رازهای باستانی /ایرانیان اشکانی این باتری را برای چه می خواستند؟

via The Event Chronicle

سایت بدون -در سال ۱۹۳۸ میلادی، ویلهلم کونیگ(Wilhelm Konig)، باستان‌شناس آلمانی که اداره‌ی موزه‌ی ملی عراق را برعهده داشت، به هنگام کاوش در یکی از روستاهای نزدیک بغداد، به کوزه‌ای سفالی به بلندی ۱۳ سانتی‌متر برخورد که استوانه‌ای مسی در خود داشت و آن استوانه نیز میله‌ای آهنی را در برگرفته بود. بررسی‌ها از وجود ماده‌ای اسیدی، مانند سرکه، و نیز خوردگی شیمیایی در آن ظرف سفالی خبر دادند.

او بر این باور بود که یک باتری باستانی را پیدا کرده و باید برای شناساندن آن به جهانیان و اثبات ادعای خود کوشش کند. به‌راستی، کوزه‌ای سفالی که استوانه‌ای از مس درون آن جای دارد و درب آن با آسفالت(قیر و شن) بسته شده و به درب نیز میله‌ای آهنی متصل است، چه شباهتی به پیل ولتا دارد!

این باتری که به پیل پارتی، باتری اشکانی و باتری بغدادی معروف است ساختار ساده ای دارد و قدیمی ترین بارتی دنیاست. با دیدن این باتری اول از همه فکر می کنید که با یک کوزه ی سفالی ۱۳سانتی متری طرف هستید اما با مشاهده ی یک لوله ی فلزی و یک میله ی آهنی در داخل آن متوجه می شوید که کوزه ای معمولی نیست! با برشی عرضی که روی سطح این کوزه به وجود آمده مشخص شده که در درون این کوزه دو قسمت جداگانه وجود دارد؛ در قسمت اول لایه ای از قیر و آسفالت به چشم می خورد و در قسمت دوم هم لایه ای مسی هست که درست در میانه ی کوزه قرار گرفته و در درون آن میله ای آهنی است که قسمت پایانی اش از کوزه بیرون آمده است.

بررسی‌ها نشان داد که پیشینه‌ی این باتری‌ها به نزدیک ۲ هزار سال پیش باز می‌گردد؛ یعنی زمانی که اشکانیان(پارت‌ها) بر میان‌رودان فرمان‌روایی می‌کردند.این باتری های باستانی دست کمی از باتری هایی که امروز از آن ها استفاده می کنیم ندارند و سازوکارشان کاملا مثل هم است. با اینکه باستان شناسان ساز و کار این باتری را می دانند و حتی قدمت آن را هم تخمین زده اند اما هنوز معلوم نیست که مردمان باستان برای چه این باتری را ساخته اند و از انرژی به وجود آمده از این باتری چه استفاده ای می کردند! به گفته ی برخی از محققان نمی توانیم با قطعیت بگوییم که هدف مردمان باستان برای ساخت همچین وسیله ای، تولید انرژی بوده است و شاید انرژی تولید شده ی آن تصادفی باشد!

خوب است بدانید که در زمان امپراتوری بزرگ اشکانی، عراق و شهر بغداد جزء کشور پهناور ایران محسوب می شدند و سبک ساخت کوزه مورد استفاده در این باتری نیز ساسانی می باشد. بنابراین با یک باتری کاملا ایرانی رو به رو هستید. البته بین باستان شناسان درباره این که این کوزه دقیقا متعلق به چه دوره ای است، اختلاف بوده، اما اغلب معتقدند که متعلق به دوره اشکانیان و حدود ۲۲۰۰ تا ۱۸۰۰ سال پیش می باشد.
از محل کنونی این باتری باستانی اطلاع دقیقی در دست نیست، اما احتمالا باتری اشکانی در موزه ملی عراق نگهداری می شود

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *