درباره فیلم ناگهان درخت ساخته صفی یزدانیان/ دنیای تو به ساعت نو

یزدانیان در فیلم دومش چه کرد؟ فضای فیلم «ناگهان درخت» از «در دنیای تو ساعت چند است؟» دور نیست و برخی آن را ادامه فیلم اولش می‌دانند.

سایت بدون – چرا سینمای ایران هیچ گاه رو به پیشرفت نبوده است؟ این سوالی است که جواب به آن نیاز به یک بررسی تاریخی و تحلیلی دارد. سوال برای همگان بدیهی است و ایرادی نمی‌توان به آن گرفت. اگر موارد استثنا را هم چون اصغر فرهادی از سینمای ایران بگیریم، هر سال شاهد کاهش کیفیت تولیدات سینمایی و تلویزیونی بوده‌ایم.

حتی بسیاری از فیلم‌سازانی که در دوره‌ای درخشیده‌اند و توانسته‌اند رضایت تماشاگر را جلب کنند، در ساخت‌های بعدی خود افول داشته‌اند. صفی یزدانیان نیز با ساخت فیلم جدیدش «ناگهان درخت» خود را در دسته همین فیلم‌سازان قرار داد.

عاشقانه‌ای دور

صفی یزدانیان منتقد سینما، فیلم‌ساز و روزنامه‌نگاری است که توانست با اولین فیلم بلندی که ساخت، توجهات را به سمت خود جلب کند. «در دنیای تو ساعت چند است؟» فیلم موفقی از یزدانیان بود که بسیاری را به انزلی کشاند تا لوکیشن‌هایی را ببینند که در این فیلم وجود داشت. فیلم در مورد رابطه و عشق است، گلی بعد از بیست سال زندگی در فرانسه یک‌باره تصمیم می‌گیرد به ایران و به زادگاهش، شهر رشت سفری کند. فرهاد در رشت به استقبالش می‌رود و می‌گوید که آشنایی قدیمی است، اما گلی اصلا او را به یاد نمی‌آورد.

اما یزدانیان در فیلم دومش چه کرد؟ فضای فیلم «ناگهان درخت» از «در دنیای تو ساعت چند است؟» دور نیست و برخی آن را ادامه فیلم اولش می‌دانند. چیزهایی در فیلم هست که تماشاگر را شگفت‌زده‌ می‌کند. درهم‌تنیدگی موسیقی با متن عالی است و روند فیلم که با نوای ملایم پیانو  کریستف رضاعی پیش می‌رود، دلنشین است.

فیلم این‌بار هم روایت‌گر یک رابطه عاشقانه است اما عاشقانه‌ای که میان مادر و پسر شکل می‌گیرد. باز هم صفی یزدانیان بهترین گروه بازیگران ممکن را برای روایت قصه شخصی‌اش انتخاب کرده است. ترکیب پیمان معادی با زهره عباسی و سکانس‌های دو نفره‌شان آنقدر احساس برانگیز و درجه یک است که مخاطب را درگیر خود می‌کند. اما برخلاف «در دنیای تو ساعت چند است»، ساختار این فیلم منسجم نیست. برخلاف قاب‌های زیبا در فیلم اول یزدانیان، در ناگهان درخت» قابت‌ها ثابت و پلان سکانس‌های طولانی است و درامی که در «در دنیای تو ساعت چند است؟» شاهد آن بودیم، به نسبت ضعیف است.

داستان جذاب

قصه فیلم «ناگهان درخت»  در سه دوره تاریخی روایت می‌شود. داستان زندگی مردی میانسال به نام فرهاد است که پیمان معادی نقش آن را بازی می‌کند؛ قصه فیلم از زبان خود او و در قالب اعتراف در پیش یک روانشناس بیان می‌شود. فیلم با ریتمی سریع شروع می‌شود و اطلاعاتی از چندین زمان، مکان، شخصیت و… در اختیار بیننده قرار می‌گیرد.

بخش دوم فیلم به رابطه فرهاد و همسرش مهتاب می‌پردازد؛ زوجی که درباره بچه‌دار شدن دچار اختلاف هستند. بخش سوم فیلم به دوره پس از زندان فرهاد و دیدار او با مهتاب و شروع یک زندگی مجدد بازمی‌گردد. زندگی که مثل منطق حاکم بر کل فیلم، پایان چندان متعارفی ندارد.

بازیگران فیلم که پیمان معادی، مهناز افشار، زهره عباسی، سیامک صفری، شقایق دهقان، مهراب قاسم‌خانی و پانته‌آ پناهی‌ها هستند، به درستی انتخاب شدند و بازی خوبی ارائه می‌دهند. برای انتخاب دیدن این فیلم باید این نکته را در مورد یزدانیان در نظر داشت که او دو فیلم ساخته شده او نشان داده، یک فیلم‌ساز شخصی است و با دیدن فیلم «ناگهان درخت» نباید منتظر موضوع یا دغدغه خاصی بود. یزدانیان برای طبقه متوسط و از دید آنها فیلم می‌ساز

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *