سلطان پرینتر هم وارد می شود

سایت بدون -« بازار پرینتر انحصاری شد.» واردکننده‌هایی که به گفته رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران تعداد آنها به ١٠ نفر هم نمی‌رسد، پرینترهای وارداتی را تنها به یک نفر فروخته‌اند و آن یک نفر هم هر وقت که دلش خواست با هر قیمتی که خود می‌پسندد، کالا را به بازار عرضه می‌کند. بازاری که از حدود دو ماه پیش کنترلش در دست یک نفر قرار گرفته است، این روزها حال خوشی ندارد. آن‌گونه که میرمهدی به «شهروند» می‌گوید:   «هر وارد‌کننده به‌طور معمول ١۵‌درصد از عرضه محصولات خود سود می‌برد، اما فردی که این روزها بازار را در اختیار دارد، بیش از ۵٠‌درصد به ازای فروش هر پرینتر سود می‌برد؛ به‌عنوان مثال پرینتری که یک هفته پیش ٣‌میلیون تومان بود، حالا به بالای ۴‌میلیون تومان رسیده است.»
او که از بردن نام انحصارگر بازار پرینتر خودداری می‌کند، می‌گوید اطلاعات این فرد در اختیار نهادهای نظارتی و اطلاعاتی قرار داده شده است.
میرمهدی در پاسخ به این سوال که یک نفر برای  این‌که تمامی پرینترهای وارداتی را بخرد به چه بودجه‌ای نیاز دارد، ادامه داد:   «براساس گزارش‌هایی که به دست ما رسیده، کنترل‌گر این روزهای بازار تمامی پرینترهای را به‌صورت قسطی و چکی خریداری می‌کند و نیاز به قدرت مالی بالایی ندارد.»
دست واردکننده‌ها با دلال‌ها در یک کاسه است
 اما سوال این‌جاست که چرا باید واردکنندگان از سودی که خود می‌توانند ببرند، چشم‌پوشی کنند و محصولات خود را با ١۵‌درصد سود بفروشند، اما یک دلال خیلی راحت ٢ تا ٣ برابر آنها از عرضه محصولات سود ببرد. سوالی که رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در پاسخ به آن با اشاره به این‌که احتمالا دست واردکنندگان و نفر دوم یا همان انحصارگر بازار در یک کاسه است، ادامه داد: «هماهنگ‌کردن ١٠ وارد‌کننده برای کنترل بازار به نظر سخت می‌رسد، اما وقتی تمامی پرینترها در کنترل یک نفر باشد خیلی راحت می‌تواند عرضه را متوقف کند  و بعد از چند روز قیمت محصولات خود را افزایش دهد. اما اگر بازار در اختیار چند نفر باشد، ممکن است یک نفر از تصمیم تبعیت نکند  و عرضه را ادامه دهد و این‌گونه مانع بالا رفتن قیمت‌ها شود.»  
سهم مغازه‌دارها از گرانی‌ها چقدر است؟
این فعال صنفی که مغازه‌دارها را در گرانی‌های اخیر بی‌تقصیر می‌داند، ادامه داد: «مغازه‌دارها معمولا بعد از این‌که محصول خریداری شده را فاکتور می‌کنند، درخواست می‌دهند که محصول را برای آنها ارسال کنند.»  
به گفته او، بسیاری از فروشنده‌ها حتی در مغازه‌های خود یک مدل پرینتر ندارند و با توجه به اطلاعات و عکس‌هایی که در سیستم‌های خود دارند، محصولات خود را می‌فروشند. در ایده‌آل‌ترین شرایط یک فروشنده دو پرینتر از چند مدل در مغازه‌ خود  دارد  و تعیین‌کننده قیمت در بازار کس دیگری است.
انحصاری در بازار لپ‌تاپ و تبلت نداریم
البته این نخستین‌باری نیست که چنین اتفاقی در بازار رخ می‌دهد. رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران گفت: «همچنان که پیش از این در بازار موبایل شاهد فروش انحصاری بودیم، مدتی است این روش در بازار کامپیوتر نیز باب شده و واردکننده، کالا را به‌صورت یک‌جا به یک نفر می‌فروشد و در بازار پخش نمی‌کند.» البته به گفته این فعال صنفی، بیش از ٣٠ وارد‌کننده تبلت و لپ‌تاپ داریم و به همین دلیل نمی‌توان بازار این محصولات را انحصاری کرد، اما این مشکل در بازار برخی از محصولات ‌آی‌تی وجود دارد که درحال بررسی دقیق هستیم و تا سه روز آینده نتایج قطعی را در این‌باره اعلام خواهیم کرد.
او همچنین گفت: «این روش را صحیح نمی‌دانیم و معتقدیم صد‌درصد دارای ایراد است، زیرا کالا باید به‌صورت مساوی در بازار پخش شود؛ به‌دلیل این‌که کالا به‌صورت یک‌جا به یک نفر فروخته می‌شود، دست دارنده کالا برای نحوه و قیمت فروش باز است که با هر قیمتی که می‌تواند، می‌فروشد و مصرف‌کننده در این روند قطعا ضرر خواهد کرد.»
رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران تصریح کرد: «در نتیجه سخت‌شدن شرایط بازار، درحالی‌که باید در واردات و تأمین کالا رقابت وجود داشته باشد، در فروش کالا رقابت ایجاد شده است و واردکننده ترجیح می‌دهد از کالاهای وارداتی خود، یک‌جا سود بردارد و کنار بنشیند.»
او  تأکید کرد: «نظارت بر بازار ضعیف است یا اصلا نظارتی نیست؛ این روش را اصلا قبول نداریم و امیدواریم با اطلاع‌رسانی رسانه‌ها جمع شود.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *