سلامت را فدای زیبایی نکنید /ناخن آرایی یا ناخن آزاری ؟

https://redmag.ir/wp-content/uploads/2017/12/%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%AF%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%86%D8%A7%D8%AE%D9%86-%D9%88-%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%DA%A9%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D8%AA%DB%8C-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B2%D9%84-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%87%DB%8C%D8%AF-1.jpg

سایت بدون -ناخن‌ها یکی از ضمائم پوستی ما هستند که پزشکان می‌توانند با نگاه به آنها نکته‌های زیادی را درباره سلامت یا بیماری ما متوجه شوند. متاسفانه طی سال‌های اخیر، کاشت ناخن و آرایش‌های ناخنی مختلفی از این قبیل بین خانم‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده و این در حالی است که متخصصان پوست هشدار می‌دهند این کارها خطراتی در پی دارد. در همین زمینه با دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست و عضو هیات‌علمی بیمارستان بقیه‌ا… گفت‌وگو کرده‌ایم. با ما همراه شوید.


از نظر متخصصان پوست، ناخن خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
     ناخن بخشی از ضمائم پوستی ماست که از لایه خارجی پوست تشکیل شده است. معمولا ناخن سالم یک خط صاف با رشد طبیعی دارد و دارای انحنای قابل قبولی نسبت به انگشت است. ضمن اینکه یک ماهک نیم‌دایره‌ای هم در ناخن وجود دارد که معمولا صورتی رنگ است و نشان از سلامت و طبیعی بودن خونرسانی ناخن است.


بسیاری از بیماری‌ها را می‌توان از روی ناخن تشخیص داد. این موضوع صحت دارد؟
     بله، مثلا افراد دچار بیماری‌های قلبی معمولا ناخن‌های کبودی دارند یا ناخن کسانی که از بیماری‌های ریوی رنج می‌برند، قوس‌دار است. همچنین ناخن بیمارانی که فقر آهن دارند قاشقی شکل است. به هر حال، به جرات می‌توان گفت ناخن آینه تمام‌نمای بدن است.


معمولا چه مسائلی باعث توقف رشد ناخن‌ها می‌شود؟
     استرس‌ها و عفونت‌های مختلف، بیشتر باعث ایجاد این مشکل می‌شوند.


چند سالی است که کاشت ناخن بین خانم‌ها زیاد شده است. آیا این کار در درازمدت می‌تواند مشکلی برای ناخن ایجاد کند؟
     بله، کاشت ناخن قطعا روی ناخن تاثیر منفی خواهد گذاشت چون موادی که روی ناخن قرار می‌گیرد، به مرور زمان رشد ناخن را کم می‌کند و آسیب‌های جدی به سطح آن وارد می‌کند؛ حتی استفاده از استون یا لاک ساده نیز می‌تواند بافت‌های ناخن را به مرور شکننده و آسیب‌پذیر ‌کند؛ چه رسد به کاشت ناخن که در آن، ناخن‌هایی به‌طور مصنوعی و با چسب به لایه‌های سطحی ناخن چسبانده می‌شوند.


کنار ناخن‌های برخی افراد ریشه درمی‌آید یا به اصطلاح پوسته‌پوسته می‌شود برای این افراد چه توصیه‌ای دارید؟
     این مشکل معمولا برای افرادی پیش می‌آید که پوستی خشک دارند. البته اغلب افراد فکر می‌کنند این مشکل مربوط به کمبودهای تغذیه‌ای است، در حالی که این‌طور نیست و این باور اشتباه است و بیشتر به دلیل خشکی پوست این حالت ایجاد می‌شود. این افراد می‌توانند این مشکل را با مرطوب‌کننده‌های مناسب برطرف کنند که ۲ تا ۳ هفته زمان می‌برد.


مساله دیگری که وجود دارد شکستن ناخن‌هاست. این مشکل را چگونه می‌توان حل کرد؟
     این مساله معمولا ۲ علت دارد؛ یکی بحث ژنتیک است و دیگری بحث تغذیه. افرادی که تغذیه ناکافی دارند و رژیم‌های سفت و سختی می‌گیرند، معمولا بیشتر دچار این مشکل می‌شوند. از طرف دیگر، ممکن است بیماری‌های پوستی‌ای مثل بیماری پسوریازیس وجود داشته باشد که در اثر آن ناخن‌ها هم زرد و هم شکننده می‌شوند. به هر حال، تغذیه در این مورد بسیار اهمیت دارد و نباید نادیده گرفته شود. مثلا رژیمی که آهن آن کم باشد، می‌تواند باعث نازکی و شکنندگی ناخن شود که با مصرف سبزیجات برگ‌سبز تیره مانند اسفناج، گوشت‌قرمز و تخم‌مرغ می‌توان از آن جلوگیری کرد. ویتامین B‌کمپلکس نیز در بهبود بخشیدن به وضعیت ناخن‌های شکننده مفید است. توجه داشته باشید که عادات شما هم نقش مهمی در این میان دارند و متهم اصلی، قرار گرفتن بیش از حد ناخن در معرض آب است. مرطوب کردن مداوم دست و ناخن با آب در اثر شستن بیش از حد دست، شستن ظروف، البسه و نظافت منزل بدون استفاده از دستکش می‌تواند شکنندگی ناخن را بیشتر کند.


افرادی که عادت به جویدن یا کندن ناخن‌هایشان دارند، چگونه می‌توانند این مشکل را برطرف کنند؟
     کندن یا جویدن ناخن‌ها ممکن است مشکلی بیش از یک عادت قدیمی باشد، مثلا در برخی موارد می‌تواند نشانه اضطراب باشد که در این صورت با درمان مشکل زمینه‌ای، برطرف می‌شود. ناخن جویدن و کندن آن می‌تواند به اختلال وسواس هم ارتباط داشته باشد که در این شرایط بهتر است از یک مشاور کمک گرفته شود.


علت ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن چیست؟
     ظاهر شدن نقاط و لکه‌های سفید روی ناخن، گاهی به علت کمبود کلسیم و گاهی به علت کمبود روی است.


اگر به ناخن‌ها آن‌طور که باید رسیدگی نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
     ناخن از چند لایه کراتین (نوعی پروتئین) تشکیل شده است و معمولا زمانی که از ناخن‌ها مراقبت نشود، مثلا مدت زیادی در معرض آب یا در مقابل هوای سرد و خشک باشند این لایه‌ها ورقه‌ورقه می‌شوند. این حالت نه‌تنها نشان‌دهنده رسیدگی ناکافی به ناخن‌هاست، بلکه می‌تواند به این معنی باشد که در رژیم غذایی شما اسید لینولئیک به اندازه کافی وجود ندارد. استفاده مکرر از کرم‌های مرطوب‌کننده برای ناخن در طول روز می‌تواند بسیار مفید باشد. کمبود اسید لاینولئیک، با مصرف روغن‌های نباتی در غذا و سالاد برطرف خواهد شد.


اگر ناخن عفونی شد، چه باید کرد؟
     اگر ناخن به هر علتی عفونت کرد، مهم‌ترین کار این است که به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.‌


جمع شدن خون در زیر ناخن نشانه چیست؟
     جمع شدن خون زیر ناخن معمولا ناشی از ضربه است. به‌عنوان مثال هنگامی که جسمی روی انگشت بیفتد یا پایه صندلی روی انگشت قرار گیرد، همچنین هنگام له‌شدگی‌ها یا پیچ‌خوردگی‌ها، این حالت ایجاد می‌شود.‌ حتی شما ممکن است کفش‌هایی داشته باشید که برای پایتان کوچک باشد، بنابراین وقتی راه می‌روید یا می‌دوید، ناخن‌های پایتان به‌صورت دائم به کفشتان برخورد می‌کند. این حالتی است که آن را ضربه‌های کوچک (میکروتروما) می‌نامند. این حالت را در فوتبالیست‌ها و دوندگان مسیرهای طولانی و افرادی که رژه می‌روند، به‌طور شایعی می‌بینیم.


برای داشتن ناخن‌های خوب و سالم چه باید کرد؟
     بهترین راهکار برای سالم و زیباترشدن موها و ناخن‌ها، انتخاب مواد مغذی مناسب و تداوم در مصرف آنهاست. بیوتین و سایر ویتامین‌های ضروری می‌توانند در تحریک و رشد مناسب پیازهای مو نقش مفیدی داشته باشند. به طور خلاصه، تامین ویتامین‌ها و املاح ضروری برای بدن تاثیر زیادی براین بافت‌ها دارد. به هر حال، یک رژیم غذایی چرب و سرشار از مواد غذایی قندی و فرآوری شده بدون شک نمی‌تواند مواد غذایی لازم و کافی را برای تولید و تکثیر سلول‌های سالم فراهم کند و فقر ریزمغذی‌ها از عوامل موثر در آسیب‌دیدگی موها و ناخن‌هاست.


محبوبه ریاستی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *