رسیدگی به پرونده شلیک مرگ‌بار به متهم فراری

سایت بدون- پرونده شلیک مرگ‌بار مأمور پلیس به سارق حرفه‌ای برای بررسی به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.
با توجه به نظر کارشناسان به‌کارگیری اسلحه و قانونی‌دانستن شلیک، بازپرس، مأمور پلیس را به‌طورکامل تبرئه کرد اما دادیار اظهارنظر، نظر دیگری دارد، به‌همین‌دلیل پرونده برای بررسی به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.
ساعت چهار صبح پنجم خرداد سال ۹۸ مأموران در‌حال گشت‌زنی در خیابان بودند که با سه سرنشین یک دستگاه خودروی پراید که یکی از آنها در‌حال بازکردن در یک دستگاه خودروی دیگر بود، روبه‌رو شدند.
سه متهم به‌محض روبه‌روشدن با مأموران سوار بر پرایدی مشکی شدند و گریختند که تعقیب‌و‌گریز پلیسی آغاز شد. استعلام شماره پلاک خودروی پراید نشان می‌داد این خودرو دو روز قبل سرقت شده است.
در‌حالی‌که مأموران به راننده و دو سرنشین دیگر ایست داده بودند، آنها بر سرعت خودرو افزودند و مأموران با کمک سایر نیروها در محدوده‌‌های افسریه، آزادگان، نازی‌آباد و میدان بهمن به تعقیب متهمان پرداختند. افراد فراری در‌نهایت با به‌جا‌گذاشتن خودرو پیاده گریختند. در این میان یکی از متهمان روی مأموران پلیس چاقو کشید تا بتواند راه فرار خود را باز کند.
در این میان مأموران کلانتری به دزدان دستور ایست دادند و پس از شلیک چند تیرهوایی به پای یکی از دزدان شلیک کردند و سرانجام سه متهم بازداشت شدند و از خودرو آنها مقداری مواد مخدر و آلات و ادوات مصرف مواد مخدر کشف شد. یکی از متهمان که پیروز نام داشت و از ناحیه پا گلوله خورده بود، به بیمارستان منتقل شد‌ اما به‌خاطر اصابت گلوله با رگ اصلی پایش و شدت خون‌ریزی تسلیم مرگ شد. پس از مرگ این متهم بررسی‌ها نشان داد او چند سابقه کیفری در پرونده‌اش دارد. اولیای‌دم از مأمور پلیس به اتهام قتل عمدی شکایت کردند و خواستار رسیدگی به پرونده شدند.
بررسی‌های کارشناسان نشان داد مأموران پلیس قبل از شلیک قانون به‌کارگیری سلاح را به‌طور‌کامل رعایت کردند. گفت‌و‌گو با شاهدان حادثه مشخص کرد مأموری که به سارق شلیک کرده است، سه بار دستور ایست داده، سه بار تیر هوایی شلیک کرده و در‌نهایت برای متوقف‌کردن مقتول به پای او شلیک کرده که پارگی رگ اصلی پا منجر به مرگ او شده است.
همچنین مشخص شد سارق قبل از اینکه مأمور به او شلیک کند، با چاقو به یکی از مأموران حمله کرده بود.
مأمور شلیک‌کننده در بازجویی‌ها گفت: ما حین گشت‌زنی بودیم که به یک پراید مشکوک شدیم. در سیستم شماره پلاک را چک کردیم و متوجه شدیم پراید سرقتی است. دستور ایست دادیم. ما دو نفر بودیم. همکار من به سمت سارقان دوید و من هم در تعقیب آنها بودم در یک کوچه باریک وقتی که مقتول گیر افتاد با چاقو به همکارم حمله کرد و به او ضربه زد و فرار کرد. من به تعقیب او پرداختم سه بار فرمان ایست دادم و بعد که متهم همچنان فرار کرد، سه بار تیر هوایی زدم و سپس به سمت پای متهم شلیک کردم. قصدم زخمی‌کردن او بود نه قطع‌کردن شریان حیاتی‌اش.
کارشناسان گفته‌های این مأمور پلیس را با اظهارات شاهدان و همچنین دوربین‌های مداربسته‌ای که در محل بود، مقایسه کردند و متوجه شدند که مأمور پلیس واقعیت را گفته است. به‌این‌ترتیب کارشناسان اسلحه‌شناسی اعلام کردند مأمور پلیس قانون به‌کارگیری اسلحه را به کار گرفته و پس از چندبار هشدار ایست و شلیک تیرهوایی به پای متهم شلیک کرده است. با این اظهار‌نظر، بازپرس پرونده برای مأمور پلیس قرار منع تعقیب صادر کرد تا وی آزاد شود‌ اما دادیار اظهارنظر به بررسی پرونده پرداخت و اعلام کرد لازم است مأمور پلیس به اتهام قتل شبه‌عمد محاکمه شود. در‌نهایت پرونده برای حل اختلاف بین نظر بازپرس پرونده و دادیار اظهارنظر به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد تا بعد از رفع این اختلاف، به آن رسیدگی شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *