سوپر جام را با اسنپ جایی بفرستید که برنگردد!


سایت بدون – برعکس نهند نام زنگی کافور؛این مصرع شعر از محمد افضل ملقب به افضل‌الشعرا، یک نمونه از فرهنگ عامه ایرانی است که در توصیف چیزهایی به کار می رود که در نام گذاری آن ها دقیقا ۱۸۰ درجه تفاوت با ماهیتشان وجود دارد. خودتان می دانید که از چه سخن می گوییم ! به این مثال ها می توان ترکیب «سوپر جام » را هم اضافه کرد. جامی که اگر بخواهیم از روی اسمش قضاوت کنیم ، جامی است که ابرجامی باید باشد برای خودش ! جامی که همه انتظار رسیدن را می کشند، بردن آن در دست گرفتن آن افتخار بزرگی است و فلان ..اما این جام در عمل تبدیل به چه شده است؟ یک وظیفه که باید انجام داد ، یک تکلیف که دلیلش معلوم نیست. مثل یک کار اداری که چرخه های بوروکراتیک اجبار انجامش را گذاشته اند، از کارمند از انجام آن راضی است و ارباب رجوع ، مثل آن واحد درس عمومی در ترم آخر که پاس کردنش برای همه یک کار شاق محسوب می شود…سوپر جام هم جامی برای نخواستن ، جامی که وقتی خبر لغوش می رسد ، همه یک نفس راحت می کشند، هم برگزار کنندگان و هم تیم ها…چرا این جام تا این حد نخواستنی است؟
این جام افتخاری نیست که کسی با بردن آن بتواند کری بخواند تنها جامی است که برگزار نشدن آن خبر است و بهانه ای برای کری خواندن و تایید ذهنیت و گرنه اکنون مثلا از برد پرسپولیس مقابل نفت تهران در سوپرجام چند سال قبل به عنوان یک افتخار یاد می کند؟ این جام یک کپی و یک تقلید از کاری است که کشورهای صاحب فوتبال می کنند و در تقویمشان یک روز هم برای سوپر جام می گذارند. آنجا سوپر جام با هر اسمی که برگزار می شود ، یک فرصت است برای افتخار ، این افتخار یک فرصت مالی هم محسوب می شوند. برای تیم ها و هوادارانشان این جام مهم است …فرصتی برای حدس زدن آن چیزی که قرار است در فصل آینده پیش رو دارند، هواداران در سوپر جام به تیم خود سلام می کنند.
در این جا در اصل یک عدم ثبات باعث می شود که مربیان دوست دارند هر چه دیرتر از تیم خودش رونمایی کند.تیم ها دیر بسته می شوند و همواره از برنامه عقب می افتند برای همین «سوپر جام » را به چشم یک پدیده اضافی در برنامه هاش می بینند . این جام ، جامی نیست که کسی دوستش داشته باشد. یک بار ، یک سال بنشینید فکر کنید ، اگر این جام مهم است ، این قدر مثل طفیلی ها با آن برخورد نکنید ، برگزارش کنید ، مهمش کنید اگر این جام قرار است همین جور تحقیر شود، حذفش کنید ، دندان کرم خورده را که می دانید چه باید کرد؟ کاش این جام را با اسنپ جایی بفرستند که دیگر برنگردد

افشین خماند

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *