شاهکار نیمه آبی شهر منچستر/سیتی قهرمان نقل و انتقالات


سایت بدون – برای موفقیت در فصل نقل و انتقالات جامی نمی‌دهند که اگر می‌دادند مثل تیم‌هایی که در کورس قهرمانی لیگ برتر دستشان به منچسترسیتی نرسید، در این رقابت هم ناکام می‌شدند. خیلی از رقبا در خرید و فروش‌ها به تقلا افتاده‌اند؛ منچستریونایتد جمعه تنها دومین خریدش را کرد و از فروش بازیکن هم فقط ۱۰ میلیون پوند گیرش آمده اما سیتی توانسته باارزش‌ترین بازیکن جهان فوتبال، ارلینگ هالند را بخرد به علاوه بازیکن ثابت تیم ملی انگلیس، کالوین فیلیپس و هنوز هم در خرید و فروش‌ها ۲۶ میلیون پوند سود کند.
انتقال ۵/۴۷ میلیون پوندی رحیم استرلینگ به چلسی بعد از فروش گابریل ژسوس به آرسنال به قیمت ۴۵ میلیون پوند توانایی سیتی در آزادکردن بازیکنان به قیمت خوب بعد از پیداکردن جانشین برای آنها بدون زدن بانک را نشان داد! لیورپول و تاتنهام هم سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده‌اند اما خیلی بیشتر از دخلشان، خرج کرده‌اند، همین‌طور چلسی و آرسنال. یونایتد هم ثابت نکرده برنامه جامعی برای بازسازی تیم دارد.
اما سیتی با مدیریت چیکی بگیریستاین نه تنها بهترین‌ها را در زمان درست با قیمت منطقی می‌خرد بلکه قراردادها را در بهترین شرایط فسخ می‌کند. وقتی شیخ منصور در سال ۲۰۰۸ سیتی را خرید، ایجاد تعادل در دخل و خرج باشگاه آرزویی دست‌نیافتنی تلقی می‌شد برای تیمی که می‌خواست در بالاترین سطح رقابت کند. در نخستین فصل مالکیت اماراتی‌ها، سیتی ۱۳۲ میلیون پوند خرج کرد و ۲۸ میلیون به دست آورد. سال بعد فاصله بیشتر شد، ۱۶۵ میلیون پوند خرید و ۳۶ میلیون فروش. این روند در دهه گذشته ادامه داشت و فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷ رکورد زد: ۷/۲۸۵ میلیون پوند خرید و ۲/۸۲ میلیون پوند فروش. این تابستان اما متفاوت است و برای رقبای سیتی نگران‌کننده. در ژانویه، سیتی از درآمد رکوردشکن ۸/۵۶۹ میلیون پوندی در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ خبر داد تا برای اولین بار درآمد سالانه‌شان از یونایتد بالاتر برود.
سیتی دیگر متکی به ثروت شیخ منصور نیست بلکه بیشتر به ثروت اسپانسرها و شرکایش اتکا دارد. البته درآمد بالا تضمین موفقیت در زمین نیست و تنها اقدامات هوشمندانه فوتبالی می‌تواند تیم را از همه جهت به موفقیت برساند. سیتی در نقاط حساس بهترین‌ها را دارد.
پپ گواردیولا شاید بهترین مربی جهان باشد، اما در کنار او بگریستاین و فران سوریانو، مدیر اجرایی باشگاه که در بارسلونا همکار بوده‌اند و در سال ۲۰۱۲ به سیتی آمدند، فوق‌العاده معتبر و خوشنام هستند. این دو مدل جذب خاصی را پایه‌گذاری کرده‌اند که بهترین استعدادها را شناسایی و بسرعت برای آوردنشان اقدام می‌کنند. تابستان امسال نمونه خوبی است.
هالند را با فعال کردن بند فسخ قراردادش و با تنها ۵۱ میلیون پوند از بوروسیادورتموند خریدند. در رقابت با رئال مادرید بازیکنی را جذب کردند که می‌تواند یک دهه مهاجم نوک تیم باشد. فیلیپس ۲۶ ساله هم بهترین سال‌های فوتبالش را در پیش دارد. خولین آلوارس مهاجم ۲۴ ساله ریورپلاته یکی از بااستعدادترین‌های امریکای جنوبی محسوب می‌شود و رویش تنها ۱۴ میلیون پوند ریسک کرده‌اند. حتی یک دروازه‌بان ذخیره، استفان اورتگا را به‌عنوان بازیکن آزاد آورده‌اند.
سیتی به جذب مدافع ۲۳ ساله و اسپانیایی برایتون، مارک کوکوریا علاقه دارد اما احتمالاً تا آن موقع پولش را جور کرده‌اند. اولکساندر زینچنکو می‌خواهد برود و چلسی و آرسنال به بازیکن تیم ملی اوکراین علاقه دارند. ناتان آکه، مدافع هلندی هم شاید جدا شود هرچند برخی می‌گویند یک فصل دیگر می‌ماند.
سیتی تا اینجا ۲۶ میلیون پوند سود کرده و اگرچه استرلینگ و ژسوس در فروش‌ها، شاخص هستند اما سیتی از فروش پنج بازیکن که هرگز در لیگ برتر بازی نکرده‌اند، ۵/۴۳ میلیون پوند به دست آورده. اگر زینچنکو و آکه هم بروند، سیتی بیش از ۷۰ میلیون پوند سود کرده در حالی که هالند و فیلیپس را خریده است. اگر سیتی همچنان به موفقیت در زمین و کسب درآمد در بیرون آن ادامه دهد، سود نقل و انتقالات این تابستان باعث می‌شود در سال‌های پیش رو توانایی بیشتری برای غلبه بر رقبا در جذب بهترین بازیکنان و باارزش‌ترین جام‌ها به دست آورد.

مطلب پیشنهادی

سوگیری توجه؛ چرا بعضی چیزها برای ما مهم تر هستند؟

سوگیری توجه به تمایل ما برای تمرکز بر روی عناصر خاص و نادیده گرفتن دیگر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *