دیدنی های جهان / کلیسای خانواده مقدس در بارسلونا؛ عظمت معماری مذهبی

Image result for la Sagrada Familia

سایت بدون -کلیسای ساگرادا فامیلیا با قامتی افراشته، اوج شکوه و عظمت را به بیننده القا خواهد کرد. این کلیسا هنوز هم بعد از ۱۳۰ سال تحت بازسازی است. زمانی که ساخت آن تمام شود، بلندترین برج آن یک و نیم برابر بلندتر از برج فعلی می‌شود. شاید این سازه نیمه تمام باشد اما سالانه حدود ۲/۸ میلیون نفر را به خود جذب کرده و پربازدیدترین یادمان تاریخی اسپانیا به شمار می‌رود.

ساگرادا فامیلیا کلیسایی با ابهت در شهر بارسلونا اسپانیاست که بلندترین مکان مذهبی در دنیا نیز محسوب می‌شود.ساگرادا فامیلیا این سازه عظیم و باشکوه، آمیزه ای از ابداع، خلاقیت، آموزه های مذهبی، الهامات طبیعی و رنگ و نور است. کلیسایی که با وجود آن که سازه ای نیمه تمام است، سالانه بازدیدکنندگانی میلیونی دارد و به طور متوسط هر سال هزینه ای ۲۵ میلیون یورو صرف ساخت، تزئین و تکمیل آن می‌شود.

ساگرادا فامیلیا، این جاذبه گردشگری پرطرفدار، مکانی مذهبی است که پشت ساخت هر بخش، برج و حتی ستون هایش فلسفه و ایده ای نهفته است.

Image result for la Sagrada Familia

ساگرادا فامیلیا کلیسای کاتولیک و عظیمی است که یکی از مشهورترین و جذاب ترین نقاط گردشگری در شهر بارسلونا اسپانیا محسوب می‌شود. این کلیسا به قدری بزرگ و وسیع بوده که با وجود نداشتن مقر اسقفی، اغلب با نام « کلیسا جامع » شناخته می‌شود. مجموعه وسیع کلیسا مساحت ۱۲,۸۰۰ متر مربع دارد و از سه بخش با نام های مختلف و ۱۸ برج مرتفع ساخته شده است.

هنر آقای گائودی

 

ساخت کلیسا ساگرادا فامیلیا در سال ۱۸۸۲ و با ایده یک کتاب فروش آغاز شد. معمار و طراح این سازه عظیم و باشکوه فردی به نام آنتونی گائودی است که با ترکیبی از سبک گوتیک و سبک ابداعی خود ساگرادا فامیلیا را به وجود آورده. پاپ بندیکت شانزدهم در هفتم سپتامبر ۲۰۱۰ ساگرادا فامیلیا ناتمام را افتتاح کرد و از آن به بعد به نام کلیسا بزرگ شناخته شد.

کلیسای «ساگرادا فامیلیا» تمام فکر آنتونی گائودی، معمار آن را گرفته بود. این بنا به سفارش جامعه محافظه‌کار و به عنوان کفاره‌ای برای گناهان مدرنیته شهر ساخته شد. گائودی تکمیل کردن آن را مانند مأموریت الهی خود می‌دانست. زمانی که بودجه ساخت بنا تمام شد، وی از جیب خود برای ادامه پروژه خرج می‌کرد و در سال‌های آخر زندگی‌اش از درخواست کمک از کسانی که فکر می‌کرد علاقه‌مند باشند هیچ ابایی نداشت.

گائودی آخرین سال های عمر خود را وقف ساخت این کلیسا کرد و جالب است بدانید که در هنگام مرگ گائودی در سن ۷۳ سالگی، کم تر از یک چهارم پروژه تکمیل شده بود.

Image result for la Sagrada Familia

از آنجا که منبع درآمد و تأمین بودجه ساخت ساگرادا فامیلیا از کمک های مردمی حاصل می‌شود، روند ساخت ساگرادا فامیلیا به کندی صورت می گیرد. همچنین به سبب جنگ های نظامی اسپانیا در روند ساخت آن اختلال و توقف هایی پیش آمد. در سال ۲۰۱۰، بیش تر از نصف ساختمان ساگرادا فامیلیا و تزئینات بخش داخلی سقف ساخته شد که البته برخی از بخش های سخت و چالش برانگیز ساخت کلیسا همچنان باقی مانده بود. پیش بینی شده که ساخت ساگرادا فامیلیا در صدمین سالگرد فوت گائودی، یعنی در سال ۲۰۲۶ به اتمام خواهد رسید. با این حال در زمان اتمام ساخت و ساز، بخش هایی از کلیسا به خصوص محراب، احتیاج به بازسازی دارند!

امروزه مسئولین و معماران ساخت ساگرادا فامیلیا برای فهم هندسه پیچیده و تصویرسازی بنا به صورت کلی از تکنیک های پیشرفته ای استفاده میکنند. گرچه هنوز هم مدل های گچی کاربرد دارند، اما امروزه برای تسریع ساخت این مدل ها از تکنولوژی پرینترهای سه بعدی استفاده می شود.

جالب آن که با وجود ناتمام بودن ساگرادا فامیلیا، هم اکنون این کلیسا در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، سالانه نزدیک ۲.۸ میلیون گردشگر را جذب خود می کند و پربازدید ترین مکان گردشگری در کشور اسپانیا است. بودجه سالانه ساخت ساگرادا فامیلیا در حدود ۲۵ میلیون یورو می‌باشد.

Image result for la Sagrada Familia

معماری کلیسا ساگرادا فامیلیا

گائودی قصد داشت عقاید مسیحیان را از طریق معماری و زیبایی های ساختمان شرح دهد و پیام مبلغان مسیحی را منتقل کند. معماری شخصی گائودی تلفیقی از سازه ها، اشکال و هندسه جدید است که از طبیعت الهام گرفته شده و رنگ و نور در آن نقشی اساسی ایفا می‌کنند. او از طریق این معماری توانست میان فرم و نمادهای مسیحی به هماهنگی دلپذیری دست یابد. پیام ساختمان ساگرادا فامیلیا از طریق شکل، معماری و سنگ تراشی های نمادینش منتقل می‌شود.

عناصر معماری ساگرادا فامیلیا با نمادهای سلسله مراتب مسیحی در هم آمیخته است و بدین سبب هر یک از ۱۸ برج آن معنای به خصوصی دارند. در بخش میانی، برجی است که وقف حضرت عیسی شده و ۴ برج اطراف آن نشان از ۴ انجیل دارد. برج بالای محراب که با ستاره ای بر سرش مزین شده، نمادی از حضرت مریم مقدس است و ۱۲ برج دیگر، نشان دهنده حواریون و شاهدان عینی آموزه ها و اعمال حضرت مسیح است.

از هر کجا که به کلیسا بنگرید، ۱۸ برج با شکوه و بلند قامت خواهید دید که به تدریج و به سمت برج میانی که برج حضرت عیسی است، افزایش ارتفاع دارد. حالت عمود و ارتفاع بسیار زیاد برج های کلیسا به گونه ای طراحی شده که نمادی باشد از عروج به سمت پروردگار. همچنین نمای هرمی و خارجی سازه، شکوه صحن ها و رأس هر برج که انگار بخشی از آسمان است بر این تأثیر می‌افزایند. جالب است بدانید که ساگرادا فامیلیا در میان اماکن مقدس، یکی از بلندترین سازه ها در دنیا محسوب می‌شوند.

طبق برنامه ساخت و تکمیل این کلیسا تا سال ۲۰۲۶ طول خواهد کشید. این کلیسا به سفارش اتحادیهٔ روحانی پیروان سان خوزه که مالک آن هستند با هدف ترویج بیشتر مذهب کاتولیک آغاز شد و لئوی هشتم بعدها نیمی از هزینهٔ آن را از محل اعتباراتی که از سراسر جهان جمع‌آوری می‌کرد و به واتیکان می‌پرداخت، تقبل کرد. در ورودی کلیسا که «در امید» (Puerta de la Esperanza) نام گرفته در سمت چپ نمای تولد مسیح قرار دارد و با تصاویری از خانوادهٔ مقدس تزئین شده است و سنگی از کوه مونت‌سرات در بالای آن جا گرفته است. «در نیکوکاری» (Puerta de la Caridad) در وسط نما قرار گرفته و با تصاویر گیاهان که نمادی از سرود عشق به خالق است و همچنین با صحنه‌هایی از زندگی مریم مقدس و درخت اجدادی مسیح تزئین شده است .

 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *