راز موفقیت «گوگل » را سرچ کند/۴ رمز

سایت بدون – کمتر کسی در دنیا هست که اسم گوگل (Google) را نشنیده باشد. گوگل به عنوان یک استارت‌آپ در دهه ۹۰ میلادی با سرمایه اندک راه‌اندازی شد. اما امروز یکی از مشهورترین و ثروتمندترین برندهای جهان است. ایده اولیه گوگل دسته‌بندی و مرتب‌سازی اطلاعات برای استفاده راحت‌تر همگان بود و توانست این ایده را تا حد جهانی توسعه دهد. با تحلیل مسیر موفقیت گوگل می‌توان به چند نکته به عنوان عوامل این موفقیت اشاره کرد:

.
همیشه رو به جلو
گوگل شاید همان اندازه که محصول موفق توسعه داده است، محصولات ناموفق ارائه کرده باشد. محصولات شکست‌خورده‌ای مثل گوگل پلاس یا گوگل ویدئو نشان می‌دهد که گوگل به ایده‌های جدید نه نمی‌گوید. در این میان ایده‌های موفقی همچون
 گوگل کلندر (تقویم گوگل)‌ یا کروم توانسته‌اند این شکست‌ها را جبران کنند. باز بودن فضا برای ایده‌های نو امکان رشد محصولات و حرکت به سمت موفقیت را بیشتر خواهد کرد. اگر گوگل می‌خواست مانند سایر رقبایش بر یک یا دو محصول و مدل درآمدی تمرکز کند ممکن بود مانند آنها خیلی زود شکست بخورد و بازار را از دست بدهد.


رقابت در کاربرمحور بودن
پیش از راه‌اندازی گوگل، موتورهای جست‌وجو یا محصولات مشابه به اندازه کافی شفاف و کاربرمحور نبودند. گوگل با نگاه دقیق به کاربران و آنچه آنها می‌خواهند ،خود را به یکی از رقبای اصلی بازار تبدیل کرد. مفاهیمی همچون طراحی کاربر محور یا اصول تجربه کاربری در زمان راه‌اندازی گوگل مثل امروز شناخته شده و مدون نبودند اما گوگل خیلی زود متوجه شد که ارائه خدمات به کاربران منطبق با خواسته‌هایشان چقدر در وفاداری و بالابردن احتمال استفاده مجدد موثر است. برای مثال رابط کاربری ساده و قابل فهم موتور جست‌وجوی گوگل یکی از عوامل محبوبیت آن در میان کاربران سراسر جهان بود. توجه به نیازهای کاربران هنوز هم در میان محصولات گوگل دیده می‌شود و جریان بهبود کارایی‌های محصولات و ایجاد ویژگی‌های موردنظر کاربران در گوگل پررنگ دنبال می‌شود.


تخصص‌گرایی
تیم اولیه گوگل ترکیبی از متخصصان حوزه رایانه از دانشگاه استنفورد بود. سایر افرادی که در گوگل (شرکت مادر آلفابت Alphabet Inc) کار می‌کنند هم با این رویکرد تخصص‌گرایانه استخدام شده‌اند. ارزش منابع انسانی در گوگل بسیار بالاست و تغییر شرایط کاری و امکاناتی که گوگل برای نگه داشتن کارمندان خود استفاده می‌کند نشان از این ارزش و اهمیت دارد. گوگل با ایجاد فضای دلپذیر برای کارمندانش و ایجاد شرایط رشد فردی تلاش می‌کند آنها را به سازمانشان وفادار کند. آزمون‌های سخت، مسابقه‌های سراسری و جست وجو در میان دانش‌آموختگان دانشگاه‌های برتر از روش‌های مختلفی است که گوگل برای جذب کارمندان خود استفاده می‌کند.


سرمایه‌گذاری روی خلاقیت
«خلاقیت» موتور اصلی فعالیت‌های گوگل است. اگر ایده‌های خلاقانه وجود نداشت گوگل متوقف می‌شد و نمی‌توانست رشدی که امروز دارد را تجربه کند. اهمیت موضوع خلاقیت برای گوگل تاحدی بالاست که ۲۰درصد زمان کاری مهندسانش را به خودشان اختصاص داده است تا بتوانند روی پروژه‌های شخصی و موردعلاقه‌شان کار کنند. به این زمان استراحت ابتکاری (Innovation Time Off) می‌گویند و ایده‌هایی مثل جی‌میل از همین زمان‌ها به‌وجود آمده‌اند. گوگل با هوشمندی متوجه شده است توقف خلاقیت می‌تواند به معنای مرگ کسب‌وکارش باشد. بنابراین هرگز کار را متوقف نکرده و در حال حاضر روی حوزه‌های جدیدی مثل پزشکی و انرژی‌های نو سرمایه‌گذاری کرده است. خلاقیت به عنوان برگ برنده در گوگل مطرح است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *