سایت بدون – پلیس فتا دو متهم را که در پروندههای جداگانه به بهانه فروش گوشی تلفن همراه و شارژ ارزانقیمت دست به کلاهبرداری زدهاند، دستگیر کرد. در پی شکایت فردی که مدعی شده بود از حساب او به صورت غیرمجاز پول برداشت شده است، رسیدگی به این موضوع در دستور کار پلیس فتای تهران قرار گرفت. پس از انجام تحقیقات از شاکی مشخص شد او از طریق یک تبلیغ دروغین با عنوان شارژ ارزانقیمت، اقدام به درج اطلاعات بانکی در درگاه جعلی کرده است. کارشناسان پلیس فتا با انجام تحقیقات گسترده و استفاده از روشهای فنی و پلیسی توانستند صاحب درگاه جعلی و متهم اصلی را شناسایی و با هماهنگی مرجع قضائی دستگیر کنند و به پلیس فتا انتقال دهند. متهم در ابتدا منکر جرمش شد؛ اما پس از مواجهشدن با ادله دیجیتال و مستندات لب به اعتراف گشود و انگیزه خود را کسب درآمد عنوان کرد. او در نهایت به همراه پرونده برای ادامه رسیدگی به دادسرای مبارزه با جرائم رایانهای تحویل داده شد. سرهنگ داوود معظمیگودرزی، رئیس پلیس فتای پایتخت، با اشاره به اینکه مجرمان فضای مجازی همواره راههایی را برای اعمال مجرمانه خود مییابند، گفت: یکی از روشهای رایج بزهکاران فضای مجازی ساخت لینکها و صفحاتی با عنوان فیشینگ است که فرد سودجو با ترغیب کاربران با عناوین مختلف مثل شارژ ارزان و تبلیغات دروغین اقدام به کلاهبرداری میکنند. دراینحال متهمی که با جعل پیشفاکتور موبایل از طریق شبکههای اینترنتی، اقدام به کلاهبرداری ۶۲ میلیونتومانی کرده بود، بازداشت شد. سرهنگ مرتضی ابوطالبی، رئیس پلیس فتای استان یزد، در تشریح این خبر گفت: با شکایت یکی از فروشندگان موبایل مبنی بر کلاهبرداری ۶۲میلیونی، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس قرار گرفت. سرهنگ ابوطالبی گفت: با توجه به اظهارات شاکی مشخص شد فرد کلاهبردار با ادعای فروش گوشی موبایل با قیمت مناسب در شبکه اجتماعی واتساپ، مبلغ یادشده را از شاکی اخذ کرده و دیگر پاسخگوی او نبوده است. او خاطرنشان کرد: با اقدامات فنی پلیس، متهم شناسایی شد و با هماهنگی مراجع قضائی دستگیر شد. این مقام انتظامی افزود: در عملیات دستگیری، متهم پس از روبهروشدن با مستندات و ادله جمعآوریشده به جرم خود اعتراف کرد و هدف از این کار خود را مشکل مالی علام کرد. این مقام انتظامی گفت: با وجود تذکرهای پلیس فتا به کاربران فضای مجازی مبنی بر اعتمادنکردن به هویتهای کاذب در فضای مجازی باز هم شاهد سهلانگاریهای اکثر کاربران در این فضا هستیم که متأسفانه ریشه اصلی این مشکلات نداشتن سواد رسانهای است؛ بنابراین شهروندان هنگام مراجعه به سایتهای دیوار، شیپور یا سایتهای مشابه آن باید توجه داشته باشند که تحت هیچ عنوان پیش از رؤیت و دریافت کالا مبلغی را به حساب فروشنده واریز نکنند و حتما از کسانی خرید کنند که امکان ملاقات حضوری آنها پیش از انجام معامله فراهم است و در هنگام تحویل نیز کالا را با دقت بررسی کنند.
مطلب پیشنهادی
پایداری باور؛ چرا ما مقابل تغییر در عقایدمان مقاومت داریم
سایت بدون – مقاومت در برابر تغییر باور، که به اثر بازگشتی یا محافظهکاری مفهومی …