رنه زلوگر چگونه در نقش جوردی گارلند درخشید/ ستاره ای متولد شده است

سایت بدون -خیلی پیش از این ها که رنه زلوگر – ستاره اسکاری فیلم «کوهستان سرد» – بخواهد چنین نقش مهم و قابل توجهی را برعهده گیرد، ارتباط خاص با جودی گارلند داشته است. تعریف می کند: «والدینم برایم گفته بودند که تا چه حد همیشه هواخواه و طرفدار این ستاره محبوب بوده اند و همیشه هم در خانه ما جای داشته است».

زلوگر اهل تگزاس و در سن ۵۰ سالگی، خاطره هایش را از بچگی به یاد می آورد: «ما فیلم هایش را مرتب تماشا می کردیم و اغلب در انتظار بودم که چه موقع دوباره تلویزیون یکی از آنها را نشان دهد. دور هم می نشستیم و نظاره گر حرکات ظریف و آوازهایش می شدیم، اما هیچ وقت نمی دانستم که در زندگی اش با چه چالش هایی روبرو بوده است».

آن لحظات و روزهای تاریک زندگی او در فیلم جدید «جودی» به کارگردانی روپرت گولد، به خوبی ترسیم شده است. بازی در چنین نقشی قاعدتاً زلوگر را بار دیگر نامزد اسکار ۲۰۲۰ خواهد کرد. زلوگر در قالب بازیگر «جادوگر شهر زمرد» (جادوگر آز) به زیر و بم اتفاقات در زندگی این چهره محبوب می رود و آهنگ های مشهورش (از جمله «بر فراز رنگین کمان») را خواهد خواند. پستی و بلندی های زندگی او از زمانی که گرفتار اعتیاد شدید شد و در هم شکست، تجسم می یابد. جودی ناچار می شود تا فرزندان خود را در لس آنجلس ترک کند و در زمستان ۱۹۶۸ برای انجام نمایشی به کلوب شبانه ای در لندن سفر کند. ترسیم خصوصیات روحی جودی گارلند و چگونگی اجرای آهنگ های شاد در حالی که کاملاً افسرده و نومید به نظر می رسید، از او ستاره ای افسانه ای در هالیوود به جا نهاده است. در همان سال و در ۲۲ ماه ژوئن، این ستاره بزرگ بر اثر مصرف بیش از حد الکل چشم از جهان بر بست.

زلوگر گفته است: «برایم اعجاب برانگیز است که چطور چهره ای چنین درخشان در آن وضعیت هولناک روحی و روانی توانسته انبوه تماشاگران خود را به وجد آورد. به تصورم نمایش لحظه های سرشار از حس غم و شادی، و بازگویی دوباره زندگی اش از دیدگاه من که تنها او را از دوران کودکی به یاد می آورم تا چه حد می تواند تأثیرگذار باشد».

زلوگر به هر حال نمی تواند خود را از پاره ای جهات متفاوت تر از جودی گارلند بداند. ثابت کرده که هم چون بازیگر ستاره ای متولد می شود مسیر ناهموار، اما چشمگیری را پیموده است. پس از بازی در نقش دلداده تام کروز در فیلم «جری مگوایر» (۱۹۹۶)، برای نقش یک زن انگلیسی در فیلم «خاطرات بریجت جونز» به سال ۲۰۰۱، برای نخستین بار نامزد جایزه اسکار شد. یک سال بعد هم با نقش رقاصه ای بدیمن به نام «راکسی هارت» در موزیکال «شیکاگو» هم منتقدان را مجذوب کرد و هم مجدداً به عنوان یکی از نامزدهای اسکار برگزیده شد. در این فیلم نشان داد که خواننده ای تواناست. در سال ۲۰۰۳ موقعیت بازی نقش دراماتیک «روبی» در فیلم «کوهستان سرد» (کلد مانتین) اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را برایش به ارمغان آورد.

با این وجود، تقلید صدای خاص و دلنشین جودی گارلند با آن آهنگ های ماندگار آن هم به طور زنده مقابل دوربین، مسلماً می توانست برای زلوگر چالشی غریب باشد. او با خنده می گوید: «هرگز قبل از آن من حتی یک نت از آهنگ ها را به یاد نداشتم. شاید فقط وقتی دوش می گرفتم! بنا بر این شروع کردم به تمرین صدا و تا آنجا که می توانستم تلاش کردم بلکه بتوانم آن حس صدای جودی را به مخاطب القا کنم».

زلوگر همچنین سعی بر آن داشته تا زیر و بم صدای جودی گارلند و خاصه ریتم و توازن آوازهایش را به خوبی حفظ کند. بیشترین تلاش او برای خراش و گرفتگی صدای او بود. در سال ۱۹۶۸ که به دلیل اعتیادش به الکل مدت های مدید گرفتار شده بود. زلوگر معتقد است اگر فیلم جودی بتواند شخصیت اصلی را آن چنان که بوده مجسم سازد، او از این بابت احساس نارضایتی نمی کند. می گوید: «حدس می زنم القای آن تاریکی است که بر زندگی جودی سایه افکنده. برایم تجربه ای بزرگ بوده است. احساس خوشی و آن لطف و ظرافت و مهم تر مهربانی و شوخ طبعی که در وجودش دیده می شد. او به نظرم موجودی بسیار شیرین بود».

اعضای خانواده جودی گارلند (از جمله دخترش لایزا میندلی) در طول ساخت فیلم همکاری و مشارکت داشته اند. زلوگر خود نیز آن چه را که از گارلند به یادگار مانده – بیشتر از روی اینترنت – تماشا کرده است. می گوید: «نشستم و به دقت به همه جزییات توجه کردم. او همیشه با گوشی ها (هدفون) در شب، به خواب می رفت. می خواستم که لحظات کوچک، اما مهم را حس کنم و از آن طریق قصه ای انسانی – و نه تقلیدی- را بازگو سازم».

برای حضور در مراسم جایزه های اسکار آیا رنه زلوگر شانسی خواهد داشت؟ می گوید: «البته که به این چیزها فکر می کنم. چه باید بشود، نمی دانم». فیلم جودی در جشنواره امسال تورنتو با توفیق همراه بوده است ولی آیا در اسکار ۲۰۲۰ به مصداق شعر یکی از آهنگ های معروف جودی گارلند «باران خواهد آمد یا خورشید بر فراز آسمان خواهد درخشید»؟!

مطلب پیشنهادی

معرفی کتاب/ دل تاریکی؛ سیاه مثل درون انسان

سایت بدون – “دل تاریکی” (Heart of Darkness) یکی از معروف‌ترین آثار جوزف کنراد، نویسنده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *