رازهای باستانی / آنتیکیترا؛کامپیوتری که ۲۰۰۰ سال قبل ساخته شد

Image result for Antikythera

سایت بدون -در ماه ژوئیه سال ۱۹۰۱، باستان شناسان ساز و کار آنتیکیترا، را در یک کشتی یونان کشف کردند.کشتی غرق شده ای در نزدیکی جزیره آنتیکیترا وجود داشت که لاشه آن در سال ۱۹۰۰ میلادی توسط گروهی از غواصان محلی کشف شد.تا دهه ۱۹۷۰ میلادی که این دستگاه به وسیله تکنولوژی پرتوی ایکس اسکن نشده بود اهمیت و پیچیدگی آن پوشیده بود و تحقیقات همچنان بر روی آن ادامه دارد.

Image result for ‫سازوکار آنتیکیترا‬‎

آن ها در طی بازدیدهای خود از لاشه کشتی غرق شده، تندیس های مرمرین و برنزی، ظروف سفالی، عینک های خاص، جواهرات، سکه و اشیاء مختلفی را پیدا کردند. این بازدید ها و اکتشافات ادامه داشت تا آن که در سال ۱۹۰۱ غواصان با جعبه ای چوبی رو به رو شدند. جعبه که ابعادی ۳۴×۱۸×۹ سانتی متری داشت، در خود وسیله فلزی به همراه چرخ دنده های مختلف را حمل می کرد. این وسیله پیچیده که ظاهری ساعت مانند داشت، از حداقل ۳۰ چرخ دنده برنزی و مختلف تشکیل شده بود. بقایای این وسیله پیچیده بعدها به سه بخش عمده تقسیم شد که هم اکنون شامل ۸۲ قطعه مختلف می شوند. جالب آن که ۴ قطعه از این دستگاه چرخ دنده های مخصوص خود را دارند و بر روی بسیاری از قطعه نوشته ها و حکاکی هایی به چشم می خورد. ابعاد بزرگ ترین چرخ دنده در میان قطعات ساز و کار آنتیکیترا، قطری ۱۴ سانتی متری دارد و بر روی آن ۲۲۳ دندانه به چشم می خورد.

حدس زده می شود ساز و کار آنتیکیترا، نوعی کاپیوتر آنالوگ باستانی است که قادر بوده تا کارهای پیچیده ای را پردازش کند و مردمان باستان برای محاسبات طولانی در ستاره شناسی و پیش بینی خورشیدگرفتگی و ماه گرفتگی ها از آن استفاده می کردند. کاربرد دیگر آن در تعیین چرخه بازی‌های المپیک باستانی بوده است. البته سال ها طول کشید تا ساز و کار، اهمیت و پیچیدگی این دستگاه کشف شود و عنوان نخستین کامپیوتر آنالوک را به آن اهدا کنند.

با اسکن کامپیوتر ۲ هزار ساله آنتیکیترا، سال‌ها قبل یک نوشته بسیار قدیمی به دست آمد، نوشته‌ای که در سال ۲۰۱۶ ماهیت آن مشخص شد. این برچسب نوعی توضیح برای نحوه استفاده از دستگاه به شمار می‌آمد. به عنوان نمونه‌ای از محتوای موجود در این برچسب باید به بحث‌هایی در مورد رنگ‌های خسوف و کسوف اشاره کرد که به پیش‌بینی دقیق زمان وقوع این رویدادها کمک می‌کرد.

درباره تاریخ ساخت این وسیله گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد. گفته می‌شود این وسیله در سال ۱۵۰ پیش از میلاد در جزیره “رودس” ساخته شده است. ممکن است “هیپارخوس” – منجم نام آشنای یونان باستان – نیز در ساخت این وسیله نقش داشته باشد.

امروزه تمام قطعات شناخته شده ساز و کار آنتیکیترا، در موزه ملی باستان شناسی آتن نگهداری می شود. همچنین در کنار این قطعات کل مجموعه بازسازی شده آنتیکیترا را خواهید دید.

Image result for Antikythera

 

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *