راهنمای خرید کتاب برای کودکان / انتخاب یار مهربان

سایت بدون – یکی از مهمترین مسائلی که روانشناسان برای تربیت کودکان روی آن تاکید دارند، آشنا کردن بچه‌ها با کتاب است، آن هم درست از ماه‌ها و سال‌های ابتدایی زندگی که قرار است شخصیت کودک شکل بگیرد. البته این به آن معنی نیست که هر کتابی دستتان بیاید برای فرزندتان بخرید، بلکه باید حواستان باشد کتابی که می‌خواهید را برای فرزندتان بخوانید، حتما باید مناسب محدوده سنی او و حتی شرایط خانوادگی‌اش باشد، به همین دلیل نخستین نکته‌ای که باید برای خرید کتاب درنظر داشته باشید این است که حتما کتابی را خریداری کنید که مناسب سن کودکتان باشد. این روزها هم پشت همه کتاب‌ها به گروه‌های سنی و این‌که آن کتاب برای چه رده‌ای مناسب است، اشاره شده است. در ادامه به بررسی موارد دیگری می‌پردازیم که لازم است برای خرید کتاب درنظر گرفته شود.
جذابیت ظاهری کتاب
یکی از مهمترین مسائلی که باید در نظر بگیرید کتابی که قرار است برای فرزندتان بخرید، حتما باید جذابیت ظاهری داشته باشد. آن‌چه باعث می‌شود کودک در ابتدا به مطالعه کتاب علاقه پیدا کند و حاضر شود پای خواندن آن بنشیند، ظاهر کتاب است که باید نقاشی‌های جذابی داشته باشد و برای کودکان ملموس باشد. این موضوع را در نظر داشته باشید که کتاب باید ظاهری زیبا و کودک‌پسند داشته باشد. برای کودکان کتاب در درجه اول شیئی است که می‌توان آن را لمس کرد. صفحات و جلد کتاب را می‌توان احساس کرد، می‌توان آن را ورق زد و صفحه معینی از آن را باز کرد. کتابی که دارای صحافی خوبی است، این امکان را می‌دهد که کودک در وضعیت‌های مختلف بدون آسیب جدی به کتاب آن را مطالعه کند. باید در نظر گرفت که کتاب‌های خوب و مورد علاقه کودک بارها و بارها توسط او خوانده خواهند شد و اگر کتاب دارای صحافی و کاغذ نامناسبی باشد، خیلی سریع از دور خارج می‌شود، بنابراین کتاب خوب با کمیت محدود بهتر از کتاب بی‌کیفیت با کمیت بالاست.
مطالب با اهمیت و مهیج
نحوه بیان داستان برای کودکان باید شیرین و جذاب باشد. بسته به گروه سنی کودک، هر داستانی که قرار است برای او نقل شود، باید بامزه و هیجان‌انگیز باشد، حتی اگر هم برای فرزندتان کتاب‌های آموزشی می‌خرید، باید داستان به گونه‌ای نوشته شده باشد که کودک بدون مقاومت و با اشتیاق فراوان، علاقه‌مند به مطالعه کتاب تا انتهای آن باشد. حتما این موضوع را هم در نظر داشته باشید که مطالب کتاب سطحی و کم‌اهمیت نباشد و ذهن کودک شما را درگیر کند تا کودک وادار به خواندن ادامه آن هم شود.
 کیفیت تصاویر کتاب
کتاب خردسالان باید پر از تصاویر با رنگ‌های شاد و براق و نوشته‌های کم باشد. البته کتابی که برای کودکان بزرگتر نوشته می‌شود، مانند کودکان ۱۰ یا ۱۱ ساله باید به نسبت از تصاویر کمتر و نوشته‌های بیشتری برخوردار باشد. بنابراین وجود تصاویر در کتاب‌های کودکان امری اجتناب‌ناپذیر است که از روند مطالعه حمایت می‌کند و باید به اندازه کافی از زیبایی و جذابیت برخوردار باشد. برای گروه‌های سنی پایین، کتاب مصور توصیه شده است. البته نقاشی این گونه کتاب‌ها هم باید روشن و واضح، فاقد ابهام و دارای رنگ‌های زنده و زیبا باشد و نیز تصاویر به تفهیم موضوع کتاب به کودک کمک کند. سبک نقاشی هم باید با سطح رشد کودکان تناسب داشته باشد.
به شادی کودکان اهمیت دهید
بهترین کتاب برای کودک شما، کتابی است که هم او را شاد کند و هم نکته آموزشی مثبتی داشته باشد. محتوای کتابی که در کودک شادی ایجاد کند یا پایان خوشایند و مسرت‌بخشی داشته باشد، بیشتر مورد توجه کودک است، بنابراین قهرمان داستان کتاب کودک نباید بمیرد، مغلوب یا مرتکب اشتباه جبران‌ناپذیری شود، زیرا کودک به قهرمان داستان علاقه‌مند است و خود را جای او می‌گذارد و حاضر نیست شکست، مرگ و خطای جبران‌ناپذیر او را به چشم ببیند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *