سونیک خارپشت در سینماهای جهان می تازد/رکورد شکنی قهرمان سگا

سایت بدون -«سونیک خارپشت» فیلم تازه‌ای که براساس یک بازی ویدئویی ساخته شده، با فروشی ۵۷ میلیون دلاری در سه روز پایانی هفته و با گیشه‌ای ۶۸ میلیون دلاری در چهار روز نخست پخش‌‌اش بهترین «آغاز اکران» تاریخ را برای فیلمی از این رده و برای تمامی کارهای ساخته شده براساس بازی‌های ویدئویی به دست آورد. این اتفاق در هفته‌ای افتاد که «جزیره خیالی» کار تازه کمپانی سونی پیکچرز با کمتر از یک چهارم رقم فروش «سونیک» رتبه بعدی جدول پولسازان سینماهای امریکا و کانادا را تصاحب کرد اما در سایر کشورها اصلاً به آمار چشمگیری نرسید.
برخوردی مثبت با «سونیک»
«سونیک خارپشت» که توسط پارمونت ساخته شده است، با فروش ۵۷ میلیون دلاری‌اش در روزهای پایانی هفته از ارقام به ثبت رسیده توسط همتایش «پوکمون: کارآگاه پیکاچو» که در اردیبهشت ماه اکران شده بود، عبور کرد و تا حالا هیچ فیلم مشتق شده از یک بازی ویدئویی چنین فروشی را در بدو نمایش خود نداشته است. این فیلم که براساس بازی ویدئویی موسوم به Sega ساخته شده، تا امشب (سه‌شنبه شب) رقم ۷۵ میلیون دلاری را نیز در گیشه‌های امریکا رد خواهد کرد. این درحالی است که منتقدان فیلم و سینما و سایت‌های ارزشگذاری این حرفه نیز برخورد مثبتی با این فیلم داشته‌اند و به‌عنوان مثال سایت سینما اسکور درجه «A» را به این فیلم ارزانی داشته و روتن توماتوز نیز میزان همراهی تماشاگران عام و معمولی را با این فیلم ۹۵ درصد برآورد کرده است. بررسی‌ها نشان داده که از بینندگان هفته نخست «سونیک» ۵۶ درصد مرد بوده و ۷۰ درصد زیر ۲۵ سال سن داشته‌اند. «Sonic» این هفته در ۴۰ کشور و بازار و منطقه دیگر جهان هم نمایش پیدا کرد و در آنها مجموعاً ۴۳ میلیون دلار به‌دست آورد تا از رقم ۱۰۰ میلیون دلار در سطح دنیا عبور کند. در میان سایر کشورهای به نمایش درآورنده «سونیک» مکزیک با گیشه‌ای ۷/۶ میلیون دلاری بیشترین پول را به حساب سازندگان این فیلم ریخت و بریتانیا هم ۲/۶ میلیون دلار را نصیب پارامونت کرد. برهمین منوال فرانسه با ۳/۴ میلیون، آلمان با ۳/۳ و برزیل با ۳ میلیون دلار سایر کشورهایی بودند که جیب تولیدکنندگان این فیلم را پر کردند و در رده‌های بعدی استرالیا با ۸/۲ میلیون دلار، اسپانیا با ۲ میلیون و ایتالیا هم با ۹/۱ میلیون دلار به این فیلم سودهایی قابل توجه رساندند و اوکراین و کلمبیا هرکدام گیشه‌های یک میلیون دلاری را برایش پی ریختند. این درحالی است که نمایش «سونیک» در روسیه تازه از پنجشنبه این هفته شروع می‌شود و برای دیدن آن در ژاپن باید به هفته اول فروردین ۹۹ چشم‌ دوخت و به سبب شیوع گسترده بیماری کرونا در چین و تبعات هولناک آن پارامونت تا این لحظه از اعلام زمان نمایش این فیلم در این کشور بسیار پرجمعیت شرق آسیایی سر باز زده است.
به همه اینها بیفزاییم این نکته که «سونیک» را جف فاولر کارگردانی کرده و پت کیسی و جاش میلر سناریوی آن را نوشته‌اند و امثال جیمزمارسدن و تیکا سامپر نقش‌های اصلی آن را ایفا کرده‌اند و جیم کری به‌خاطر ایفای عالی نقش آدم بد قصه که دکتر روبوتینک نام دارد، مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و پس‌ از چند سال خاموشی و کم فروغی یک بار دیگر به جمع خبرسازان این حرفه پیوسته است. بن شوارتز هم به‌جای کاراکتر اصلی (و کارتونی) سونیک، صحبت کرده است.
تنزل از یک به دو
شروع عالی «سونیک خارپشت» در سینماهای دنیا باعث شد «پرندگان شکاری» پس از استقرار در صدر جدول سودسازان سینماهای امریکای شمالی در همان هفته نخست اکرانش، این هفته با یک درآمدآفرینی ۱۷٫۱میلیون دلاری به رتبه دوم تنزل کند و این نشان می‌دهد فروش این فیلم ۴۸ درصد کاهش نسبت به هفته اول نمایش‌اش داشته است. فروش این فیلم پس از ۱۳ روز پخش در امریکا و کانادا ۶۲ میلیون دلار بوده و خارج از مرزهای امریکای شمالی هم این فیلم در ۷۸ کشور و بازار مرتبط با اروپا، آسیای شرقی، شمال آفریقا، امریکای جنوبی و اقیانوسیه مجموعاً ۲۵ میلیون دلار کسب کرده است. با این اوصاف «پرندگان شکاری» حالا ۱۴۶ میلیون دلاری در سطح دنیا کاسبی کرده است و در میان کشورهای غیر امریکایی پخش‌کننده فیلم بریتانیا با گیشه‌ای ۷٫۶ میلیون دلاری پیشتازی را برعهده دارد.
درآمدهای یک جزیره خیالی
«جزیره خیالی» (یا «جزیره فانتزی») با آغاز اکرانی ۱۲٫۴ میلیون دلاری در سه روز پایانی هفته در جدول درآمد آفرینان سینماهای امریکای شمالی در مکان سوم ایستاد و در سطح جهان هم به ۷٫۸ میلیون دلار در ۳۵ کشور واقع در سایر قاره‌ها دست یافت. در میان کشورهای غیر امریکایی نمایش دهنده این فیلم فرانسه با گیشه‌ای ۳/۱ میلیون دلاری پیشتازی را بر عهده گرفته و پس از آن اندونزی با ۹۵۰ هزار و استرالیا با ۷۰۰ هزار دلار، دیگر منابع مالی بالنسبه مفید برای «جزیره خیالی» در قصه نخست اکرانــــــــــــش بوده‌انـــــــد. این فیلم از فردا در آلمان و از ۱۰ روز بعد در روسیه و بریتانیا به نمایش در می‌آید ولی مکزیک و برزیل فقط از ۵ فروردین ۱۳۹۹ به بعد به‌روی این فیلم آغوش خواهند گشود. «تصویر» دیگر فیلم تازه اکران شده در این هفته هم بازخورد خوبی را در رسانه‌ها و سایت‌ها شامل حال خود دید تا آن‌جا که روتن توماموز رقم تأیید آمیزی برابر با ۸۲ درصد را برای آن اعلام کرد و فروش ۱۲٫۳ میلیون دلاری در ۲۵۲۶ سالن در سطح امریکا و کانادا مجموعاً رقمی نبود که سازندگان این فیلم را دلسرد و پشیمان کند. برآوردها نشان می‌دهد این فیلم در هفته نخست تماشاگران را گرداگرد خویش دیده‌ است که ۵۶ درصدشان زن بوده‌اند و ۶۴ درصد هم حداقل ۲۵ سال سن داشته‌اند.
اوجگیری «انگل»
باید متذکر شویم که در یک واقعه اسکاری و مرتبط با بهترین جایزه سینمایی جهان، فیلم کره‌ای «انگل» فقط یک هفته بعداز فتح چهار جایزه اصلی اسکار در نودودومین دوره اهدای این جوایز با سوار شدن بر بال‌های این افتخار تازه به دوهزار سالن در سطح امریکا و کانادا بسط یافت تا با ۵٫۵ میلیون دلار سودسازی رتبه هشتم را در جدول درآمدسازان سینمای این کشورها به‌دست آورد و این در حالی است که یک هفته پیش با پخش شدن در کمتر از ۳۰۰ تالار رتبه‌ای بالاتر از یازدهمی را کسب نکرده بود. این فیلم که کمپانی توزیع‌کننده آن نئون است پس از ۲۰ هفته نمایش محدود(و اینک وسیع) درامریکای شمالی ۴۵ میلیون دلار عایدی داشته که برای آثار غیرانگلیسی زبان رقم بالایی به‌حساب می‌آید و بر این اساس به پنجمین فیلم پرفروش این رده و تبار در تاریخ امریکا تبدیل شده و فاصله اندکی با فیلم چهارم جدول دارد که «بدون توضیحات لازم» نام دارد و ۴۵٫۶ میلیون دلاری است.‌‌

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *