سرمایه تبدیل ایده به کسب و کار را از کجا بیاوریم؟/۷ منبع طلایی

راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی فراز و نشیب‌های زیادی دارد و اگر از هر کارآفرینی در خصوص مسیر کارآفرینی بپرسید، بدون شک خواهد گفت اگر روحیه‌ای جنگجو و قوی‌ ندارید، اصلا به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار خودتان نباشید. یکی از اولیه‌ترین چالش‌های راه‌اندازی کسب‌وکار زمانی است که ایده درخشان و قابل اجرایی را پرورانده‌اید، طرح کسب‌وکارتان را تنظیم کرده‌اید، اما برای اجرای آن منابع مالی کافی در اختیار ندارید. باتوجه به نوع کسب‌وکاری که ایده‌اش را در سر دارید میزان هزینه مورد نیاز برای شروع کسب و کار متفاوت است؛ ممکن است فقط برای شروع به هزینه مورد نیاز برای طراحی یک وبسایت حرفه‌ای نیاز داشته‌باشید، ممکن است از همان ابتدا مجبور باشید یک تیم حرفه‌ای برای انجام کارهای مختلف کسب‌وکارتان استخدام کنید. چیزی که مهم است این که در هر شرایطی تأمین سرمایه یکی از ارکان مهم برای عملیاتی کردن ایده‌ها و پرورش آنها تا رسیدن به موفقیت است. پس بهتر است گزینه‌های مختلف تأمین سرمایه مورد نیازتان را بررسی کنید و بر اساس اولویت‌ها برای به دست آوردن منابع مالی مورد نیازتان سراغ‌شان بروید.

برگرفته از: entrepreneur.com

برای راه‌اندازی از صفر شروع کنید
راه‌اندازی از صفر (Bootstrapping) اصطلاحی است که صاحبان کسب‌وکار از آن استفاده می‌کنند و به ایجاد یک شرکت از صفر بدون سرمایه ویژه و فقط بر مبنای پس‌انداز شخصی و پول نقدی که از فروش اولیه به دست می‌آید، اشاره می‌کند. در این روش اگر احیانا سرمایه خارجی هم وارد کسب‌وکار شود، میزان خیلی خیلی محدود خواهدبود. راه‌اندازی از صفر به معنی تأمین سرمایه از طریق برداشتن از حساب پس‌انداز و استفاده از کارت‌های اعتباری یا هر نوع سرمایه‌گذاری‌های شخصی است.
راه‌اندازی از صفر به دلایل متعددی یکی از بهترین روش‌های راه‌اندازی کسب و کار به شمار می‌رود که مهم‌ترین‌شان این است که می‌توانید طرح کسب‌وکارتان را که هنوز مشخص نیست موفق خواهدبود یا نه، بدون این که خود را در وام‌های بانکی و اقساط آنها غرق کنید، اجرایی کنید. علاوه بر این، شما در این روش نیازی ندارید هیچ‌گونه سهام و حقی را از ابتدای کارتان به افراد دیگر واگذار کنید که برای هر صاحب کسب‌وکاری یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود. اما نکته‌ای که در این روش وجود دارد این است که قاعدتا منابع محدودی برای قدم‌های اولیه کسب‌وکار در اختیار خواهیدداشت؛ بنابراین اگر به دنبال توسعه سریع‌تر کسب‌وکارتان هستید شاید بهتر باشد به فکر تأمین سرمایه از منابع خارجی باشید.

خانواده، دوستان و سرمایه‌گذاری جمعی
ممکن است تماس با خانواده و دوستان برای تأمین سرمایه برای کسب‌وکارتان خیلی برایتان مطلوب و خوشایند نباشد اما حمایت آنها می‌تواند به شما در شروع کار کمک کند. شاید از این طریق نتوانید بودجه زیادی را تأمین کنید ولی هر کمک کوچکی نیز در شرایطی که با مشکل روبه‌رو هستید، کمک کننده و مؤثر است. پیش از این‌که از عزیزان خود کمک بخواهید، باید طرح کسب‌وکار کاملی را آماده کرده باشید. شما باید بتوانید برای همه توضیح دهید به دنبال انجام چه کاری هستید، چگونه سودآور خواهیدبود و مشخص کنید می‌خواهید از آنها پول قرض بگیرید، درخواست سرمایه‌گذاری دارید یا می‌خواهید مبلغی را به شما هدیه کنند؟
سرمایه‌گذاری جمعی یا تأمین سرمایه‌جمعی از روش‌های جدید تأمین منابع مالی است که این روزها متداول شده است. در روش سرمایه‌گذاری جمعی افراد از طریق بسترهای اینترنتی موجود برای این کار می‌توانند سرمایه‌های کوچک شخصی‌شان را برای مشارکت در راه‌اندازی یا توسعه یک کسب‌وکار وارد چرخه اقتصادی کنند.لذا این روش می‌تواند فرصت خوبی برای تأمین سرمایه اولیه مورد نیازتان باشد. خانواده، دوستان و افراد کاملا غریبه می‌توانند کمک‌های نقدی خود را اغلب در ازای دارایی‌های شرکت به شکل سود یا سهام در مسیر هدف شما اهدا کنند. همچنین شروع با چنین روش‌های جذب سرمایه‌ای فرصت خوبی برای تمرین است که در ادامه بتوانید ایده خود را برای گروه وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران ارائه کنید و از طرف دیگر سرمایه اولیه‌ای را که بتوانید با آن کمی سر و صدا در بین مشتریان بالقوه خود ایجاد کنید، در اختیارتان خواهدگذاشت.

وام‌های بانکی
نرخ‌های سود بالا به طور بالقوه بسیاری از صاحبان کسب‌وکار را از مراجعه به بانک برای دریافت وام باز می‌دارد و این موضوع کاملا قابل درک است اما نهادهایی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی، برنامه‌هایی برای ارائه تسهیلات با نرخ سود مناسب‌تر به صاحبان مشاغل کوچک، دانش‌بنیان، خلاق و استارت‌آپ‌ها دارند. پیش از این که بخواهید سراغ چنین نهادهایی بروید باید اول از همه طرح کسب‌وکار کامل و جامعی را برای راه‌اندازی ایده‌ای که در سر دارید آماده کنید که بتواند به صورت شفاف نشان دهد قرار است چه میزان سرمایه برای انجام چه کاری در کسب‌وکارتان هزینه شود و به چه ترتیبی قرار است این کسب‌وکار به سودآوری برسد تا نهادهای سرمایه‌گذاری بتوانند میزان خطرپذیری سرمایه و مبلغ تسهیلات مورد نیاز را ارزیابی کنند. پس از تأمین سرمایه، تا حدی انعطاف‌پذیری بیشتری برای ایجاد تغییراتی در برنامه‌های خود خواهیدداشت، البته نه به اندازه‌ای که کلا کسب‌وکار دیگری را به جای کسب‌وکاری که ارائه کرده‌اید، پیش ببرید. برای نهادهای سرمایه‌گذاری، سودآوری و بازپرداخت به موقع اقساط از سوی شما اولویت بیشتری نسبت به جزئیات پیشبرد کسب‌وکارتان خواهدداشت.
مهم‌ترین مزیت دریافت تسهیلات این است که شما کل سهام شرکت را حفظ می‌کنید
در حالی که معمولا مبلغ خوبی برای شروع و پیاده‌سازی ایده‌هایتان خواهیدداشت. با وجود این،
هر نوع تسهیلات بالاخره کم یا زیاد نرخ سود و کارمزد خواهدداشت و اگر اوضاع آن طوری که ابتدا پیش‌بینی می‌کنید جلو نرود، ممکن است در ادامه با ورشکستگی و مشکلاتی در بازپرداخت اقساط روبه‌رو شوید.

حواستان به امکانات اطرافتان باشد
برای راه‌اندازی اولیه و روزهای شروع یک کسب‌وکار جدید در بسیاری از موارد مراکز حمایت‌کننده‌ای مانند مراکز رشد، مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها و… که در شهرتان در حال فعالیت هستند، گزینه‌های بسیار مناسبی است. این مراکز می‌توانند به شما کمک کنند تا با کارآفرینان دیگری که در حوزه شما فعال هستند شبکه ارتباطی برقرار کنید، حمایت‌ها و وام‌هایی را که با شرایط شما همخوانی دارد، معرفی کنند و در صورت نیاز در تسهیل دریافت‌شان حمایت‌تان کنند، و علاوه‌بر ارائه مشاوره در زمینه‌های مختلف کسب و کارتان، اگر بخواهید درخواستی برای تأمین مالی به مراکز و نهادهای دولتی و بالادستی بفرستید در تنظیم آن کمک‌تان کنند. علاوه‌بر این، بسیاری از نهادهای حمایتی از کارآفرینان از جمله معاونت علمی و فناوری، پارک‌های علم‌وفناوری و کارخانه‌های نوآوری برنامه‌های متنوعی را برای راه‌اندازی کسب‌وکار در شهرهای کوچک‌تر و حمایت از کسب‌وکارهای بومی دارند که در صورت احراز شرایط مورد نیاز برای آنها از این حمایت‌ها نیز برخوردار می‌شوید.

استفاده از سرمایه‌گذاری خُرد
استفاده از وام‌های بانکی و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی نیاز به احراز شرایط خاصی دارد که در برخی موارد ممکن است برای همه کسب‌وکارها فراهم نباشد. برای مثال شرکت‌هایی که دانش‌بنیان نباشند نمی‌توانند به صورت مستقیم از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند. به همین دلیل اگر به‌هر دلیلی نتوانستید از طریق نهادهای اصلی تأمین سرمایه برای دریافت سرمایه یا تسهیلات موردنظرتان اقدام کنید، می‌توانید از مسیر سرمایه‌گذاری خُرد (Microfinacing options)  برای تأمین مالی استفاده کنید.
صندوق‌های مالی و اعتباری به ویژه صندوق‌های پژوهش و فناوری از گزینه‌های خوبی است که معمولا شرایط ارائه تسهیلات برای شرکت‌هایی را که نمی‌توانند از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند، فراهم می‌کنند. ممکن است تسهیلات چنین موسساتی کمتر از وام‌های معمول بانکی یا نهادهای اصلی باشد به‌همین دلیل این روش، تأمین سرمایه خُرد نامیده می‌شود.

به دنبال سرمایه‌گذاران فرشته باشید
سرمایه‌گذاران فرشته معمولا متخصصان تجاری معتبر با دارایی خالص بالا هستند که به دنبال سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های آینده‌دار هستند. می‌توانید با درخواست از کارآفرینان دیگر در شبکه خود یا بررسی انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر، نهادهای مالی مرتبط در حوزه کسب‌وکارتان یا شرکت در رویدادهای استارت‌آپی مختلف با این سرمایه‌گذاران ارتباط برقرار کنید.
چالش در این روش جذب سرمایه، متقاعد کردن سرمایه‌گذاران فرشته است. باید بتوانید نشان دهید کسب‌وکار شما دقیقا همان جایی است که می‌تواند بهترین بازدهی را برای سرمایه‌شان داشته‌باشد. استارت‌‌آپ‌های زیادی در پی جذب سرمایه هستند و هر یک از آنها به روشی نشان می‌دهند قرار است کسب‌وکارشان تا چه حد رشد کند، پس کمی کارتان سخت خواهد بود اما به خاطر داشته‌باشید اگر بتوانید یک سرمایه‌گذار فرشته را جذب کنید، فقط پول نقد آنها را دریافت نمی‌کنید. یک سرمایه‌گذار فرشته همچنین می‌تواند راهنمایی و بینش ارزشمندی ارائه کند. بیشتر آنها یا کسب‌و‌کارهای موفقی راه‌اندازی کرده‌اند یا با استارت‌آپ‌های دیگر کار کرده‌اند و تجربه‌ای دارند که ممکن است فاقد آن باشید.

صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه
سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) نوعی تأمین مالی برای کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌هایی است که رشد بالایی را پیش‌بینی می‌کنند  بنابراین برای حفظ پایداری این رشد نیاز به تغییرات خوبی دارند. اگر به دنبال بودجه میلیاردی هستید، باید به صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر مراجعه کنید. وی‌سی‌ها معمولا در چند شرکت مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند، بنابراین باید بتوانید شاخصه‌هایی از کسب‌وکارتان ارائه کنید که بیانگر ظرفیت بالای آن برای رشد ناگهانی و سودآوری جهشی است تا احتمال انتخاب شدن‌تان افزایش یابد. آنها همچنین به دنبال بازده نسبتا بالایی برای سرمایه‌گذاری خود هستند، بنابراین شما باید استراتژی خروج سرمایه قابل‌قبولی را در ذهن داشته باشید. همچنین برای این‌که بتوانید طرح خود را بهتر ارائه کنید، مدل کسب و کار شما باید محکم و آماده مقیاس‌بندی باشد.
 وقتی صحبت از تأمین هر نوع وام یا بودجه می‌شود، باید دقت لازم را داشته باشید و تک‌تک گزینه‌ها را به طور کامل بررسی کنید. ترکیبی از چند مدل تأمین مالی ممکن است برای شما بهترین گزینه باشد اما مهم‌ترین چیز در اینجا انتخاب گزینه‌ای است که برای موقعیت منحصر به فرد شما مناسب‌تر است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *