب مظفری، هر دو از خواننده‌های نوظهور پاپ در ایران، دارد. آهنگ ساز هر دو قطعه هم بابک زرین است که پیش از این هم موسیقی سریال «عاشقانه» منوچهر هادی را ساخته بود. با این که ترانه دو تیتراژ از نظر ساختار و محتوا چندان برتری نسبت به یکدیگر ندارنداما می‌توان گفت شهاب مظفری در تیتراژ انتهایی اجرای روان‌تری نسبت به رضا بهرام در تیتراژ ابتدایی دارد. در عین حال، هر دو قطعه فضای ملودرام مجموعه را برای مخاطب تشدید می‌کنند.


 خواب زده- علی زندوکیلی
تازه‌ترین مجموعه نمایش خانگی، سریال «خواب‌زده» به کارگردانی سیروس مقدم است که از نخستین روز بهمن ماه عرضه شد. تیتراژ انتهایی با ترانه‌سرایی حسین غیاثی، آهنگ سازی علیرضا افکاری و خوانندگی علی زند وکیلی، فضا و حال و هوایی ایرانی دارد و یادآور تصنیف‌های قدیمی است. «خواب‌زده» درونمایه‌ای عاشقانه و ماورایی دارد و تقابل انسان و شیطان را روایت می‌کند و ترانه تیتراژ به خوبی این درونمایه را در بردارد: «بهشتم گم‌شده، بر باد رفته، صدام کن اسم من، از یاد رفته/ صدام کن، بی صدات از دست میرم، نذار از ترس تنهایی بمیرم/ دلم آواز کولی‌وار  می‌خواد، دلم آغوش گندم‌زار می‌خواد/ من از دلبستگی‌ها زخم خوردم، دلم یه عشق بی‌آزار می‌خواد/ خواب دیدم آسمون از چشم ماه افتاده بود… ». موسیقی، سبک اجرا و ترانه این قطعه، آن را با اختلاف، بهترین تیتراژِ مجموعه‌های در حال پخش شبکه نمایش خانگی کرده است.

مطلب پیشنهادی

پایداری باور؛ چرا ما مقابل تغییر در عقایدمان مقاومت داریم

سایت بدون – مقاومت در برابر تغییر باور، که به اثر بازگشتی یا محافظه‌کاری مفهومی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *