سینما یک‌بار دیگر سراغ گوانتانامو و حواشی آن می‌رود/با هنرنمایی جودی فاستر و بندیکت کامبریج

سایت بدون- گوانتانامو نه‌تنها نامی آشنا در دنیای سیاست که نام‌آشنای صنعت سینما هم هست. آنچه در گوانتانامو و زندان‌های آن گذشت، خیلی زود مورد توجه دو دنیای ادبیات و سینما قرار گرفت و فیلم‌هایی با این مضمون ساخته شد. حمله ارتش آمریکا به عراق و تلاش برای نابودی القاعده که از سوی جورج بوش پسر عنوان شد، سرآغاز خلق مشکلاتی برای اقلیت‌های قومی و مذهبی در داخل خاک آمریکا بود. نیروهای امنیتی و سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، به بهانه دستگیری «عوامل تروریستی»، اقدام به دستگیری آدم‌های بی‌گناهی کردند که تنها جرم‌شان مسلمان بودن و آسیایی بودن بود. افراد زیادی بی‌دلیل و مدرک در گوانتانامو زندانی و شکنجه شدند و تلاش‌شان برای رهایی و آزادی به نتیجه‌ای نرسید. درام افشاگرانه و سیاسی «زندانی شماره ۷۶۰» یکی از فیلم‌هایی است که قصد دارد واقعیت‌های پشت پرده گوانتانامو را به نمایش بگذارد. این فیلم با نگاهی به یک داستان بسیار موفق و پرخواننده ساخته می‌شود و تعدادی از چهره‌های مطرح سینما با آن همکاری می‌کنند. به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، داستان «خاطرات روزانه گوانتانامو» آن‌قدر جذابیت داشته که کسانی چون جودی فاستر و بندیکت کامبربچ را جذب محتوا و حال و هوای خود کند. داستان برگرفته از واقعیت است و نویسنده‌اش، خود قربانی سیاست‌های ارتجاعی و تجاوزگرانه دولتمردان وقت آمریکاست. منتقدان ادبی از داستان خاطرات روزانه گوانتانامو به عنوان تلاش و نبردی صادقانه برای ادامه حیات و علیه تمامی تبعیض‌ها و نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌ها اسم برده‌اند. نویسنده داستان یکی از شهروندان معمولی آمریکا محمدو کولد صلاحی است. او توسط سرویس‌های امنیتی دولت آمریکا و به ظن همدستی با شبکه‌های تروریستی القاعده دستگیر شد. صلاحی بدون این که تفهیم اتهام شود یا دادگاهی برایش برپا شود، چند سال را در زندان گوانتانامو گذراند. مسؤولان امنیتی که ده‌ها نفر دیگر را هم مثل صلاحی دستگیر و زندانی کرده بودند، دلیلی نمی‌دیدند که مدرکی علیه این قربانیان ارائه دهند و به همین دلیل، توضیحی در باب دستگیری‌شان به خانواده‌های قربانیان و رسانه‌های گروهی نمی‌دادند.
انتشار کتاب خاطرات
صلاحی بعد از آزادی از زندان، خاطراتش را نوشت و منتشر کرد. با انتشار کتاب خاطرات، مردم عادی متوجه ظلم و ستمی شدند که به امثال صلاحی وارد شده بود، اما صلاحی یک فرق با دیگران داشت.
او یک وکیل زبردست برای خود انتخاب می‌کند. نانسی هولندر و دستیارش تری دانکان، تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا در دفاع از صلاحی، سیستم حاکم بر بازداشت‌ها را زیر سؤال ببرند. این جمع سه نفره برای رسیدن به عدالت، با موانع و دست‌اندازهای زیادی روبه‌رو می‌شود. دفاعیه بحث‌بر‌انگیز و جنجالی این جمع، با همراهی مستنداتی که یکی از نیروهای نظامی به نام ستوان استوارت کوچ ارائه می‌دهد، به نتیجه‌ای شوک‌آور و غیرقابل‌باور ختم می‌شود. به‌زودی مشخص می‌شود یک تئوری توطئه در جریان بوده تا به بهانه مبارزه با تروریسم، یک نسل‌کشی بیرحمانه انجام شود. طاهر رحیم، بازیگر سیاهپوست سینما، نقش صلاحی را جلوی دوربین زندانی شماره ۷۶۰ بازی می‌کند. جودی فاستر و شایلین وودی هم وکیل و دستیار او هستند که به کمک صلاحی می‌آیند. بندیکت کامبربچ هم استوارت کوچ ماجراست. نکته جالب
این که کامبرباخ که سخت مجذوب داستان نول شده، یکی از تهیه کنندگان فیلم هم است.
تلاش برای خرید امتیاز اقتباس
منتقدان ادبی نیویورک‌تایمز از نول صلاحی به عنوان یکی از بهترین آثار ادبی دو دهه اخیر یاد کرده‌اند. بسیاری از شرکت‌ها و کمپانی‌های فیلمسازی به دنبال خرید امتیاز برگردان سینمایی این اثر بوده‌اند. بی‌بی‌سی فیلمز هم که از مدت‌ها قبل به دنبال تولید فیلمی سینمایی براساس داستان صلاحی بود، به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران اروپایی با طرح زندانی شماره ۷۶۰ همکاری می‌کند. کلید فیلمبرداری فیلم دسامبر زده می‌شود. مکان‌های مختلف کشور آفریقای جنوبی، پذیرای سازندگان این درام پرتنش انسانی است. فیلمنامه فیلم را مایکل برانر آماده کرده است. منتقدان سینمایی از او به عنوان یکی از چهره‌های شاخص فیلمنامه‌نویسی در گونه اجتماعی و سیاسی اسم می‌برند. برانر که تجربه خوبی در انتقال داستان‌ها و ماجراهای واقعی روی پرده سینما دارد، در کارنامه‌اش آثاری چون «یونایتد ۹۳» پل گرینگراس
« منطقه سبز» و «کاپیتان فیلیپس» را ثبت کرده است. تمام این فیلم‌ها لحنی اجتماعی و انتقادی داشته‌اند. برای کارگردانی فیلم هم کوین مکدونالد انتخاب شده است.
شنیده‌ها حکایت از آن می‌کند که قبل از مکدونالد نام جودی فاستر به عنوان کارگردان فیلم مطرح بوده است. تهیه‌کنندگان فیلم بر این باور بوده‌اند که حضور این بازیگر سرشناس و شناخته شده در پشت دوربین زندانی شماره ۷۶۰، کمک زیادی به مطرح‌تر شدن آن در محافل هنری و اجتماعی خواهد داشت. اما بازیگر که بعد از خواندن فیلمنامه شیفته نقش و شخصیت خود در آن شده، حاضر به پذیرش وظیفه کارگردانی فیلم نمی‌شود و اعلام می‌کند قصد دارد تمام توجه و توان خود را روی ارائه یک بازی یک‌دست و جذاب در نقش نانسی هولندر بگذارد. هدف او این است که تمام وقت خود را به عنوان بازیگر در اختیار این درام پرتنش واقع‌گرا
قرار دهد. زندانی شماره ۷۶۰ از آن دست
کارهایی به حساب می‌آید که جودی فاستر در مقام فیلمساز، معمولا علاقه خاصی به کارگردانی‌شان دارد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *