رازهای لیونل مسی ، مردی که ۱۵ سال در اوج مانده است /همگام با نبوغ

سایت بدون -لیونل مسی احتیاجی به معرفی ندارد و کسی نیست که نام او را نشنیده یا گوشه‌ای از مهارت، حرکات پا به توپ تکنیکی و ویژگی‌های باورنکردنی بازی او را ندیده باشد اما او چطور توانسته در تمام این ۱۵ سالی که از ورودش به دنیای حرفه‌ای فوتبال می‌گذرد روی فرم بماند و آمادگی‌اش را حفظ کند؟
چه بهترین بازیکن تاریخ فوتبال بوده باشد چه نه، لیونل مسی به هر حال یکی از بهترین‌های این رشته ورزشی بوده و هنوز هم هست. سوپراستار آرژانتینی بارسلونا نه تنها در این سال‌ها دچار افت نشده بلکه هر فصل بهتر از فصل قبل بوده و سقف انتظارات را هم با بالا رفتن سنش بالا برده است. با وجود آنکه اکنون وارد دهه چهارم زندگی‌اش شده است، مسی بهتر و درخشان‌تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد و انگار قصد ندارد به این زودی‌ها دچار افت شود. پس راز توانایی‌های فوتبالی او چیست و این توانایی‌ها تا چه میزان به رژیم غذایی و تمرینی او مرتبط است و چقدر به استعداد ذاتی او از فوتبال؟
 
مسی چگونه تمرین می‌کند؟
مسی برخلاف رقیب پرتغالی‌اش کریستیانو رونالدو بازیکنی عضلانی و اهل بدنسازی و فیتنس نیست، کسی که به داشتن رژیم تمرینی سخت و منظم معروف است. با این حال او هم از یک برنامه تمرینی خاص تبعیت می‌کند و برای این کار هم مربیان خودش را دارد.
طبق گزارش پیناتا، تمرینات بدنسازی ستاره آرژانتینی بیشتر حول محور فعالیت‌هایی است که او را از بابت حفظ و افزایش سرعت استارت‌هایش در زمین بازی مطمئن کند. تمرکز او روی هرچه بالاتر بردن حرکات هجومی‌اش قبل از بازی است و همینطور افزایش سرعت خطی. به منظور افزایش سرعتش، تمرینات مسی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود که شامل چندین تمرین می‌شود. در بخش مقدماتی، او تمرین «پیلار بریج فرانت» (نوعی شنا) و حرکات کششی ران و ساق پا، همسترینگ را انجام می‌دهد. در پایان این بخش هم او تمرینات مختلف سرعتی برای بالا بردن شتاب و سرعتش را انجام می‌دهد.
مرحله بعدی تمرینات مسی شامل تمرین افزایش سرعت خطی می‌شود تا سرعت چند جهتی او را بالا ببرد. مسی از تمرینات پیلار اسکیپس، طناب‌زنی و اسکات برای تقویت ماهیچه‌هایش استفاده می‌کند. برای بالا بردن چابکی هم از تمرینات دور زدن موانع مورب، دور زدن مخروط‌ها و دیگر موانع برای حرکات عرضی‌اش استفاده می‌کند. در پایان هر جلسه تمرین مسی به مقدار زیادی آب می‌نوشد تا رطوبت بدنش حفظ شود و برای ۵ تا ۱۰ دقیقه نرم می‌دود تا سرد کند.
 
رژیم غذایی مسی چیست؟
شما همان چیزی هستید که می‌خورید پس تعجبی ندارد که مسی یک رژیم غذایی سفت و سخت داشته باشد تا توانایی‌های فوتبالی‌اش را حفظ کند. او در این حوزه از مشورت‌های جولیانو پوزر، متخصص تغذیه ایتالیایی بهره می‌گیرد، کسی که رژیم غذایی ستاره آرژانتینی بارسلونا را از زمان آغاز همکاری‌اش با او در سال ۲۰۱۴ متحول کرده است. او ۵ ماده غذایی کلیدی را به او معرفی کرده است: آب، روغن زیتون، تمامی غلات و حبوبات، میوه‌های تازه و سبزیجات تازه. اینها مواد پایه رژیم غذایی مسی هستند. پوزر در این باره گفت: «مغزها و جوانه‌ها هم بسیار خوب هستند. شکر برای ماهیچه‌ها بدترین چیز است. مسی هر چه بیشتر از شکر فاصله بگیرد، برایش بهتر است. آردهای فراوری شده هم در این روزها معضل بزرگی شده‌اند.» مسی طبق چیزی که خودش اعتراف کرده عاشق نوعی غذای آرژانتینی به نام میلانسا است که با فیله گوشت گوساله طبخ می‌شود اما حذف گوشت قرمز از رژیم طبق گفته خودش او را برای مدتی به دردسر انداخته بود. طبق گزارشی در نشریه آ.اس اسپانیا، پیتزا هم جزو دیگر غذاهای محبوب مسی است که آن را هم به دستور کارشناس تغذیه‌اش از رژیم خود حذف کرده است.
 
دیگر رموز موفقیت مسی
بدون شک استعداد ذاتی و غریزی مسی در فوتبال چیزی است که از او فوتبالیستی در زمره بهترین‌های تاریخ فوتبال ساخته است. توانایی‌های فنی او را شاید از هر یک میلیون نفر یک نفر داشته باشد و آن هم ذاتی است. رژیم‌ها و تمرینات فراوانی هستند که شما ممکن است امتحان کنید به امید اینکه به بازیکنی مانند مسی تبدیل شوید اما دلیل اصلی برای اینکه چرا برخی او را بهترین بازیکن تاریخ توصیف می‌کنند، این است که این پسر آرژانتینی با استعدادی بی‌نظیر زاده شده است. کریگ فریدمن، یک متخصص در حوزه آمادگی جسمانی و تربیت بدنی می‌گوید: «اول از همه شما باید انفجاری و قدرتمند باشید. بعد از آن باید به اندازه کافی در قوزک‌ها، لگن و پهلو‌ها قوی باشید تا بتوانید قدرت‌تان را به زمین انتقال دهید. در نهایت هم شما باید در مسیر درست این قدرت را انتقال دهید و این همان بخشی است که تکنیک ساخته می‌شود. نیازی به گفتن نیست که مسی با جثه‌ای نسبتاً ریزنقش در قیاس با سایر هم‌تیمی‌هایش در تمام سه بخشی که گفته شد، برتری دارد.»
منبع: سایت گل

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *