رازهای باستانی/ مردمان دریا؛ شورشیان و مهاجمان عهد باستان

رمزگشایی از ۱۷ راز باستانی

سایت بدون -در حدود ۳۲۰۰ سال قبل، گروهی از مردم که دانشمندان امروزی آنان را تحت عنوان «مردمان دریا» می‌شناسند، به شهرها و تمدن‌های سراسر مدیترانه شرقی یورش برده و ناآرامی‌های بسیاری را به پا کردند. در پی این حملات، بسیاری از شهرها نابود شد و گنجینه‌های بسیاری در این میان به غنیمت برده شدند. با نابودی شهرها و تمدن‌ها، مردمان دریا که از ساکنین نواحی دریای اژه بودند، در خاورمیانه مستقر شدند.حفاری‌های باستان‌شناسان در شهرهای مرتبط با مردمان دریا و مطالعه در متون باستانی همچنان ادامه دارد. در اکتبر ۲۰۱۷، باستان‌شناسان موفق به کشف یک کتیه عظیم سنگی شدند که در آن به مردمان دریا اشاره شده است. این کتیبه در شهر Beyköy و در کشور ترکیه پیدا شد، احتمالا داستان‌ رازآلود مردمان دریا را به شکل شفاف‌تری برای ما تشریح خواهد کرد

گروهی از محققان سوئیسی و هلندی «کتیبه‌ی لوویان» ۲۹ متری که در اواخر قرن نوزدهم در آثار آهکی در غرب ترکیه کشف شده را مجددأ بررسی و رمزگشایی کردند. این کتیبه آهکی به طول ۳۵ سانتی‌متر در اصل در سال ۱۸۷۸ در روستای بیکوی در ۳۴ کیلومتری شمال منطقه‌ی افین‌کرهیسر در ترکیه امروزی کشف شده و شامل طولانی‌ترین کتیبه هیروگلیف شناخته شده از عصر برنز است.
در آن زمان، باستان‌شناس فرانسوی «جورج پروت» توانست این کتیبه را با دقت کپی کند. دهقانان از این سنگ بی‌ارزش برای ساخت فوندانسیون مسجدی استفاده کردند. نسخه‌های این کتیبه اخیرأ در املاک تاریخ‌دان انگلیسی «جیمز کلارت» یافت شده است. در ژوئن سال ۲۰۱۷، «آلان ملارت»، پسر جیمز ملارت این بخش از افسانه را به دکتر «ابهرت زانگر»، رئیس بخش مطالعات لوویان، (بنیاد غیرانتفاعی)، مستقل و خصوصی است که در سوئیس تأسیس شده است.
دکتر زانگر گفت: «این کتیبه توسط کوپانتا-کورونتا، پادشاه بزرگ میرا، در اواخر عصر برنز در غرب آسیای صغیر نگارش شده است. وقتی کوپانتا-کورونتا قلمرواش را درست ۱،۱۹۰ سال قبل از میلاد مسیح تقویت کرد، به ارتشش دستور داد تا به سمت ایالت‌های رعیتی هیتی حمله کند.پس از فتح موفقیت‌آمیز این سرزمین، نیروهای مسلح غرب آسیای صغیر نیز ناوگانی تشکیل دادند و به شهرهای ساحلی در جنوب و جنوب شرقی آسیای صغیر و همچنین سوریه و فلسطین هجوم بردند. چهار شاهزاده به نیروهای دریایی و همچنین به موکسوس از تروآد، (منطقه‌ای در تروی باستان)، دستور دادند. لوویانی ها از غرب آسیای صغیر تمام مسیر به سمت حاشیه‌های مصر را پیش رفتند و حتی دژی در اشکلون در جنوب فلسطین ساختند.»
اون این‌گونه ادامه داد: «بر اساس این کتیبه، لوویانی‌ها در غرب آسیای صغیر به‌طور قاطعانه وارد هجوم مردمان دریا شدند و در نتیجه تا اواخر عصر برنز در غرب دریای مدیترانه پیش رفتند.»

در نوشته‌های باستانی آمده است که آن‌ها از میان دریا ظهور خواهند کرد. در همان نوشته‌ی باستانی آمده است که هیچ‌کسی را توان مقابله با آن‌ها نیست. آن‌ها به‌قدری قدرتمند بودند که توانستند به کشورهای مصر، ترکیه، سوریه و فلسطین حمله کنند.

در متون مصر باستانی آمده است که مردم دریا توانستند با مردم لیبی متحد شوند. به دستور فرعون آن زمان بیش از ۶۰۰۰ نفر از افراد بی‌گناه کشته شدند تا انتقام سختی از آن‌ها گرفته شود.

رامسس سوم نیز جنگ‌هایی را علیه مردم دریا به راه انداخته بود. او بسیاری از مردم را مجبور به مهاجرت اجباری به ترکیه و سوریه کرد و تنهاست قسمت‌هایی را از کشورهای همسایه به کنترل خود درآورد. رامس می‌گوید که مردم دریا متشکل از چند قبیله بودند. بعدازاین اتفاقات مردم دریا شروع به انتقام‌گیری از همسایگان خود کردند. هنوز علت حمله‌ی مردم دریا به کشورهای اطرافشان مشخص نیست.

مورخان بر این باوراند که آن‌ها از سرزمین مادری‌شان رانده شدند و از قحطی و گرسنگی رنج می‌بردند. مردم دریا در قرن دوازدهم بعد از میلاد به سرزمین مصر بازگشتند. بین ارتش رامسس و مردم دریا جنگی بزرگ درگرفت. کمان داران رامسس، مردم دریا را به سمت رودخانه نیل کشاندند و در آنجا آن‌ها را نابود کردند و قتل‌عام بزرگی صورت گرفت. رامسس مردم دریا را مردانی شجاع و بزرگ می‌داند و باآنکه آن‌ها دشمن او بودند، از آن‌ها به نیکی یاد می‌کرد. رامسس باور داشت که روح مردمان دریا در سراسر قلمرو پادشاهی‌اش گسترده شده است و به او نیرو می‌دهد.

مطلب پیشنهادی

فیلم های سینمایی که دنیا را تغییر دادند/ به سوی دنیای برتر

سایت بدون – برخی از فیلم ها برای سرگرمی ساخته شده اند. کمی پاپ کورن …

یک دیدگاه

  1. ماشاالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *