دیدنی های ایران /شورابیل دریاچه ای در درون شهر اردبیل

http://visitiran.ir/media/tourismiran_pics/%D9%85%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%B9_%D8%AA%D9%81%D8%B1%D9%8A%D8%AD%D9%8A_%D8%AF%D8%B1%D9%8A%D8%A7%DA%86%D9%87_%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D9%8A%D9%84.jpg

سایت بدون -دریاچه شورابیل یکی از دریاچه‌ های طبیعی داخل شهری در ایران است. این دریاچه در گذشته بسیار شور بوده ‌است، ولی امروزه با افزودن آب شیرین به آن شوریش کاهش یافته است، به نحوی که امکان پرورش نوعی ماهی قزل آلا در آن وجود دارد.این دریاچه یکی از جاذبه‌های طبیعی اردبیل می‌باشد که نتایج مطالعات زمین‌شناختی نشان می‌دهد که قدمت این دریاچه قدیمی‌تر از دریاچه ارومیه است. .زمین شناسان می گویند تالاب شورابیل در اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم زمین شناسی شکل گرفته و کم کم درحریم شهری اردبیل قرار گرفته است.

دریاچه تفریحی شورابیل به مساحت ۱۸۰ هکتار و در دو کیلومتری جنوب اردبیل واقع شده است و در حال حاضر درمحدوده شهرقرار گرفته  است . سابق بر این به خاطر شوری و لجن طبی خود مشهور بود ولی طی سالهای اخیر با شیرین تر کردن آب آن نوعی ماهی قزل آلا پرورش داده می شود .هرسال صدها پرنده مهاجر در پاییز از روسیه به سمت این دریاچه حرکت می کنند و زمستان را در این تالاب می گذرانند. بنابراین اگر مایل به تماشای این پرندگان هستید، حوالی نیمه آبان ماه به اردبیل سفر کنید و شورابیل را با پلیکان‌های خاکستری، اردک چشم طلایی، غاز و زنگوله‌بار و عروس و باقرقره هایش ببینید.

Image result for ‫دریاچه شورابیل‬‎

گیاهان نی و جگن اطراف دریاچه به وفور یافت می‌شوند، همچنین جنگل‌کاری‌های اخیر به تنوع پوشش گیاهی آن افزوده است.

دریاچهٔ شورابیل در حال حاضر یکی از مکانهای تفریحی اردبیل به شمار میرود که در کنار آن شهربازی و فضای سبز بسیاری احداث گردیده و شهر بازی سرپوشیده شهر خورشید با امکانات مدرن درسال ۱۳۹۱در ساحل دریاچه افتتاح گردید.

ازامکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی آن میتوان به امکانات قایق رانی، پیست دو و میدانی، پیست دوچرخه سواری، باغ وحش، تعدادی هتل، یک شهر بازی، و رستورانی در وسط دریاچه اشاره کرد.

Image result for ‫دریاچه شورابیل‬‎

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *