راهنمای خرید پسته/ راز آن لب خندان

Pistachio nuts

سایت بدون – شاید با وضعیت گرانی پسته همه نتوانند برای پذیرایی عید آن را خریداری کنند، اما آنهایی که قصد خرید دارند بهتر است با رعایت نکاتی این محصول را انتخاب کنند که اگر پول زیادی از جیب‌شان رفت محصول درخوری خریده باشند.
طبق استاندارد ملی ایران به پسته‌ای که برشته نشده و بدون  مواد افزودنی مجاز باشد پسته خام و به انواعی که حاوی مواد افزودنی مجاز و تحت عملیات حرارتی قرار گرفته باشند پسته برشته گفته می‌شود. پسته خام بر برشته اولویت مصرف دارد.
به پسته‌ای که پوست استخوانی آن به‌طور طبیعی شکاف نداشته باشد، شکاف کوچک داشته باشد یا این‌که در انتها شکاف داشته باشد به ترتیب پسته ناخندان، کم‌خندان یا ته‌خندان گفته می‌شود. نوعی که پوست سخت آن باز و مغز نمایان باشد پسته طبیعی خندان و نوعی که به روش‌های گوناگون مکانیکی خندان شده باشد پسته مکانیک خندان (آب‌خندان، یخ‌خندان یا یخ‌ترکان) نامیده می‌شود.
اغلب پسته‌های نارس و نامرغوب دربسته‌اند. این پسته‌ها را در آب یخ خیس کرده و بلافاصله در معرض منبع حرارتی قرار می‌دهند. این شوک دمایی باعث می‌شود پسته دهان باز کرده و مغز آن پیدا شود. این پسته‌ها فسادپذیری بالا داشته، به سرعت طعم و بوی‌شان برگشته و تند می‌شوند و اغلب با جوهرلیمو و نمک فراوان بو داده می‌شوند تا مشتری متوجه کیفیت پایین محصول نشود. اگر ترک خندان پسته با فشار بین انگشتان روی هم بسته یا مغز پسته با مختصر فشار خرد یا در اثر تکان دادن پسته، مغز آن آزادانه حرکت کند باید به خنده پسته مشکوک شوید. کیفیت پسته با درجات عالی، ممتاز، مرغوب، خوب و معمولی درجه‌بندی می‌شود.
افزودنی‌های مجاز به پسته
افزودن هرگونه نگه دارنده، رنگ و اسانس مصنوعی به پسته غیرمجاز است. استفاده از ادویه و چاشنی همچون آبلیمو، نمک، فلفل، پودر سیر، نشاسته، زعفران و مواد رنگی طبیعی به پسته در صورتی مجاز است که کیفیت محصول مطابق با استاندارد ملی ایران و قابل آزمون و تشخیص باشد. پسته باید بوی مخصوص به خود داشته و بدون هرگونه مزه کهنگی، تلخی و تندی و بدون آفت و آفت‌زدگی باشد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *