دموکرات‏های میانه‌رو در شوک / سندرز در ایالت نوادا به پیروزی بزرگ رسید

سایت بدون -به نوشته نیویورک‌تایمز پیروزی سندرز در کارزارهای مقدماتی و بی‏اعتمادی درباره میزان قدرت رقبایش موجب شده تا گمانه‌زنی‌های متعددی درباره میزان توانایی نیروهای سانترالیست (‌میانه‌رو) جهت سازماندهی حامیان‌شان برای حضور در رقابت بالقوه نامزدی نهایی تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

ساناز نفیسی: سناتور برنی سندرز روز شنبه مدعی پیروزی در ایالت نوادا شد؛ رخدادی که میزان محبوبیتش در ایالتی که دارای تنوع نژادی است را به رخ رقبا کشید و احتمال‏ها درباره اینکه به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ شود،را افزایش داد. نتایج اعلام شده می‏گویند سندرز توانسته بیش از ۵۵ درصد آرا را از آن خود کند؛ این مسئله در کنار پیروزی‏های این نامزد سوسیال دموکرات در ایالت‏های آیووا و نیوهمپشایر موجب شده تا بسیاری از تحلیلگران احتمال پیروزی برنی در انتخابات مقدماتی کارولینای جنوبی ( شنبه آینده برگزار خواهد شد ) و ابر رقابت سه‌شنبه را بیش از هر زمان دیگر بدانند. سندرز بعد از انتشار خبر پیروزی‏اش در ایالت نوادا گفت« ما موفق شدیم ائتلاف چند نسلی و چند نژادی را در اختیار داشته باشیم؛ اهرمی که نه‌تنها موجبات پیروزی‌مان در نوادا شد بلکه می‏تواند به ما برای پیروزی در کارزار تگزاس نیز کمک کند؛ رقابتی که قرار است ماه آینده برگزار شود». 

به نوشته نیویورک‌تایمز پیروزی سندرز در کارزارهای مقدماتی و بی‏اعتمادی درباره میزان قدرت رقبایش موجب شده تا گمانه‌زنی‌های متعددی درباره میزان توانایی نیروهای سانترالیست (‌میانه‌رو) جهت سازماندهی حامیان‌شان برای حضور در رقابت بالقوه نامزدی نهایی تحت‌الشعاع قرار بگیرد. در شرایط کنونی در چارچوب حزب دموکرات، رقبای متعدد رو در روی یکدیگر قرار گرفتند از همین رو هنوز به روشنی نمی‏توان گزینه جایگزین سندرز را مشخص کرد در این میان نشانه‏ای نیز درباره اینکه کدام‌یک از نامزدها ممکن است از میدان رقابت‏ها خارج شوند
دیده نمی‏شود. با اینکه آرا شمارش شده و نظم برقرار است اما برخی نامزدهای دموکرات به عنوان نمونه بوتیجیج، شهردار پیشین درباره پیامدهای ناشی از کاندیداتوری برنی برای دموکرات‏ها در کارزار ۲۰۲۰ هشدار می‏دهند. او از رقبای دموکراتش خواست تا زمینه را برای پیشگامی سندرز هموار نکنند. شهردار پیشین همچنین مدعی شد که برنامه‏های آقای سناتور از حمایت گسترده‏ای برخوردار نیست و امروز بسیاری از دموکرات‏های ایالت‏های مختلف که آرایشان در نوسان است نمی‏خواهند با بلیط برنی درگیر بازی شوند. بوتیجیج می‏گوید سندرز به تحول و انقلاب ایدئولوژیک باور دارد که در چارچوبش نه دموکرات‏ها و نه حتی آمریکایی‏ها به شکلی مشخص تعریف نمی‏شوند. 

چندصدایی میان دموکرات‌ها

بایدن نیز پیش از شمارش آرای ایالت نوادا در سالن اتحادیه دموکرات‏ها در لاس‌وگاس میان حامیانش حاضر شد و گفت« من یک سوسیالیست نیستم نه ثروتمندم؛من یک دموکرات هستم». کمپین بایدن بعد از آن مدعی شد که معاون پیشین رئیس‏جمهوری در این کارزار توانسته رتبه دوم را به خود اختصاص دهد؛ ادعایی که توسط مشاوران بوتیجیج به چالش کشیده شد. پیروزی برنی سندرز برای بسیاری از رقبای دموکراتش به چالش جدی تبدیل شده است. آنها در جست‏وجوی زمان بیشتری‌اند اما زمان کوتاه است و تعداد اندکی از رقبای سناتور چپ‌گرا دارای فرصت برای درهم شکستن مزایای این نامزد دموکرات هستند.در میان رقبای برنی شاید بایدن را بتوان رقیب حقیقی این نامزد سوسیال دموکرات در کارزار کارولینای جنوبی قلمداد کرد؛ تنها رقابت مقدماتی که قرار است پیش از ابرکارزار سه‌شنبه آینده ( ۳ مارس) برگزار شود. بعد از رقابت‏های نوادا بعید است رقبای برنی بتوانند پیروزی چشم‌گیری را از آن خود کنند. امروز کلوبوچار که به‌واسطه رتبه سومش در رقابت‏های نیوهمپشایر مدعی دستیابی به پیروزی بزرگ بود فعلاً کناری گذاشته‌شده و حتی بوتیجیج که در رقابت‏های آیووا و نیوهمشایر با فاصله اندکی از سندرز قرار داشت( در آیووا پیشرو بود) نیز این بار نتوانست آرای زیادی را به خود اختصاص دهد. حال ناظران می‏گویند در صورت پیروزی بایدن در کارزار کارولینای جنوبی دموکرات‏ها تحت فشار زیادی قرار خواهند گرفت تا به معاون پیشین برای حمله به سندرز میدان دهند. 

معادلات پیچیده 

در شرایط کنونی الیزابت وارن که بعد از مناظره روز چهارشنبه حضورش در کارزار را برجسته کرد نتوانست در رقابت‏های نوادا پیش بیافتد. از همین رو به نظر می‏رسد رویارویی‏اش با مایکل بلومبرگ صرفاً مقدمات کاهش آرای این میلیاردر دموکرات را هموار کرد و در آرای خانم سناتور تغییر چندانی به وجود نیاورد. با این حال وارن می‏گوید هنوز در بسیاری از ایالت‏ها شانس دارد و به‌سان سایر دموکرات‏ها می‏خواهد برنی را کنار بزند. ناظران بر این باورند که چندپاره شدن آرای نامزدهای دموکرات معتدل صرفاً پایگاه اجتماعی سندرز را تقویت خواهد کرد. نوادا برای سندرز فرصت ساز شد چرا که این ایالت ترکیبی از اقوام و رأی‌دهندگان اسپانیایی، آفریقایی، آمریکایی- اسپانیایی تبار‏ها را در برمی‌گیرد. در شرایط کنونی برنی به‌واسطه همین پیروزی‏اش می‏تواند دهان منتقدانش را بسته و بگوید توانسته فراتر از پایگاه‌هایش در میان لیبرال‏های سفیدپوست، آرای رنگین‌پوست را به خود اختصاص دهد. حالا پیشروی برنی در کنار اخبار منتشر شده مبنی بر تمایل روسیه برای حمایت از این نامزد سوسیال دموکرات برای پیروزی در کارزار ۲۰۲۰، نامزدها و اعضای حزب دموکرات را ترسانده است. برای آن گروهی که می‏خواهند سندرز را متوقف کنند حضور بلومبرگ در کارزار معادلات را پیچیده‌تر کرده است؛ نامزدی که به باور برخی از ناظران از توانایی لازم برای شکست برنی برخوردار است. بلومبرگ در مناظره روز چهارشنبه بسیار ضعیف حاضر شد و همین مسئله تردیدهایی را درباره توانایی‏اش مطرح کرده است. از همین رو گروهی که می‏گویند مایکل دارای استانداردهای لازم برای کاندیداتوری است در ارتباط با سرنوشت و آینده این نامزد دموکرات درگیر ابهام هستند. به‌واسطه این سرگردانی در میان اعضای دموکرات، مدیر کمپین بلومبرگ روز شنبه با انتشار بیانیه‏ای اعلام کرد که «نتایج نوادا این واقعت پیشتازی و نامزدی نهایی برنی را تائید خواهد کرد. این مسئله می‏تواند خطایی مهلک قلمداد شود». او از سایر نامزدهای دموکرات خواست تا برای پیروزی در کارزار سه مارس به نفع بلومبرگ کنار رفته تا این‌گونه بتوانند سندرز را شکست دهند. حقیقت آن است که فعلاً برنی نه‌تنها آرای لیبرال‏ها را به خود اختصاص داده بلکه برای نخستین بار نیز میان میانه‌روها جایگاهی برای خود به دست آورده است. این مسئله می‏تواند تهدیدی برای حزب دموکرات باشد چرا که به باور اعضای این حزب و حتی ناظران برنی کاندید مناسبی برای رقابت با ترامپ نیست.

مطلب پیشنهادی

معرفی کتاب/ جنایات و مکافات؛ مصائب راسکولنیکوف

سایت بدون – «جنایت و مکافات» (Crime and Punishment) یکی از آثار برجسته و معروف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *