رازهای باستانی / سانکین‌‏دویی؛میراثی که تاریخ چین را بازنویسی کرد

در میان روستای آرام سانکین‌‏دویی، بخشی از استان سیچوان در چین، مصنوعات جالب توجهی کشف شد که بلافاصله توجه جهانیان را به خود جلب کرد و از آن زمان تا کنون تاریخ تمدن چینی را بازنویسی کرده است.

دو حفره بزرگ زیر زمین که شامل هزاران آثار طلایی، برنز، یشم، عاج و ظروف سفالین بود که به صورت عجیبی از زیر زمین سربرآورد و شبیه چیزهایی که تاکنون در چین یافت شده است، نبود. کشفیات پیش از آن که باستان شناسان متوجه شوند که آن‌‏ها به فرهنگ قدیم چین بین ۳ هزار تا ۵ هزار سال پیش برمی‌‏گردد، یافت شد.

این کشف‌‏ها به بهار سال ۱۹۲۹ زمانی که یک کشاورز در حال حفر یک چاه بود و موفق به کشف آثاری از جنس یشم شد، برمی‌‏گردد. این اولین نشانه‌‏ای از کشف یک پادشاهی باستانی مرموز در چین بود. نسلی از باستان شناسان چینی برای پیدا کردن این منطقه بدون موفقیت تا سال ۱۹۸۶ در حال تحقیق بودند. سپس کارگران به طور تصادفی حفره‌‏های حاوی هزاران مصنوعات شکسته و سوزانده شده را که به دقت دفن شده بودند، یافتند.

Persian-Epochtimes-Img

کشف این آثار، راه را برای فتنه و شورش باز کرد. اشیای موجود در چاله‌‏های قربانگاه شامل مجسمه‌‏های حیوانی و ماسک با گوش‌‏های اژدها، دهان باز و دندان‌‏ با حالت پوزخند، سر انسان مانند با ماسک طلایی پرداخت شده؛ حیوانات تزئینی از جمله اژدها، مارها و پرندگان؛ یک گرز بسیار بزرگ، یک محراب قربانی، یک درخت برنزی ۴ متری بلند،تبرها، لوحه‌‏ها، حلقه‌‏ها، چاقوها و صدها مورد منحصر به فرد دیگر. در میان مجموعه نیز بزرگترین و بهترین برنز جهان به شکل انسان به اندازه ۲٫۶۲ متر وجود داشت.

با این وجود، برجسته ترین یافته‌‏ها به ده‌‏ها ماسک برنزی بزرگ و (مجسمه هایی به شکل) سر اختصاص یافته بود که به شکل انسانی با چشم‌‏های بادام شکل، بینی‌‏های راست، چهره‌‏های مربع و گوش‌‏های عظیم ساخته شده بودند و ویژگی‌‏های مردم آسیایی را نشان نمی‌‏دادند.

با استفاده از روش رادیو کربن مشخص شد که این آثار هنری به قرن ۱۱ تا ۱۲ قرن پیش از میلاد برمی‌‏گردد. برنز‌‏ها با استفاده از فن‌‏آوری ریخته گری پیشرفته ساخته شده بودند. در این روش با اضافه کردن سرب به ترکیبی از مس و قلع و (تولید) مواد محکمتر می‎توان اشیای بزرگتر و سنگین‌‏تری مانند مجسمه انسان به ارتفاع ۴ متر ساخت.

Persian-Epochtimes-Img

برخی از ماسک‌‏ها خیلی بزرگ بودند : یکی از بزرگترین آن‌‏ها ۱٫۳۲ متر و عرض و ۰٫۷۲ متر ارتفاع داشت و یکی از بزرگترین ماسک‌‏های برنزی یافت شده بودند. سه تا از بزرگترین ماسک‌‏ها دارای ویژگی‌‏های فوق العاده و متمایز از تمام مصنوعات سانکین‌‏دویی ساخته شده که با گوش‌‏های حیوانی، چشمهایی که به طرز خارق‌‏العاده قرار گرفته و یک بدنه بزرگ را نشان می‌‏دهد.

محققان برای یافتن سبک هنری که در تاریخ هنر چینی کاملا ناشناخته بود شگفت زده شدند. سبک هنری مبنای آن تاریخ و مصنوعات تمدن رودخانه زرد بوده است.

کشف تماشایی سانکین‌‏دویی در سال ۱۹۸۶، سیچوان را به نقطه کانونی مطالعات چین باستان تبدیل کرد. مصنوعات باستانی موجود در این دو چاله به سلسله « شان » در اواخر هزاره دوم پیش از میلاد، زمانی که جامعه متمدن اولیه در دره رودخانه زرد در شمال چین، هزاران مایل دورتر از سیچوان شکوفا شد، تعلق داشت.

تاکنون در جای دیگری چنین اکتشافاتی یافت نشده است و در سایت سانکین‌‏دویی کتیبه‌‏ای که بتواند فرهنگ آن زمان را توضیح دهد، وجود ندارد. این تمدن ظاهرا تمدن متمایز برنز است که در متون تاریخی ثبت نشده و پیش از این هم ناشناخته بوده است. این کشف باعث شد که تمدن مرکزی و منحصربه فرد شمال چین درک شود و وجود سنت‌‏های مناطقی که سیچوان به وضوح یکی از مشخص‌‏ترین آن‌‏ها بود، به رسمیت شناخته شود.

فرهنگی که این آثار را تولید می‌‏کند، در حال حاضر به عنوان فرهنگ سانکین‌‏دویی شناخته می‌‏شود و باستان شناسان آن را به قلمرو پادشاهی شو ارتباط می‌‏دهند. مصنوعاتی که در این سایت پیدا شده‌‏اند به پادشاهان افسانه‌‏ای آن‌‏ها ارتباط دارد.

مطلب پیشنهادی

دردسر تازه برای شرکت تسلا/خودرو سایبرتراک یک «تله مرگ» است!

 مالک سایبرتراک یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *