درباره مراقبت‌های پاییزی گل و گیاهان/خزان پشت دیوار گلخانه

http://groliehome.com/wp-content/uploads/2014/02/decorating-ideas-delightful-fall-season-outdoor-decoration-for-outdoor-design-with-black-iron-lantern-and-orange-flower-decoration-terrific-fall-season-outdoor-decoration-for-your-home-decorating-desi.jpg

سایت بدون-فصل عوض شده. ۱۱ روز از پاییز می‌گذرد. متناسب با این تغییرات آب و هوایی باید شرایط جدید نگهداری از گل‌هایمان را بدانیم. اگر نگوییم کیفیت نامطلوب، کیفیت پایین مراقبت‌های پاییزی از گل و گیاهان هر‌ساله باعث می‌شود تعدادی از آنها بمیرند و شما مجبورمی‌شوید برای بهار دوباره گل‌های جدید بخرید. در ادامه با نکاتی از مراقبت‌های پاییزی گل و گیاهان آشنا می‌شوید.

۱٫ هرچه هوا رو به سرما میرود خیلی از گیاهان وارد فاز استراحت و خواب میشوند.
پس نگران رشد کم، ریزش برگها و حتی در مواردی خشکشدنشان نشوید. بیشتر گلهای آپارتمانی خزان ندارند.

۲٫ شبهای پاییز سرد است. اگر روی تراس، راه پلهها و در حیاط گلدان دارید، آنها را کمکم به داخل خانه بیاورید. دقت کنید یک دفعه از یک جای پرنور به جای کمنور منتقلشان نکنید چون شوکه میشوند و شما عواقبش را به صورت پژمردگی خواهید دید.

۳٫ برای عادت دادن گلها و گیاهان به شرایط کمنورتر خانه نسبت به حیاط، یکی دو هفته قبل از انتقال به داخل منزل آنها را در نقاط سایهدارتر حیاط یا تراس بگذارید تا فرصت داشته باشند خودشان را با شرایط جدید سازگار کنند.

۴٫ گرچه این روزها کمتر فصل ابتلا به آفت و بیماری است، اما خوب است قبل از انتقال، گلدانهایتان را از این نظر بررسی کنید تا در صورت وجود، گلهای داخل خانه آلوده نشوند. یک حمام خوب میتواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.

۵٫ روزهای پاییز کوتاهند، پس نور دریافتی گیاهان هم کاهش پیدا میکند. برای همین سرحال نگه داشتن گلهای نوردوست کمی سخت است. بعد از انتقال آنها را کنار پنجرههای جنوبی بگذارید. اگر در خانه از داشتن چنین جایی محروم هستید، میتوانید از نور کمکی مثل نصب لامپ در بالای سر گلدانها استفاده کنید.

۶٫ بهتر است تعویض گلدان یا خاک آن را به بهار موکول کنید که هوا معتدل است و ریشهها جان تازه برای رشد گرفتهاند. بگذارید گلها فصل پاییز و زمستان را به استراحت بگذرانند.

۷٫ همچنین تا حد امکان قلمه زدن، تقسیم بوته یا هر روش تکثیری دیگری را در فصول سرد به تعویق بیندازید.

یک استثنا: اگر گلدان بزرگی دارید که نمیتوانید آن را به داخل خانه بیاورید اوایل پاییز تا خیلی سرد نشده از آن قلمه بگیرید. بعد آن را در یک جای آفتابی بگذارید. یک مثال خوب برای این حالت گندمی یا سجافی است.

۸٫ اگر پنجرههایتان درز دارد گلدانها را از پنجره فاصله دهید. سوز سرما میتواند اذیتشان کند.

۹٫ حواستان باشد از آن ور بام هم نیفتید. نزدیکی به بخاری، شوفاژ و سایر وسایل گرمازای داخل خانه هم میتواند برای شادابی گلها مضر باشد.

۱۰٫ فاصله آبیاری را نسبت به تابستان به مرور کم کنید؛ بخصوص در گلهایی که از فضای باز به داخل منتقل شدهاند. در فضای باز گیاهان به آب بیشتری نیاز دارند تا بتوانند دمای بالا را جبران کنند. ولی داخل خانه قصهاش متفاوت است. هم عطش گیاهان برای دریافت آب کم شده و هم آب زیادی در فصل سرد باعث پوسیده شدن گلها میشود. قانون کلی آبیاری را که یادتان است: در بیشتر گلها قبل از آب دادن، خاکشان را با فرو بردن انگشت لمس کنید. در صورتی که خاک خشک بود بهشان آب بدهید.

۱۱٫ زهکش گلدانها را بررسی کنید تا آب پای گلدان نماند. آب داخل زیرگلدانیها را حتما خالی کنید؛ مخصوصا اگر گلدانهایتان در قسمتهای سرد خانه مستقرند.

۱۲٫ میتوانید به خاطر گرمای خانه، هوای اطراف گلها را با اسپری کردن آب مرطوب نگه دارید. این مواظبت برای گلهای انتقالی خیلی ضروری است. حمام و آشپزخانه از این نظر شرایط مساعدتری نسبت به بقیه خانه دارد. اگر خیلی حساس هستید، میتوانید از رطوبتسنج در کنار گلدانهایتان استفاده کنید. هیچکس دلش نمیخواهد لبه گلهایش سوخته به نظر برسد.

۱۳٫ برگها را تمیز نگه دارید. گرد و غبار و چربی در فضای داخل خانه بیشتر روی برگها مینشیند؛ خصوصا اگر گلها در آشپزخانه یا نزدیک آن هستند. گیاهان با برگهای بزرگ با اسفنج یا پارچه نرم تمیز میشوند. حتی میتوانید به آنها یک حمام خوب هم بدهید. البته این کار برای انواع برگ زینتی با برگهای سفت و محکم مناسب است. گیاهانی مثل بنفشه آفریقایی با این روش شستوشو آسیب میبینند.

۱۴٫ موقع آوردن گیاهان آپارتمانی از فضای باز به اتاقنشیمن، اتاق خواب، حمام یا آشپزخانه؛ ممکن است برگهایشان شل و وارفته شود. این کاملا طبیعی است؛ چون در حال تطبیق با سطح پایینتری از نور هستند. توصیه میکنم دستی به سر و روی گلدان بکشید. برگهای بیحال، زرد و خشک را بکنید تا هم گل سرحال شود هم زودتر پرپشت شود.

۱۵٫ طی فصلهای پاییز و زمستان به خاطر فعالیت کمتر، سرعت رشد گیاهان کندتر میشود، پس نیاز غذایی آنها هم کمتر میشود. شما میتوانید کوددهیشان را متوقف کنید یا میزان و نوع کود را مناسب با نیاز فصل تغییر دهید.

۱۶٫ شاید با خودتان بگویید این همه گل و گیاه روی تراس را چطور در خانه جا دهم؟ بهترین گزینه استفاده از پایههای فلزی یا چوبی ـ استند ـ است که در عین حال هم فضای کمی اشغال میکند و هم تعداد زیادی گلدان را در خود جای میدهد.

حالا استند را کجا بگذارید خوب است؟ در نقطهای رو به جنوب خانه، تا نور کافی به گلها برسد.

حرف آخر : جایی میخواندم اگر گیاهی در این فصل دوام نیاورد، بگذارید برود. گیاهان زیادی هستند که به دنبال خانهای میگردند. بیرحمانه است. شما گوش نکنید. تمام تلاشتان را برای زندگیبخشی بکنید؛ حتی اگر شده به یک گلدان بیحال و بیجان.

زینب خزایی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *