شگفت‌انگیزترین کلبه‌های جنگلی جهان را ببینید/ مدرن در دل طبیعت

سایت بدون -از خانه جنگلی گرد لهستان و خانه‌ تعطیلات ایسلند تا آشیانه جنگلی نروژ و …؛ آشنایی با مکان‌هایی که شکل و شمایل تازه و جذابی به مفهوم اولیه‌ پناهگاه جنگلی بخشیده‌اند

کتاب «زندگی کردن در جنگل» که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، خواننده را با ۵۰ خانه مدرن آشنا می‌کند که در نقاط مختلف دنیا در احاطۀ درختان ساخته شده‌ و تصویر تازه‌ای به مفهوم «کلبۀ جنگلی» بخشیده‌اند. بسیاری از طراحانی که در این کتاب از آن‌ها نام برده شده از سنت‌های گذشته برای ساخت خانه‌های آینده الهام گرفته‌اند. منابع الهام این طراحان، فرهنگ عامه، فرهنگ بومی، معماری بومی یا خود زمین است. در ادامه با ۷ مورد از این خانه‌های مدرن جنگلی آشنا خواهیم شد.

خانه جنگلی گرد در لهستان

این خانه چوبی گرد که در جنگل ساخته شده، نزدیک پارک ملی کامپینوس است. این خانه فضا‌های دوبلکسی دارد، با اتاق‌های دنج‌ که همگی در یک سوی عمارت هستند. معماران لهستانی برای این خانه، تراسی طراحی کرده‌اند که کف‌پوش چمنی دارد، همین طور یک حیاط باغی با درختان کاجی که اتصال میان جنگل و خانه را حفظ می‌کنند. پرزمک اولچیکِ معمار در اصل این خانه را به شکل یک تنه درخت بزرگ تصور کرده که یک پناهگاه جنگلی گرد از دل آن کنده‌کاری شده است.

خانه تعطیلات در ایسلند

جنگل انبوه و طرح دامنه کوه این پروژه را به شکل خاصی چالش‌برانگیز کرد: معماران ایسلندی فضایی را برای این خانه طراحی کردند که شیب را در سه سطح متناوب روی زمین آتش فشانی دنبال می‌کند. مکان ساخت خانه، پارک ملی دینگوتلیر انتخاب شد تا با چشم‌انداز بیرون یکی شود و منظره‌ای هم رو به دریاچه و کوه‌ها داشته باشد؛ با سقف سبزی که بازتاب طرح کلی تپه است و یک چهارچوب پانورامایی ارائه می‌کند.

آشیانۀ جنگلی در نروژ

معماران نروژی، هلن و هارد یک خانه درختی طراحی کردند که ۶ متر بالای سطح جنگل معلق است. این خانه روی شیب تپه قرار دارد. این شرکت با الهام از سنت‌های معماری نروژی روش های نوین کار با چوب را هم آزمایش کرده است. این خانه حول تنه یک درخت زنده ساخته شده و به وسیله یک بست فلزی با کمترین آسیب به درخت محکم شده است. فضای داخلی «آشیانۀ جنگلی» مزین به تخته‌کوبی‌های چوبی ترمیم‌نشده است که یک عایق حفاظتی است و به مرور زمان ساییده و با جنگل همرنگ می‌شود.

ساختمان صنعتی متروکه در مکزیک

این خانه مدرن با طراحی معماران مکزیکی پروداکتورا، شبیه یک ساختمان صنعتی متروکه ساخته شده که به آرامی در حال آمیخته شدن با طبیعت است. این خانه که در نوار باریکی از ریویرا مایای کارائیب واقع است، درون جنگل پیرامون خود از دید پنهان است. طرح اِل مانند این خانه درست کنار درختان ساحلی پیاده شده است. گیاهان خزنده و پوشش گیاهی جنگل به اندازه بتن ساختمان در نمای آن نقش دارند. این ساختمان با به حداقل رساندن آسیب به چشم‌انداز پیرامون، روی شالوده برآمده‌ای بنا شده که ستون‌های متقاطع از آن پشتیبانی می‌کنند. برافراشتگی شالوده بنا، دید وسیعی را در اختیار ساکنان خانه قرار می‌دهد.

عمارت‌های کلاه‌فرنگی در کاستاریکا

معماران کاستا ریکایی استودیو ساکس مجموعه‌ای از عمارت‌های کلاه‌فرنگی طراحی کردند که سقف‌هایشان هم‌پوشانی دارند تا کمک کنند این خانه کنار دریا با جنگل پیرامونش یکی شود. فضا‌های داخلی از تراس‌ها نمایان هستند و پوشش گیاهی به کاررفته بین ساختار‌ها رشد کرده و راهرو‌ها را پوشانده و ساختمان را غرق سبزی کرده است. هر اتاق از دو یا سه سمت در‌های شیشه‌ای به بیرون دارد که راه گردش نسیم اقیانوس در فضای داخلی هستند. طراحی سبز این خانه طبق الگو‌های آب و هوایی، مصرف انرژی را به حداقل رسانده و این پروژه را به پیشگام معماری گرمسیری پایدار تبدیل کرده است.

کلبه‌ای روی دامنه کوه در اکوادور

معماران اکوادوری، خانه‌ای با چارچوب فلزی طراحی کردند که روی دامنه کوه معلق است. این سازه کمترین شالوده را دارد تا از اثرگذاشتن روی زمین زیر خود اجتناب کند. تولید و سوار کردن این ساختارِ پیش‌ساخته کمتر از سه ماه طول کشید. این ساختار سقف سبزی برای عایق‌بندی دارد. یک واحد انباری دو طرفه در وسط ساختمان است که هم از آشپزخانه و هم از ناحیه مسکونی، راه دسترسی دارد و نمای پنجره‌ها هم دره سرسبز بیرون است.

وسط درختان کاج در فنلاند

این کلبه سیاه‌رنگ که درختان کاج آن را احاطه کرده‌اند روی یک ستون فولادی تک بنا شده و طراحی آن برخلاف کلبه‌های چوبی سنتی یافت‌شده در آن منطقه است. معماران فنلاندی طرحی پیاده کردند که کمترین اختلال را در زمین ایجاد می‌کند و در عین حال، از سنت فرهنگی منطقه بهره می‌گیرد. این سازه یک سنت بومی را بازتفسیر کرده که کلبه‌ها را در ارتفاع می‌سازد تا غذا از حیوانات وحشی ایمن نگه داشته شود. این کلبه در دل جنگل طوری قرار گرفته که نیازی به بریدن درختان نباشد. به مرور زمان کف جنگل می‌تواند ناحیه زیر خانه را بپوشاند و خانه را با جنگل یکی کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *