روزگار برزخی سرمربی تازه‌وارد تیم‌ملی/دراگان اسکوچیچ روی آتش

دبیرکل فدراسیون فوتبال درحالی شایعات پیرامون برکناری اسکوچیچ را تکذیب می‌کند که می‌گویند قرار است کالدرون جایگزین او شود

سایت بدون -شایعه همیشه بوده و باز هم خواهد بود؛ مشکل بزرگ فوتبال ایران سیستم عجیب مدیریتی است که عملا شرایطی را فراهم می‌کند که هر شایعه‌ای ولو غیرممکن، قدرت تبدیل‌شدن به واقعیت را داشته باشد. به هرصورت این روزها شایعه جدایی اسکوچیچ و انتخاب کالدرون به‌عنوان سرمربی جدید تیم‌ملی به یکی از سوژه‌های جنجالی فوتبال کشور تبدیل شده است. همه می‌دانستند احتمالش کم بوده و باز هم با همان دسته شایعات حیرت‌انگیز روبه‌رو هستیم که زود هم تکذیب می‌شود. منتهی همان‌طور که اشاره شد، اینجا فوتبال ایران است و با وجود تکذیب فدراسیون باز هم خیلی‌ها نمی‌توانند نسبت به ادامه همکاری اسکوچیچ اطمینان قاطع داشته باشند! به‌ویژه اینکه این مربی اصلا انتخابی نبود که رضایت همه جامعه فوتبال ایران را به همراه خود داشته باشد.

مسأله کالدرون از کجا مطرح شد؟
ماجرای احتمال حضور گابریل کالدرون در تیم‌ملی ایران موضوعی است که از زمانی که این مربی هدایت پرسپولیس را برعهده داشت، نقل محافل ورزشی بود و همان موقعی که ویلموتس با آن افتضاحات قراردادی، مالی و فنی از تیم‌ملی جدا شد، در شبکه‌های اجتماعی شنیده می‌شد که هم آندره استراماچونی و هم گابریل کالدرون از گزینه‌های مدنظر فدراسیون فوتبال هستند، منتهی استراماچونی هم با کلی جنجال از ایران رفته و همه را سرکار گذاشته بود و البته ترس زیادی هم برای دادن پیشنهاد رسمی به او به خاطر خشم هواداران استقلال وجود داشت. گابریل کالدرون هم بعد از جدایی از پرسپولیس و در گیرودار بلاتکلیفی‌ها برای انتخاب سرمربی جدید از گزینه‌های خارجی بود که در فدراسیون روی او فکر شده بود اما به چند دلیل کار به مذاکره رسمی نرسید. ابتدا نحوه جدایی او از پرسپولیس و شکایت از این باشگاه برای دریافت کل مطالبات به فیفا بود. بحث بعدی اختلافات اساسی بازیکنان ملی‌پوش پرسپولیس و انتقادهای آنها از رفتارهای این مربی بود. یک داستان هم شرایط قراردادی کالدرون بود که در آن مقطع اصلا امکان عقد قرارداد با او وجود نداشت، چون او قطعا حاضر نمی‌شد برای یک قرارداد ۲۰۰‌هزار یورویی مشروط سه‌ماهه و برای چهار بازی سرمربی ایران شود و زیر ۵۰۰‌هزار یورو هم قطعا پول قبول نمی‌کرد و فدراسیون همچنین پولی نداشت که به او پرداخت کند و به همین ترتیب مدیران فدراسیون به اسکوچیچ رسیدند.

اگر نبی زودتر آمده بود…
شاید اگر در زمان انتخاب اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی جدید تیم‌ملی مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون فوتبال بود، شانس کالدرون برای نشستن روی نیمکت تیم‌ملی خیلی بالا می‌رفت و نبی حداقل مذاکرات رسمی با او انجام می‌داد و اجازه انتخاب اسکوچیچ را نمی‌داد، ولی در آن مقطع ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی بود و اصلا دخالتی در این بحث نداشت. این موضوع را هم نباید فراموش کرد که نبی کالدرون را برای پرسپولیس انتخاب کرد و از مدافعان تمام‌قد او در زمان حضورش در پرسپولیس بود. کالدرون  هم با وجود شروع ناامیدکننده نتایج خوبی با پرسپولیس در لیگ و حذفی گرفته بود و تیمش را صدرنشین کرده و شرایط فنی تیمش هم روز به روز درحال پیشرفت بود که به خاطر درگیری با انصاری‌فرد و نزدیکانش از مفاد قرارداد خود استفاده کرد و بعد از اینکه از نیم‌فصل گذشت و مطمئن شد که می‌تواند تمام پول یک‌سالش را بگیرد، از تیم جدا شد. به این ترتیب شاید به واسطه همان ارتباط نزدیک با مهدی محمدنبی در زمان همکاری با پرسپولیس بود که حالا پس از بازگشت این مدیر به پست دبیرکلی فدراسیون و جداشدن از پرسپولیس شایعه قطع همکاری با اسکوچیچ و عقد قرارداد با کالدرون به شکلی جدی در رسانه و فضای مجازی منتشر شد.

ماجرای تماس علی پروین و دیگر پیشکسوتان
البته فراموش نکنید که همین هفته گذشته بود که در سایت روزنامه شهروند از برخی تحرکات مشکوک اطراف تیم‌ملی و شایعات درباره احتمال بازنگشتن اسکوچیچ به ایران گزارشی منتشر کردیم و در خلال آن نوشتیم که علی پروین هم در تماس با مهدی محمدنبی به دبیرکل فدراسیون تأکید کرده بود هرطور که شده، در این موقعیت به فکر تغییر سرمربی نیفتد و از اسکوچیچ حمایت کند. امیر عابدینی و داریوش مصطفوی هم به‌عنوان دو مدیر قدیمی و مورد اعتماد نبی همین توصیه را در تماس تلفنی داشته‌اند. با این حال، در روزهای اخیر داستان جانشینی کالدرون به جای اسکوچیچ به شکلی در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد که همه به شکلی با آن روبه‌رو شدند که انگار قضیه خیلی جدی است.

دبیرکل تکذیب کرد
در نهایت بحران مربوط به شایعات به قدری جدی شد که مهدی محمدنبی به آن واکنش نشان داد و همه چیز را تکذیب کرد و گفت: «خبر قطع همکاری با اسکوچیچ و روی کارآمدن گابریل کالدرون در تیم‌ملی اصلا صحت ندارد. اسکوچیچ مرخصی گرفته و به زاگرب بازگشته است. او به خاطر کرونا هنوز نتوانسته به ایران بیاید. شرایط عادی شود، اسکوچیچ برمی‌گردد و تمرینات تیم‌ملی را شروع می‌کنیم. اوایل اکتبر مسابقات تیم‌ملی ما آغاز می‌شود. اواسط مهرماه تا پایان آبان باید چهار بازی انجام بدهیم. اسکوچیچ سرمربی تیم‌ملی است و تغییر او صحت ندارد.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *