زیباترین خودروهای تاریخ جهان را ببینید /این کلاسیک های لعنتی

سایت بدون -هر چند بحث زیبایی خودرو سلیقه‌ای است اما اگر کتاب تاریخ این صنعت را ورق بزنید، خودروهایی به چشمتان خواهد خورد که از نظر طراحی، در زمره آثار هنری قرار می‌گیرند! در واقع این خودروها به طرز عجیبی برای ربودن چشم مشتریان خود خلق شده‌اند. در ادامه به معرفی ۲۰خودرو از دید مجلات معتبر خارجی در حوزه خودرو خواهیم پرداخت. جگوار ای (E) تایپ

Image result for jaguar e type


این خودروی کلاسیک انگلیسی که برای نخستین بار در سال ۱۳۴۰/ ۱۹۶۱ روی خط تولید قرار گرفت، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و نشریات تخصصی، زیباترین خودروی تاریخ است! جگوار ای تایپ، دو نسخه کوپه و کروک و سه نسل متفاوت داشت اما اصولا نخستین سری (نسل) این خودرو مد نظر کارشناسان است.

ب‌ام‌و

Image result for bmw 507

۵۰۷
۵۰۷ یک رودستر (خودرویی دو نفره بدون سقف) کلاسیک است که فقط ۲۵۲ دستگاه از آن تولید شده و مشاهیری مثل الویس پریسلی (خواننده مشهور غربی) از آن استفاده می‌کردند. این خودرو از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۳۸/ ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۹ روی خط تولید ب‌ام‌و قرار داشت و اکنون ارزش بسیار بالایی دارد.

بوگاتی تایپ ۵۷ اس سی آتلانتیک

Image result for bugatti type 57sc atlantic


به‌طور کلی بین سال‌های ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۹/ ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۰، تعداد ۷۱۰ دستگاه از بوگاتی تیپ ۵۷ تولید شد که نسخه «آتلانتیک» آن از خاص‌ترین انواع این خودرو به شمار می‌رود. ظاهرا در حال حاضر فقط سه دستگاه آتلانتیک در دنیا وجود دارد که دو مورد از آنها قابل نمایش است.

تالبوت لاگو تی۱۵۰ سی اس اس

Image result for talbot lago t150 ss


این خودرو محصولی از کمپانی تالبوت فرانسه است که اواخر دهه ۱۳۱۰/ ۱۹۳۰ به بازار جهانی عرضه شد. جالب است بدانید فقط دو دستگاه از این اثر هنری تولید شده که کارشناسان ارزشی بالغ بر چهار میلیون دلار برای آن تخمین می‌زنند.

استون مارتین دی بی ۹

Image result for aston martin db9

بد نیست در همین ابتدا به یک خودروی مدرن و زیبا هم اشاره کنیم. استون مارتین دی بی۹ که از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۵/ ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ روی خط تولید قرار داشت، یک خودروی اصطلاحا «تورِر» است که دو نسخه کوپه و کروک (با پسوند وُلانته) دارد.

سیتروئن دی‌اس

Image result for citroen ds


این فرانسوی زیبا که ۲۰ سال (۱۳۳۴ تا ۱۳۵۴/ از ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵) روی خط تولید قرار داشت و حدود ۵/۱ میلیون دستگاه از آن در دنیا فروخته شد، به جهت بهره‌گیری از شمایل خاص بدنه، سیستم تعلیق هیدرولیک و… خودرویی فوق‌العاده خاص و ارزشمند است.

فراری ۲۵۰ کالیفرنیا اسپایدر

Image result for ‫فراری 250 کالیفرنیا اسپایدر‬‎

فراری ۲۵۰ محصولی بود که از سال ۱۳۳۲/ ۱۹۵۳ توسط این خودروساز ایتالیایی تولید می‌شد و تا سال۱۳۴۳/ ۱۹۶۴ نسخه‌های متفاوتی داشت. اما یکی از ارزشمندترین و زیباترین نسخه‌های ۲۵۰، مدل کالیفرنیا اسپایدر است که سال ۱۳۳۶/ ۱۹۵۷ برای عرضه به آمریکای شمالی طراحی شد و قیمتی بین ۵ تا ۱۲ میلیون دلار دارد!

استون مارتین دی‌بی۵

Image result for Aston Martin db5

اگر از طرفداران پروپاقرص مجموعه فیلم‌های سینمایی جیمز باند باشید، بدون شک با این استون مارتین جذاب آشنا هستید. دی‌بی۵ که از سال ۱۳۴۲/ ۱۹۶۳ روی خط تولید قرار گرفت، توسط کمپانی کاروزریا تولینگ سوپرلگرا طراحی و ۱۰۵۹ دستگاه از آن تولید شد.

پورشه ۹۰۱

Image result for porsche 901

نخستین نسل از چیزی که ما تحت عنوان پورشه ۹۱۱ می‌شناسیم از سال ۱۳۴۳/ ۱۹۶۴ روی خط تولید این خودروساز اشتوتگارتی قرار گرفت و در ابتدا نام آن ۹۰۱ بود. سپس با توجه به کشمکش‌های پورشه و پژو بر سر این نام، ۹۰۱ به ۹۱۱ تغییر کرد.

لامبورگینی میورا

Image result for Lamborghini Miura

میورا را می‌توان پدر بسیاری از خودروهای اسپرت و سوپراسپرت امروزی دنیا دانست! خودرویی که مارسلو گاندینی (از کمپانی برتونه) طراحی کرد و هنوز هم یکی از خیره‌کننده‌ترین خودروهای دنیا محسوب می‌شود.

مرسدس بنز ۳۰۰ اس ال گالوینگ

Image result for Mercedes-Benz 300Sl Gullwing

ققنوس، نامی است که بر این مرسدس بنز ارزشمند قرار داده‌اند. گال وینگ از سال ۱۳۳۳ تا ۱۳۵۲/ ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۳ روی خط تولید قرار داشت و مجموعا ۱۴۰۰ دستگاه از آن تولید شد که همگی‌شان موتور شش سیلندر خطی سه لیتری داشتند.

پورشه ۳۵۶ اسپایدر

Image result for Porsche 356 C

این خودرو نخستین محصول تولیدی شرکت پورشه آلمان بود که اِروین کومِندا طراحی کرد و دو نسخه کوپه و کروک داشت. پورشه ۳۵۶ در واقع جد ۹۱۱ امروزی محسوب می‌شود که مجموعا حدود ۷۶ هزار دستگاه از آن تولید شد.

آلفا رومئو ۸ سی ۲۹۰۰

Image result for Alfa-Romeo-8C-2900B

این ایتالیایی دوست داشتنی که از ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۷/ ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۸ روی خط تولید قرار داشته و نسخه‌های متفاوتی هم دارد، به علت بهره‌گیری از پیشرانه هشت سیلندر خطی و ۲۹۰۵ سی سی سوپرشارژ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان یکی از زیباترین خودروهای دنیاست.

فورد جی‌تی۴۰

Image result for Ford GT40

جی‌تی۴۰ خودروی مسابقه‌ای قدرتمندی است که تیپ‌های متفاوتی داشت و از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۸/ ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۹، تعداد ۱۰۵ دستگاه از آن تولید شد. این خودرو که در آن سال‌ها مسابقات زیادی را فتح کرد و طی دو دهه اخیر دو نسل جدید و امروزی از آن معرفی و تولید شده است، در حال حاضر یکی از زیباترین و ارزشمندترین خودروهای کلاسیک جهان محسوب می‌شود.

فراری لَفراری

Image result for ferrari laferrari

فراری لَفراری (لافراری) که تحت عنوان پروژه اف۱۵۰ شناخته می‌شود، خودرویی است که نخستین بار خرداد ۱۳۹۲/ ژوئن ۲۰۱۳ روی خط تولید این خودروساز قرار گرفت و دو سالی می‌شود که تولید آن به پایان رسیده است. این محصول که یکی از زیباترین خودروهای مدرن دنیاست، از پیشرانه ۱۲ سیلندر ۳/۶ لیتری همراه یک موتور الکتریکی بهره می‌برد.

اِی سی کبرا ۲۸۹

Image result for shelby cobra

اِی سی کبرا یا همان شلبی کبرا در بازار آمریکا، یک رودستر دونفره اسپرت با موتور ۸ سیلندر فورد است که تیپ‌ها و نسخه‌های متفاوت و متنوعی دارد. اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نسخه ۲۸۹ آن‌که از پیشرانه کوچک‌تری بهره می‌برد و تا اواخر سال ۱۳۴۸/ ۱۹۶۹ به فروش می‌رسید، زیباترین نسخه این خودرو است.

۲۸۹
اِی سی کبرا یا همان شلبی کبرا در بازار آمریکا، یک رودستر دونفره اسپرت با موتور ۸ سیلندر فورد است که تیپ‌ها و نسخه‌های متفاوت و متنوعی دارد. اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نسخه ۲۸۹ آن‌که از پیشرانه کوچک‌تری بهره می‌برد و تا اواخر سال ۱۳۴۸/ ۱۹۶۹ به فروش می‌رسید، زیباترین نسخه این خودرو است.

فراری ۲۸۸ جی‌تی‌او

Image result for Ferrari 288 GTO


فراری جی‌تی‌او یا ۲۸۸ جی‌تی‌او، یک نسخه خاص از فراری ۳۰۸ جی‌تی‌بی است که از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷/ ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۸ روی خط تولید این خودروساز در مارنللوی ایتالیا قرار داشت. فقط ۲۷۲ دستگاه از این محصول تولید شد و طراحی آن توسط لئوناردو فیوراوانتی در شرکت معروف طراحی خودروی پینینفارینا شکل گرفته بود.

شورولت کوروت سی۱

Image result for chevrolet corvette c1

نخستین نسل از شورولت کوروت با پسوند سی۱ سال ۱۳۳۲/ ۱۹۵۳ روی خط تولید شورولت قرار گرفت و تولید آن تا ۹ سال بعد یعنی ۱۳۴۲/ ۱۹۶۳ ادامه داشت. این خودرو که تنها به صورت کروک تولید می‌شد با توجه به طراحی خاصش در آن دوران، یکی از زیباترین و ارزشمندترین خودروهای امروزی است.
نخستین نسل از شورولت کوروت با پسوند سی۱ سال ۱۳۳۲/ ۱۹۵۳ روی خط تولید شورولت قرار گرفت و تولید آن تا ۹ سال بعد یعنی ۱۳۴۲/ ۱۹۶۳ ادامه داشت. این خودرو که تنها به صورت کروک تولید می‌شد با توجه به طراحی خاصش در آن دوران، یکی از زیباترین و ارزشمندترین خودروهای امروزی است.

آلفا رومئو ۸ سی کامپتزیونه

Image result for Alfa Romeo 8C Competizione


هرچند در بالا به آلفارومئو ۸ سی ۲۹۰۰ اشاره کردیم اما نسخه امروزی‌تر این خودرو یعنی ۸سی کامپتزیونه که از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ روی خط تولید قرار گرفت یکی از آثار هنری دوران مدرن صنعت خودروسازی است. این محصول که در دو نسخه کوپه و اسپایدار (سقف باز) تولید شد، پیشرانه ۷/۴ لیتری و هشت سیلندر داشت.

مرسدس بنز اس اس کی

Image result for mercedes benz ssk


طراحی این مرسدس بنز آنتیک را که از سال ۱۳۰۷ تا ۱۳۱۱/ ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۲ تولید می‌شد دکتر فردیناند پورشه (موسس کمپانی پورشه امروزی) انجام داده بود. این رودستر دو نفره که نام آن در زبان آلمانی مخفف «فوق اسپرت کوتاه» است، یک موتور شش‌سیلندر ۱/۷ لیتری دارد!

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *