رکورد گرما در فرانسه با نزدیک به ۴۶ درجه سانتیگراد شکسته شد/ جهنم اروپایی

سایت بدون -موج گرما درحالی اروپا را فرا گرفته است که فرانسه با دو درجه افزایش، رکورد قبلی گرمای ثبت‌شده در این کشور را زد. از سوی دیگر، آتش‌نشانان در اسپانیا درحال مهار آتش‌سوزی مراتع هستند و غرب اروپا همچنان درگیر موج گرمای زودهنگام تابستان است.
به گزارش گاردین، دمای هوا روز جمعه در روستای «گالارگ لو مونتو» در جنوب فرانسه به ۴۵.۹ درجه سانتیگراد رسید. این درحالی است که رکورد قبلی دمای هوا در فرانسه در ‌سال ۲۰۰۳ با ۴۴.۱ درجه سانتیگراد به ثبت رسیده بود.
پیش‌بینی می‌شود گرمای هوا تا روز دوشنبه در فرانسه ادامه پیدا کند. این درحالی است که بسیاری از ساختمان‌های دولتی ازجمله مدارس و بیمارستان‌ها در فرانسه به وسایل خنک‌کننده مجهز نیستند.
از سوی دیگر دمای هوا در بخش‌هایی از اسپانیا روز جمعه برای دومین روز متوالی بیش از ۴۳ درجه سانتیگراد بود. همزمان با موج گرما بخش‌هایی از جنگل‌های استان تاراگونا در شمال شرقی اسپانیا آتش گرفته است. گرمای هوا در این کشور تاکنون جان دو نفر را گرفته است.
اتینی کاپیکیان، هواشناس فرانسوی گفته است: «این اتفاقی تاریخی است. این نخستین بار در تاریخ فرانسه است که دمای هوا از ۴۵ درجه فراتر می‌رود.»
فرانسه پس از بلغارستان، پرتغال، ایتالیا، اسپانیا، یونان و مقدونیه شمالی هفتمین کشور اروپایی است که دمای هوا در آن از ۴۵درجه سانتیگراد بالاتر رفته است.
در آلمان نیز مرکز هواشناسی گفته دمای هوا در ماه ژوئن به‌طور میانگین ۴ درجه بیشتر از میانگین تاریخی در این کشور بوده است، همچنین بیشترین دمایی که در این کشور از‌ سال ١٨٨١ ثبت شده، مربوط به ‌سال ٢٠٠٣ است که حالا دمای هوا ٠,۴درجه سانتیگراد از آن ‌سال فراتر رفته است.
سازمان جهانی هواشناسی مستقر در ژنو اعلام کرده است که‌ سال٢٠١٩، در میان گرم‌ترین سال‌ها در تاریخ ثبت‌شده جهان قرار دارد و دوره ٢٠١۵ تا ٢٠١٩ نیز گرم‌ترین دوره ۵ ساله تاریخ ثبت‌شده جهان است.
در حالی که موج جدید گرما در اروپا خیلی زود فراگیر شده، سازمان ملل اعلام کرده که این اتفاق «قطعا به دلیل تاثیر گازهای گلخانه‌ای» است.
کلر نولیس، سخنگوی سازمان جهانی هواشناسی به خبرنگاران گفته است: «موج گرما شدیدتر خواهد شد و هر سال، زودتر آغاز خواهد شد و دیرتر به پایان خواهد رسید.»
گرما در فرانسه تا جایی ادامه یافته که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرده تداوم و تکرار آب‌و‌هواهای شدید به خاطر گرمایش زمین بیشتر شده است: «ما باید قدم‌هایمان را تغییر دهیم و مسیرمان را در کار، صنعت و جامعه عوض کنیم.»
اروپا طی هفته جاری درگیر عبور موج گرمایی است که دمای هوای کشورهای مختلف این قاره را بین ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتیگراد افزایش می‌دهد، دمایی که شاید بسیاری از ساکنان این قاره تحمل آن را دشوار بدانند، ولی آیا گرمای هوای چند ‌سال اخیر، گرم‌ترین تابستان‌های اروپا را رقم زده است؟
در حالی که دمای هوا در تابستان ‌سال ۲۰۱۸ میلادی و در کشور بلژیک رکورد ۳۸.۸ درجه سانتیگراد را ثبت کرد و ‌سال پیش از آن نیز گرمای هوا در اسپانیا به اوج ۴۷.۳ درجه سانتیگراد رسیده بود، ولی بالاترین دمای ثبت‌شده در اروپا به ‌سال ۱۹۷۷ میلادی بازمی‌گردد، در این‌ سال گرمای هوا در یونان به ۴۸ درجه سانتیگراد رسید. پس از این سال، گرم‌ترین هوای اروپا در‌ سال۲۰۰۳ میلادی به میزان ۴۷.۴ درجه سانتیگراد توسط ساکنان پرتغال تجربه شد. اما فارغ از رکوردهای ثبت‌شده، پدیده گرمایش زمین بیش از پیش قاره اروپا را تحت‌تاثیر خود قرار داده، به‌طوری که در فاصله آوریل ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۱۹ میلادی اروپا بالاترین متوسط دمای هوا را تجربه کرده است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *