رازهای باستانی /پرستگاهی در ترکیه حتی از تاریخ قدیمی تر است(ویدئو)

سایت بدون – صبحت از یکی از قدیمی ترین مکان های روی کره زمین است ، جایی که قدمتش به انسان ماقبل تاریخ برمی گردد.این جا جایی است که قبل از عصر آهن ، قبل از اختراع چرخ ، قبل از اختراع خط ساخته شده است ، این جا ۶۰۰۰ سال از اهرام ثلاثه مصر ساخته شده است ، اینجا از تاریخ قدیمی تر است

آثار مکشوفه در مجتمع معبد گوبکلی تپه واقع در ارتفاعات ارمنی در جنوب شرق ترکیه پیدا شده است. قدامت این اثر حدود ۱۲ هزار سال است و با تغییرات آب و هوا و آب شدن یخ های گرینلند مطابقت می کند.

محققان پس از تحلیل و تجزیه آماری به این نتیجه رسیدند که تصویرهای کشیده شده با صور و رویدادهای نجومی همراه است. برخی از این نقاشی ها به عنوان نمونه، مرد بدون سر می تواند نشان دهنده نماد اثر فاجعه باشد.

دوازده هزار سال پیش به طور ناگهانی یک دوره سرد آغاز شد که نظر به بعضی از گفته ها این دوره پس از سقوط یک ستاره دنباله دار آغاز گردیده است. بنابراین محققان بر این باورند که ساکنان گیبکلی تپه برخورد جسم آسمانی را بر پایه ستون ها نقاشی کرده اند. محققان تخمین می زنند، که این رویداد حدود ۱۰،۸۹۹ سال پیش از میلاد صورت گرفته است.

یعنی داریم از بنایی حرف می زنیم که مربوط به ۱۱ هزار سال قبل است .

گوبکلی تپه یک مکان باستان‌شناسی است که در حدود ۱۰ کیلومتری شانلی‌اورفه واقع در جنوب ترکیه توسط تیمی به سرپرستی کلاوس اشمیت کشف شد. قدمت این سازه‌ی عظیم سنگی حجاری شده که قدیمی‌ترین نیایشگاه شناخته شده‌ی جهان نیز محسوب می‌شود به حدود ۱۱,۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد.  عجیب اینکه این پرستشگاه توسط انسان‌های ماقبل تاریخی ساخته شده است که هنوز ابزارهای فلزی و حتی سفالی را توسعه نداده بودند(لازم به ذکر است که سازه‌های باستانی همچون استون‌هنج در ویلتشایر انگلستان تاریخی تنها به قدمت ۶,۰۰۰ سال دارند).

Image result for Göbeklitepe

در وسط هرکدام از محوطه‌های به جا مانده دو ستون بلند T شکل قرار دارد که روی آن‌های اشکالی به شکل بازو، دست و لُنگ (تکه پارچه‌ای که در گذشته برای پوشیدن آلت تناسلی استفاده می‌شد) حجاری شده است. بزرگ‌ترین ستون بیش از ۱۶ تن وزن دارد، بنابراین تراشیدن آن‌ها و حملشان از یک معدن سنگ نزدیک به این مکان هم چالشی بزرگ بوده است که نیاز به صدها نفر نیروی کار و غذای کافی برای تغذیه آن‌ها داشت. در هر حال باستان‌شناسان هنوز در حال پیدا کردن شواهدی دال بر زندگی و سکونت در گوبکلی تپه هستند. طبق یکی از حدس‌های اخیر، این مکان محلی برای تجمع مذهبی بوده است. مکان مذکور روی نوک قله‌ای کاملا خشک با چشم اندازی مشرف به کوه‌های اطراف و دشت‌های جنوبی قرار دارد.

Image result for Göbeklitepe

به نظر اغلب مورخان و محققان جهان، کشف این تپه تاریخی به تغییر دیدگاه شهرنشینی انسان عصر برنز منجر شد. بطوری که امروزه اعتقاد بر این است که سنگ بنای هر شهری معبد، و عبادتگاه بوده است و نه خانه یا چادر شکارچیان دوره‌گرد.

اینکه چگونه مردمی بدون داشتن ابزار توانسته‌اند سنگ‌های ۴۰ تا ۶۰ تنی را جابه‌جا کرده و روی هم قرار داده‌اند، جزو اسرار و اسرار باستانی است.

 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *