سارا بهمن‌یار، دومین کاراته‌کار زن المپیکی ایران

سایت بدون – سارا بهمن‌یار بالاخره سهمیه حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ را گرفت. او که ستاره نوظهور تیم ملی کاراته زنان ایران در چند سال اخیر بوده است، با حضور در آخرین مرحله رقابت‌های لیگ جهانی، خیال خودش را بابت سفر به توکیو راحت کرد. بهمن‌یار در حالی رده سوم رده‌بندی جهانی وزن منفی ۵۰ کیلوگرم را به خود اختصاص داده بود که با کسب حداکثر امتیاز از مسابقات لیسبون، جایگاهش را در این رده تثبیت کرد. هرچند سارا مثل همیشه در مبارزاتش پرفروغ ظاهر نشد و نتوانست روی سکو برود، اما امتیازی که از صعود به مرحله نیمه‌نهایی به دست آورد، برای او کافی بود؛ چرا‌که این دختر پرافتخار اینجا دیگر به سهمیه المپیک نیاز داشت نه مدال. او در مبارزه نخست مقابل جما مورالس از اسپانیا ۳ بر صفر به برتری رسید، اما در دومین مبارزه برابر جونا تسوکی از فیلیپین ۲ بر یک شکست خورد و با توجه به راهیابی حریف فیلیپینی به فینال، بهمن‌یار راهی گروه بازنده‌ها شد. دارنده دو مدال طلای لیگ جهانی، در این مرحله ابتدا مقابل دنیلا گالیگو از کلمبیا با نتیجه ۴ بر یک به برتری رسید و در دومین مبارزه نیز مقابل رادوا سعید از مصر با نتیجه ۲ بر صفر پیروز شد و به دیدار رده‌بندی صعود کرد و به سهمیه المپیک توکیو رسید. نایب‌قهرمان امیدهای جهان در شرایطی برای کسب مدال برنز به مصاف الکساندرا ریچی از فرانسه رفت که ۱۰ بر ۲ نتیجه را واگذار کرد و از رسیدن به عنوان سومی باز‌ماند. پیش از بهمن‌یار، حمیده عباسعلی، پرافتخارترین کاراته‌کار زن ایران، سهمیه شرکت در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را به دست آورده بود. حمیده با درخششی که از خود در رقابت‌های لیگ جهانی نشان داده بود، خیلی زودتر از اینها به‌عنوان برترین کاراته‌کار وزن مثبت ۶۸ کیلوگرم در جهان المپیکی شده بود. نایب‌قهرمان کاراته جهان که همه به مدال‌آوری‌ او عادت کرده‌اند، در لیسبون هم سربلند بود. او در حالی بعد از یک سال و انجام دو عمل جراحی روی پایش برای اولین‌بار روی تاتامی رفت که موفق شد به مدال برنز دست پیدا کند. حمیده پس از استراحت در دور نخست، در اولین مبارزه به‌علت حاضر‌نشدن اکیلا شعبان از مصر با نتیجه ۸ بر صفر پیروز شد، اما در دور بعد مقابل ماریا تورس‌گارسیا از اسپانیا یک بر صفر شکست خورد و راهی گروه بازنده‌ها شد. او در این مرحله ۴ بر یک مقابل شارلوت گریمت از آلمان پیروز شد و در مبارزه بعدی‌اش ۵ بر صفر فابیان کوفمن از سوئیس را برد و به دیدار رده‌بندی رفت. بانوی المپیکی کاراته برای کسب مدال برنز موفق شد با نتیجه ۳ بر یک «النا چاتزیلادو» از یونان را شکست بدهد و به نشان برنز دست پیدا کند.
کاراته زنان ایران همچنان این شانس را دارد که یک سهمیه دیگر برای بازی‌های المپیک پیش‌رو کسب کند. امید بعدی این تیم به رزیتا علیپور است. کاراته‌کار وزن منفی ۶۱ کیلوگرم ایران، علی‌رغم اینکه در مسابقات لیسبون حضور داشت، اما نتوانست به نتیجه دلخواه برسد. او در دیدار رده‌بندی مغلوب حریفی از ترکیه شد و به امتیاز لازم برای المپیکی‌شدن نرسید. از آنجا که سهمیه المپیک این وزن از طریق رنکینگ جهانی به نفرات برتر تعلق گرفته، علی‌پور تنها این فرصت را دارد که بخت خود را برای المپیکی‌شدن از‌طریق مسابقات پاریس امتحان کند. در این پیکارها، سهمیه المپیک به نفرات اول تا سوم هر وزن تعلق می‌گیرد.
تیم ملی کاراته ایران تا این لحظه در بخش مردان نیز صاحب یک سهمیه شده است. سهمیه این بخش را بهمن عسگری در وزن مثبت ۷۵ کیلوگرم به دست آورده است. این تیم نیز در آستانه کسب یک سهمیه قطعی دیگر قرار دارد. سجاد گنج‌زاده و ذبیح‌الله پورشیب کاراته‌کارانی هستند که به ترتیب در اوزان منفی ۸۴ و مثبت ۸۴ شانس کسب سهمیه دارند؛ البته یک نفر از بین این دو نفر المپیکی خواهد شد.
با پایان مسابقات قهرمانی اروپا، امتیازات نهایی این اوزان اعلام و المپیکی‌ها معرفی می‌شوند.

در همین رابطه بخوانید

این دختر ایرانی برای المپیک توکیو لحظه شماری می کند/آرزوهای سارا

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *