روزنامه آرژانتینی اوله:۵۰۰ میلیون یورو؟ حق مسی است

حمایت روزنامه آرژانتینی و رئیس سابق بارسا از ستاره آرژانتینی

روزنامه اوله نوشت: بی‌شک ۵۰۰ میلیون یورو مبلغ کمی نیست اما در چنین ورزشی با انبوهی از هواداران و دنبال‌کننده که بازیکنانی چون کریس رونالدو هم درآمدی نزدیک به این عدد دارند، مبلغ عجیبی محسوب نمی‌شود.

سایت بدون – افشاگری روزنامه موندو اسپانیا درباره قرارداد ۵۵۵میلیون یورویی لیونل مسی همچنان در رسانه‌های این کشور بازتاب زیادی دارد و البته همچنان مشخص نیست که این روزنامه دقیقا از چه منبعی به این اسناد محرمانه دست پیدا کرده است. با مصاحبه‌ای که رونالد کومان، سرمربی بارسا یکشنبه‌شب و پس از برتری تیمش برابر اتلتیک بیلبائو انجام داد تا حدودی می‌توان حدس زد که فرد یا افرادی در خود باشگاه در انتشار این قرارداد دخالت داشته‌اند.

او گفت که هرکسی مسئول انتشار این قرارداد بوده است نباید جایی در باشگاه داشته باشد و هرچه زودتر باید اخراج شود. در واکنش به جلد روز شنبه موندو، روزنامه آرژانتینی اوله روز یکشنبه جلدی مشابه آن را منتشر کرد که به‌نوعی دفاعیه آنها از هموطن‌شان محسوب می‌شد و به‌جای رقمی که موندو به‌عنوان دستمزد مسی نوشته بود تعداد گل‌ها، پاس گل و بازی‌های او برای بارسا نوشته شده بود. اوله به این ترتیب خواسته بود تا به آنها یادآوری کند که این فوق ستاره آرژانتینی در طول این سال‌ها چقدر در موفقیت‌های آبی و اناری‌ها اثرگذار بوده است و نباید به‌خاطر دریافت چنین دستمزدی او را سرزنش کرد.

اوله: مشکل بارسا دستمزد مسی نیست

روزنامه اوله در مطلب خود با اشاره به اینکه مسی یکی از بهترین بازیکنان تاریخ باشگاه و حتی جهان است به این نکته اشاره کرده که ظاهرا رسانه‌های اسپانیایی فراموش کرده‌اند که لئو مسی بارها برای تیمش افتخار‌آفرینی کرده است و حتی از لحاظ مالی نیز سود بسیار زیادی را نصیب این باشگاه کرده است: «روزنامه اسپانیایی ال‌موندو با انتشار گزارشی درباره قرارداد لیونل مسی سر و صدای زیادی را در فوتبال این کشور ایجاد کرد و جزئیات این قرارداد را که در سال ۲۰۱۷ امضا شده، افشا کرد. شاید قراردادی با ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون یورو برای ۴ سال برای یک فرد آشنا به تجارت یا کسانی که با مناسبات دنیای فوتبال آشنا هستند چندان عجیب نباشد.

به‌طور مثال در همان سال پاری‌سن‌ژرمن تنها برای به خدمت گرفتن نیمار از بارسا ۲۲۲میلیون یورو هزینه کرد و این تنها پولی بود که باشگاه برای فسخ قراردادش به بارسلونا پرداخت و حقوق بازیکن و سایر افراد دخیل در آن که حدود نیمی از این مبلغ می‌شود، جداگانه پرداخت شد. جدا از این مسائل انتشار این اسناد در زمانی اتفاق افتاده که ستاره باشگاه در پایان فصل قراردادش به پایان می‌رسد و از همین حالا آزاد است تا مذاکرات با باشگاه جدیدش را آغاز کند. (دو باشگاه منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن سخت به‌دنبال خرید او هستند.) به همین دلیل به نظر می‌رسد تخریب وجهه او بین هواداران بارسا اصلی‌ترین هدف این گزارش است.

سوال دیگری که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا پرداخت این مبلغ به مسی برای بارسا بحران مالی ایجاد می‌کند؟ که پاسخ آن قطعا منفی است. در سال‌های اخیر این باشگاه و مدیران آن با تصمیم‌های خود مشکلات زیادی را برای تیم ایجاد کرده‌اند و حالا رونالد کومان و رئیس بعدی باشگاه که به‌زودی مشخص می‌شود باید با این مشکلات مقابله کنند. خریدهای ناموفقی چون یری مینا، پائولینیو، مارتین برایت‌وایت، توماس فرمالن، موریلو و چندین بازیکن دیگر سندی برای این ادعاست که باشگاه سیاست خوبی در نقل‌وانتقالات نداشته است و پول‌های زیادی را در این راه به هدر داده است.

آنها در تابستان گذشته لوئیس سوارز را به‌بهانه مشکلات مالی به اتلتیکو مادرید فروختند و به این ترتیب یکی از رقبای اصلی خود در راه قهرمانی در لالیگا را تقویت کردند. باشگاه از سال ۲۰۱۷ که لوئیس انریکه از این تیم جدا شد مربیان متعددی را روی نیمکت خود داشته و در این زمینه هم موفق عمل نکرده است.»

سودآوری مسی

این روزنامه در ادامه با اشاره به افتخارات مسی در جمع کاتالان‌ها می‌نویسد: «بی‌شک ۵۰۰ میلیون یورو مبلغ کمی نیست اما در چنین ورزشی با انبوهی از هواداران و دنبال‌کننده که بازیکنانی چون کریس رونالدو هم درآمدی نزدیک به این عدد دارند، مبلغ عجیبی محسوب نمی‌شود. یکی از محبوب‌ترین بازیکنان در پرطرفدارترین ورزش دنیا مدت‌هاست در اوج قرار دارد و نمی‌توان از چنین قراردادی ایراد گرفت.

البته واضح است که مسی در این چند فصل با دوران اوج خود کمی فاصله دارد و نتوانسته قهرمانی در اروپا را تکرار کند. با این حال او همچنان تاثیری غیرقابل انکار در تیمش داشته و توانسته قهرمانی در لالیگا را به دست آورد. حضور او سود قابل‌توجهی به جیب باشگاه سرازیر می‌کند. از فروش اجناس با نام او تا تبلیغات و جذب اسپانسر که مسلما حضور او در این باشگاه سبب می‌شود آنها پول بیشتری نیز پرداخت کنند. حتی قرارداد حق پخش تلویزیونی تیم نیز با عدد بالاتری بسته می‌شود؛ چراکه بسیاری شیفته تماشای مسی هستند. آیا کمپانی‌هایی مانند نایک و راکوتن اگر مسی نبود باز هم با همین مبالغ با بارسا قرارداد می‌بستند؟

حقیقت این است که اگر مسی در بارسلونا حضور نداشت بی‌شک شرایط باشگاه به‌گونه‌ای دیگر بود و نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که بازیکنانی چون مسی و رونالدو با همه ستاره‌هایی که تاکنون در دنیای فوتبال ظهور کرده‌اند، متفاوت هستند. در ۳۳ سالگی و درکنار تمام افتخاراتی که مسی در این باشگاه به دست آورده است باید قبول کرد که هر انسانی اشتباه می‌کند و نباید او را مقصر تمام مشکلات باشگاه دانست. جوسپ بارتومئو، رئیس سابق باشگاه می‌خواهد با انتشار این اسناد کم‌کاری‌ها و سوءمدیریت خود را به نوعی به حاشیه ببرد و همه تقصیرها را به گردن مسی بیندازد.»

این روزنامه تمام‌قد به حمایت از کاپیتان تیم ملی کشورش پرداخته و معتقد است اتفاقات روزهای اخیر با اهداف مشخصی انجام شده است. با این حال ال‌موندو هنوز هم دست‌بردار این پرونده نیست و روز گذشته نیز در گزارشی دیگر خبر داد که مسی بابت وفاداری‌اش به باشگاه در پایان این فصل و طبق قراردادش مبلغ ۳۹ میلیون یورو از باشگاه دریافت خواهد کرد که در این اوضاع نامساعد مالی می‌تواند دردسر جدیدی برای کاتالان‌ها باشد. به این ترتیب او اگر درنهایت راضی به تمدید قراردادش نشود، دو هفته پس از به اتمام رسیدن قرارداد فعلی‌اش و درحالی که به تیم جدیدش پیوسته است بازهم دریافتی چندین میلیون یورویی خواهد داشت مگر اینکه رئیس جدید باشگاه او را متقاعد کند که توافقی جدید را در این زمینه امضا کند تا برای ۱۷سال حضور در نوکمپ مبلغ کمتری بگیرد.

 حمایت لاپورتا

خوان لاپورتا، یکی از گزینه‌های اصلی برای ریاست باشگاه است و شانس زیادی برای کسب رای اکثریت در انتخابات پیش‌روی دارد. او روز گذشته در مصاحبه با یک برنامه تلویزیونی درباره شرایطی که باشگاه هم‌اکنون با آن مواجه است و همچنین جنجال‌های اخیر درباره مسی گفت: «من همان روز و پس از اینکه این گزارش را در روزنامه‌ها خواندم پیامی برای مسی فرستادم و از او خواستم که توجهی به این مسائل نداشته باشد و تمرکزش روی موفقیت تیم باشد.

همه ما دوست داریم او همچنان در این باشگاه بماند و من تمام تلاشم را خواهم کرد که این اتفاق رخ دهد. فکر می‌کنم او شرایط خوبی در بارسلونا دارد و خودش هم تمایل دارد که به حضورش در باشگاه ادامه دهد. تنها چیزی که او نیاز دارد یک برنامه و پروژه مشخص از سوی باشگاه است تا بداند که می‌خواهیم برای فتح لیگ قهرمانان اروپا رقابت کنیم و هدف اصلی ما رسیدن به این عنوان است.»

رئیس سابق بارسا درباره دلایل این اتفاق همچنین اظهارنظر می‌کند: «به نظرم افشای این اسناد که جزء مدارک محرمانه باشگاه است اتفاق خیلی بدی بود و در این شرایط که باشگاه بدون رئیس مانده و مدیریت مناسبی بر آن حاکم نیست باید انتظار چنین وقایعی را داشت. البته به نظر من مسی بیش از اینکه برای باشگاه هزینه داشته باشد، آورده داشته است و حضور او درآمد زیادی برای بارسا ایجاد کرده است. فکر می‌کنم حدود یک‌سوم موفقیت باشگاه مدیون اوست و نه‌فقط از لحاظ مالی بلکه از بعد ورزشی هم موفقیت‌های زیادی داشته است. بیش از ۶۵۰ گل، ۴ قهرمانی اروپا و برتری تاریخی ۶ بر ۲ در برنابئو حاصل حضور او در این سال‌ها بوده است.

نباید فراموش کرد که از هر ۱۰ پیراهن تیم که فروخته می‌شود ۸ مورد آن متعلق به مسی است و حضور او در تیم قیمت ندارد. مدیران باشگاه در سال‌های اخیر و به‌خصوص پس از جدایی نیمار نتوانستند به خوبی تیم را اداره کنند و اشتباهات زیادی در نقل‌وانتقالات مرتکب شدند. حالا هم این بحران اخیر و انتشار جزئیات قرارداد مسی که کاری مجرمانه است و هر کسی که چنین کاری انجام داده باید مجازات شود. البته امیدوارم این اتفاق از داخل باشگاه نیفتاده باشد؛ چراکه رسوایی بسیار بدی برای بارسا خواهد بود.»

او در ادامه بازهم به حفظ مسی تاکید کرده و می‌گوید: «هر کسی که در انتخابات به‌عنوان رئیس جدید باشگاه منصوب می‌شود باید اولویتش تمدید قرارداد با مسی و حفظ این بازیکن در نوکمپ باشد. همه ما می‌دانیم که او عاشق این باشگاه است و بارها این موضوع را ثابت کرده است. اگر یک برنامه مناسب داشته باشیم او برای ماندن متقاعد خواهد شد و مطمئنم که این اتفاق شدنی است.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *