درباره فیلم «طبقه بالا» که خیلی زود پرفروش شد/نسخه آمریکایی تسخیرشدگان

سایت بدون -فیلم «The Upside» («به سمت بالا» و یا «طبقه بالا») با رسیدن به آماری فراتر از آنچه تصور می شد، صدر جدول پرفروش های سینماهای آمریکای شمالی را به خود اختصاص داد و به سه هفته حکومت مطلقه فیلم کمیک بوکی «مرد دریایی» بر این منطقه از جهان پایان بخشید. این البته فقط ظاهر امر است زیرا Aqua Man براساس درآمدهای حاصله اش در هفته ای منجر به سقوط نیز مجموع سودسازی اش طی ۵ هفته اکران در جهان را از مرز یک میلیارد دلار عبور داد و نه تنها پرفروش ترین فیلم دنیا در اولین هفته های سال ۲۰۱۹ شد، بلکه نخستین فیلم مبتنی بر کاراکترهای خیالی و قهرمانانه «دی.سی.کمیکز» شد که از چنین رقمی در گیشه های جهانی عبور کرده است.
سرنوشت سایر تازه واردها
این نیز لازم به توضیح است که از سایر فیلم های تازه اکران شده در آمریکا و کانادا «راه بازگشت یک سگ به سوی خانه» محصول جدید شرکت سونی پیکچرز به همان فروشی رسید که کم و بیش برایش پیش بینی می شد و براساس آن رتبه سوم جدول درآمدسازان سینماهای آمریکا را به خود تعلق دارد، ولی «Replicas» که یک فیلم از ژانرهای تریلر (دلهره آور) و ساینس فیکشن (علمی- تخیلی) است با نمایشی ضعیف تر از انتظارها به فروشی ۵/۲ میلیون دلاری آن هم در بیش از ۲۳۰۰ سالن در آمریکا و کانادا اکتفا کرد و در نتیجه به Top Ten راه نیافت و فقط صاحب رتبه دوازدهم در میان سودسازان این کشورها شد که برای این فیلم متعلق به شرکت ENTMP قطعاً یک شکست است.
یک دوستی غیرمتعارف
«The Upside» که کوین هارت و برایان کرنستون رل های اصلی آنرا بازی می کنند و از دوستی یک خلافکار و محکوم به زندان سابق با یک مرد بالنسبه پیر و فلج می گوید، با ۵۹/۱۹ میلیون دلار پولسازی در روزهای پایانی هفته سپری شده به آماری بسیار بالاتر از چیزی رسید که دفاتر و نهادهای سینمای آمریکا با توجه به نشانه ها و موضوع فیلم برای آن پیش بینی و تصور می شد. حتی نقدهای سینمانویسان غربی طی دو- سه هفته منتهی به آغاز نمایش فیلم متفاوت و سرشار از نظرات منفی در قبال برخی دیدگاههای مثبت بود و این نیز سبب شده STX شرکت تولید کننده این فیلم که از استودیوهای تازه مطرح شده در هالیوود و یک کمپانی نوپا است، چندان امیدی به فرجام اقتصادی این فیلم نداشته باشد و راه آن را به سوی نقاط صدر جدول سودسازان آمریکای شمالی پر سنگلاخ بداند. با این حال تماشاگران عادی این فیلم از ترکیب کمدی- درام آن لذت بردند و به حمایت از آن برخاستند و چون هنوز تعطیلات و فضای سال نو میلادی قدری در آمریکای شمالی محاسبه می شود، به نظر می رسد این پایان روند فروش این فیلم در منطقه نباشد و بر آمار آن در دو- سه هفته پیش رو اضفاه شود.
این یک بازسازی است
بررسی ها نشان داده است از تماشاگران هفته نخست «به سمت بالا» ۵۹ درصد مرد و بقیه طبعاً زن بوده اند و ۷۴ درصد از کل بینندگان حداقل ۲۵ سال سن داشته اند و رقم دوم حامل این پیام روشن است که این فیلم و مضمون آن بیش از آن که برای جوانترها خوب باشد برای میانسالان و مسن ها مناسب و جذاب است. با این حال حقیقت امر این است که این فیلم نه یک کار اوری ژینال بلکه ورسیون آمریکایی یک فیلم فرانسوی و پرفروش به نام «تسخیر ناپذیران» است و STX آن را از کمپانی وین اشتاین که بعد از افشای رسوایی های اخلاقی یکی از دو مالک اصلی آن به نام هاروی وین اشتاین دچار رکود و عدم رونق شده، خریداری کرده است و تازه پس از آن نیز از نیل برگر کارگردان فیلم و تهیه کنندگان آن خواسته شد با ادیتی تازه نسخه ای را به سینماها بفرستند که سبک تر و ملایم تر و میزان تلخی آن کمتر باشد و طبقه نوجوان هم قادر به دیدن آن باشد. این تدابیر ثمر داد و حالا «The Upside» اولین فیلم محصول STX است که در بدو اکران در آمریکای شمالی و در همان هفته نخست صدرنشین جداول فروش شده است.
سگی که کارنامه سونی را پربارتر کرد
درست است که فیلم تازه اکران شده «راه یک سگ به سوی خانه» رتبه سوم جدول سودسازان سینماهای آمریکا را به خود اختصاص داد اما سونی پیکچرز که این فیلم را رو کرده، به واقع رتبه های سوم تا پنجم جدول را از رقبایش دریغ کرد و همگی آنها را با محصولات اخیرش به خود اختصاص داد و نسخه کارتونی جدید اسپایدرنم در پنجمین هفته پخش اش و «اتاق فرار» در دومین هفته نمایش اش سایر کارهای بالانشین سونی و جدول این هفته آمریکای شمالی بودند. برای «راه بازگشت یک سگ به خانه» رقم ۳/۱۱ میلیون دلار در روزهای پایانی هفته منظور و در جداول مثبت شد و این فیلم که براساس یک رُمان دبلیو پروس کامرون ساخته شده و زمینه را برای خود مساعد نشان داد تا پدیده ای یک هفته ای باشد و شاید در دو- سه هفته بعدی نیز جزء ۱۰ فیلم پرفروش بماند.
در عمری نه چندان بلند
از تماشاگران هفته نخست این فیلم ۵۲ درصد زن بودند و ۵۱ درصد از کل آنها حداقل ۲۵ سال سن داشتند و این برای یک فیلم با تم اجتماعی و خانوادگی اش آماری قابل قبول و نشانگر موفقیت بود. سونی نیز طبعاً می تواند به خود ببالد که در شرایطی این چنین در جدول سودآفرینان سینمای آمریکای شمالی جولان می دهد که از شروع فعالیت های سینمایی اش چهار دهه نیز نمی گذرد. این در حالی است که حریفان اصلی و بزرگ سونی در امر فیلمسازی طی سالها و دهه های اخیر برخی استودیوها با طول عمری قریب به ۹۰ سال بوده اند و حتی فراتر از آن نیز مشاهده شده اند که والت دیسنی مشهور یکی از آنها است.

مطلب پیشنهادی

دردسر تازه برای شرکت تسلا/خودرو سایبرتراک یک «تله مرگ» است!

 مالک سایبرتراک یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *