زیاد خوابیدن برای مغزتان خوب نیست

Image result for sleep mind

سایت بدون -این را همیشه به ما یاد داده‌اند که هرچیزی اندازه‌ای دارد و حتی خوابیدن هم از این اصل مستثنا نیست؛ به‌طوری که خوابیدن بیش از حد زیاد یا کم اثرات منفی قابل توجهی را روی توانایی عملکرد شناختی مغز به جا می‌گذارد، اما حافظه کوتاه‌مدت را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد. با وجود این که ما یک‌سوم عمر خود را در خواب به سر می‌بریم، اما هنوز هم رمز و رازهای زیادی دراین‌باره وجود دارد.

زندگی مدرن امروزی و استفاده از وسایل الکترونیکی چون گوشیهای هوشمند، اینترنت، تبلت، مصرف کافئین و قرار گرفتن در معرض استرس باعث شده تا به اندازه کافی نخوابیم و همیشه از کمبود خواب شکایت داشته باشیم. از اینرو شناخت تاثیراتی که همین کمبود خواب روی سلامت ما بهجا میگذارد از اهمیت بالایی برخوردار است. محققان با آزمایش ۱۲ مجموعه تست شناختی روی حدود ده هزار نفر، به نتایج مهمی دست یافتند. حدود نیمی از این افراد در هر شب ۳/۶ ساعت یا کمتر میخوابیدند که یک ساعت کمتر از مقدار پیشنهادی بوده است.

این تستها نشان داد که خواب شبانهای بین هفت تا هشت ساعت با افزایش عملکرد شناختی در افراد ارتباط مستقیم دارد و این در حالی است که کمتر و بیشتر از این مقدار، عملکرد شناختی را کاهش میدهد. این تأثیر مغزی صرفنظر از سن و سال افراد شرکتکننده در این آزمایش ثابت است. به همین دلیل سالمندانی که با بالا رفتن سن دچار کمخوابی میشوند، بیشتر از دیگر افراد در سنین مختلف تحت تأثیر اثرات منفی کمخوابی قرار میگیرند. با پرخوابی یا کمخوابی، عملکرد شناختی مغز دچار اختلال میشود که از این میان میتوان به اختلال در شناسایی الگوهای پیچیده و دستکاری اطلاعات برای حل مسأله اشاره کرد. در این میان، توانایی کلامی افراد بیشتر تحت تأثیر قرار میگیرد. نکته جالبی که در این آزمایش جلب توجه میکند، آن است افرادی که شبها چهار ساعت یا کمتر میخوابند تقریبا هشت سال پیرتر از سن واقعیشان به نظر میرسند.

منبع: مدیکالنیوزتودی

ندا اظهری

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *