درهای کاخ صفی آباد پس از ۴۰ سال به روی مردم باز می شود/ راز یک راه مخفی

سایت بدون -روز گذشته علی‌محمد شاعری، نماینده مردم شرق مازندران در مجلس از بازگشایی کاخ صفی‌آباد بهشهر بعد از ۴٠‌سال خبر داده و گفته بود: «منتظر اعلام‌ نظر نهایی از سوی وزارت اطلاعات هستیم تا عملیات اجرایی احداث جاده دسترسی به کاخ صفی‌آباد را آغاز کنیم.» او در ادامه عنوان کرده بود: «برای بازگشایی کاخ صفی‌آباد بهشهر طی یک‌سال گذشته پیگیری‌های بسیاری صورت گرفت تا بالاخره در مرحله نخست، دوماه پیش موافقت‌های اولیه از وزارت اطلاعات اخذ شد.» اما همین اشارات کوتاه این کنجکاوی را برمی‌انگیخت که این بنای میراثی چه جایگاهی دارد و چرا در این سال‌ها در اختیار وزارت اطلاعات بوده؟ ضمن این‌که حالا چه تغییر رویکردی پیش آمده که قرار است در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد؟
کاخ صفی‌آباد کجاست؟

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/thumb/b/b3/Safiabad2.jpg/1200px-Safiabad2.jpg
کاخ صفی‌آباد در‌ سال ۱۰۱۰ هجری قمری به فرمان شاه‌عباس کبیر و در بالای کوهی مشرف به بهشهر ساخته شد. این کاخ ازجمله ابنیه تاریخی و باشکوه دوره صفویه است که در دوران قاجار به ‌علت بی‌توجهی به کلی ویران شد ولی در عهد پهلوی به دستور رضاشاه با همان اسلوب و ویژگی معماری عصر صفوی دوباره‌سازی شد. درحال حاضر کاخ صفی‌آباد بین باغی قرار دارد و در دوطبقه ساخته شده است. فاصله کاخ تا دریا حدود ١۶کیلومتر است و راهی زیرزمینی دارد که برای فرار یا حملات استراتژیک افراد داخل کاخ طراحی شده است. همین امر هم باعث شده کاخ در این سال‌ها در اختیار وزارت اطلاعات باشد. چنانچه عبدالمطلب شریفی، معاون اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران  ضمن تأیید این نکته گفت: «درست است که این کاخ در دوران صفویه و در زمان شاه‌عباس دوم ساخته شده اما قبل از انقلاب هم کاخ صفی‌آباد کاربردی امنیتی داشت و طبیعتا بعد از پیروزی انقلاب هم در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفت، اما همان‌طور که در خبرها آمده است، ما در تلاش بوده‌ایم تا بتوانیم از وجوه گردشگری آن استفاده کنیم.» در سال‌های اخیر این کاخ همچنان کاربرد نظامی داشت و بازدید از آن میسر نبود، درحالی ‌که چشم‌اندازی دارد که از تمام شهر پیداست و طبیعتا کنجکاوی گردشگران را برمی‌انگیزد. غیر از این نکته، دیوارهای داخلی کاخ، بنا به گفته مورخان نقاشی‌های زیادی داشته که متاسفانه امروز اثری از آنها به جا نمانده است.
بالاخره این در باز خواهد شد؟

http://cdn.hamgardi.com/Images/Place/20140328151/Main/Hamgardi_2905zteap4C.jpg
مجموعه تاریخی صفی‌آباد که مشتمل بر یک کاخ و باغ بزرگی از دوره صفوی است، پس از انقلاب اسلامی در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفت و تا اوایل ‌سال ٨۴ تصمیمی درباره آزادسازی عرصه و حریم این کاخ صفوی گرفته نشده بود، اما طبق گفته شاعری دوهفته پیش مسئولان وزارت اطلاعات بازدیدی از کاخ صفی‌آباد داشتند که جوانب کار مورد بررسی قرار گرفته. شاعری در این‌باره گفته: «پس از بررسی ملاحظات در وزارت اطلاعات، نظر نهایی به مجموعه صفی‌آباد اعلام می‌شود و عملیات اجرایی پس از اعلام نظر نهایی، آغاز شود.» او درباره بخشی از این ملاحظات گفته: «بخش کاخ صفی‌آباد که کاربری گردشگری و میراثی دارد، از بخش نظامی جدا می‌شود و پس از مشخص‌کردن حریم‌ها، فنس‌کشی صورت می‌گیرد و ملاحظات امنیتی مورد نظر سازمان اطلاعات اجرایی خواهد شد.»

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *