رازهای باستانی / مایاها ؛ قومی پر راز و رمز

سایت بدون – مایاها به تنهایی خودشان یک دنیا راز هستند ، قومی پیشرفته در دوران باستانی که هر چیزی که از آن ها به  جا مانده خودش یک دلیل برای تعجب است .مایاها مشهورترین قوم‌های سرخ‌پوست بودند که در شمال آمریکای مرکزی و جنوب مکزیک می‌زیستند آنها شهرهایشان را در جنگل‌های بارانی بنا می‌کردند . مایاها به وجود آورنده یکی از تمدن‌های بسیار پیشرفته در آمریکای مرکزی بودند آنها در زمینه هنر ، معماری ، ستاره شناسی و ریاضیات دست آوردهای زیادی داشتند .تمدن مایا به مدت ۳ هزار سال در آمریکای مرکزی حکومت نمود و به عنوان تنها قومی معرفی می شوند که یک زبان نوشتاری برای خود داشتند.

مردمی که در جامعه ی مایایی ساکن بودند، مهارت پیشرفته ی در نوشتن داشتند و در ساختن شهرها و مدنیت توانایی عجیبی پیدا کرده بودند. مایایی ها احتمالا بخاطر اهرام و ساختمانهای بزرگ دیگری که ساخته اند معروف شده اند.

نکته عجیب در مورد این قوم این هست که پیش از سرنگونی توسط اسپانیایی ها، به یکباره تمدن و شهرهای عظیم خود را رها کردند و به دامان کوهستان‌ ها پناه بردند که علت این امر هنوز مشخص نیست.

در اینجا چند راز مهم این قوم را با هم مرور می کنیم

علت نابودی

به خاطر دلایلی که هنوز هم مورد بحث اند، مناطق اصلی زندگی مایا که در سطحی پایینتر از زمین اصلی قرار داشت به مرور و در طول قرون ۸ و نهم شیب بیشتری پیدا کرد و پس از آن کم کم رو به نابودی رفت. این ادعا با نوشته‌های تاریخی و سازه‌های معماری در مقیاس بزرگ پیوند دارد.

تئوریهای غیر اکولوژی در مورد نابودی مایا به چندین زیر گروه در یک رده، مثل زیاد شدن جمعیت، تاراج خارجیها، شورش و طغیانهای محلی و فروپاشی مسیرهای تجاری  دسته بندی می‌شوند. فرضیه‌های اکولوژی شامل حوادث طبیعی، ‌بیماریهای واگیردار و تغییرات آب و هوایی می‌شوند. حالا دلیل و شاهدی دال بر افزایش جمعیت اضافه بر ظرفیت محیط بوده که موجب فرسودگی پتانسیل‌های زراعتی و شکار بیش از اندازه حیوانات می‌شده و همین عامل نابودی تمدن مایا را تضمین می‌کرده است. برخی از محققین به تازگی استدلال کردند که خشکسالی ۲۰۰ ساله شدید و سختی منجر به سقوط و فروپاشی تمدن مایا شده است.

 

سونا

حمامهای آرامش بخش یا zumpul-ché جایی بود که مردم مایایی زمان باستان خودشان را در آنجا تطهیر و شستشو می‌کردند. این حمامها خیلی شبیه سونای امروزی و ساختاری، دیوارهای سنگی و سرپوشیده داشت همراه با یک دریچه یا سوراخ کوچک در قسمت سقف. آبی که از صخره‌های سنگین وارد اتاق می‌شد تولید بخار کرده و این روند شرایطی فراهم می‌کرد که تمام ناپاکیها و کثیفیها نابود شود. پادشاهان مایا عادت داشتند بعد از ملاقاتهایشان حمام سونا بگیرند تا احساس سرزندگی و همچنین پاکی داشته باشند.

مایاها سونایشان را از سنگ سونا و یا گل ادوبی می سازند که هر دوی آن ها برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند. مایا، آب را با سنگ آتش گرم نموده تا حدی که بخار زیادی تولید شود. در این فرآیند، از برگ درختان نیز بهره گرفته خواهد شد. بسیاری از افراد فکر می کنند که مایاها از بین رفته اند و یا ناپدید شده اند اما اصلا اینطور نیست.

 

مواد مخدر

مردم مایا در مراسم مذهبی‌شان به طور مرتب از داروهای توهم زا استفاده می‌کردند (که از مواد طبیعی تهیه می‌شد)، اما در زندگی روزمره‌شان نیز برای تسکین درد نیز از این مواد استفاده می‌کردند. معمولا از گیاهانی مثل peyote، نیلوفر، بعضی از قارچها، تنباکو و گیاهان دیگر برای ساختن نوشیدنی‌های الکی استفاده می‌کردند. علاوه براین همانطوری که در شعرهای مایایی گفته شده و بر سنگها تراشیده شده؛ آنها از برای جذب سریعتر و تاثیرگذاری بیشتر مواد مخدر، داروی مایع و آیینی را به خودشان (از راه مقعد مانند عمل تنقیه) تزریق می‌کردند.

 

علم پزشکی

سلامت و علم پزشکی در میان مایای باستانی ترکیب پیچیده ای از ذهن، بدن، مذهب، مراسم آیینی و دانش محسوب می‌شد. مهم‌تر از همه اینها کسانی برای وظایف پزشکی انتخاب می‌شدند که آموزشهای عالی و درستی دیده بودند. این مردان «شامان» نامیده می‌شدند و به عنوان واسطه ای بین دنیای فیزیکی و دنیای معنوی عمل می‌کردند.

آنها برای رسیدن به هدفشان یعنی شفا بخشیدن بیماران، و پیش‌بینی کردن و کنترل کردن حوادث فوق طبیعی تمرین جادوگری هم می‌کردند. از زمانیکه دانش پزشکی شدیدا با جادوگری و مذهب غرابت پیدا کرد، برای شامانها هم بسیار ضروری و واجب بود که مهارتهای پزشکی و دانش خود را توسعه بخشند. معروف بود که مایاها زخمها را با موی انسان بخیه می‌زدند، شکستگی استخوان را درمان می‌کردند و حتی در زمنیه جراحی دندان هم مهارت داشتند از سولفید آهن برای پر کردن دندان استفاده می‌کردند و ابزارهای جراحی می‌ساختند.

 

مایاها هنوز هستند

خیال نکنید که در مورد یک قوم قدیمی که به کلی از بین رفته اند، سخن می گوئیم، بلکه باید بدانید که همچنان شماری از انها در قاره ایالات امریکا ساکن میباشند. جمعیت مایاهای کنونی حدود هفت میلیون نفر اعلام شده هست که اکثر در جنوب کشور مکزیک و نواحی کوهستانی گواتمالا و بلیز زندگی می‌کنند.بیشتر مایاها هنوز هم در کشور مکزیک و در شهرهای تاباسکو و کوئینتانا و بعضی از آن ها هم در کشورهای ناحیه ی آمریکای مرکزی مثل گواتمالا و هندوراس و ال سالوادور زندگی می کنند.

 

ورزشکاران

حقایق عجیب و ترسناک درباره تمدن مایا

مردم قوم مایا در حوزه ورزشی نیز بسیار قدرتمند و پیروز بودند. انها نوعی بازی موسوم به Ōllamaliztli در نائوتل داشته اند که بسیار شبیه فوتبال کنونی هست. به این صورت که بازیکن ها باید توپ را با هر کدام از اعضای بدن خود به غیر از دست ها به داخل دروازه می رساندند.

اهرام مایا

حقایق عجیب و ترسناک درباره تمدن مایا

مایا در آن زمان با مهارت خاصی به تولید سازه های هرم گونه می پرداختند که در نوع خود عالی بوده. در حال حاضر خرابه هایی این اهرام بر جا مانده هست که اخیرا دولت کشور آمریکا انها را از مالکان خصوصی خریداری کرده هست.

 

 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *