علم اعصاب شناسی می گوید/ ۵ تفاوت مغز زنان و مردان


سایت بدون -وقتی شما عنوان این مقاله را می‌خوانید، شاید در ذهن شما تشابهی با عنوان کتابی که سال‌ها پیش بسیار پر فروش بود ایجاد کند، اسم این کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی بوده است. اما وقتی شما چند سطر اول این مقاله را بخوانید، درک خواهید کرد که این مقاله با این کتاب هیچ ارتباط و تشابهی نخواهد داشت.
نتایجی را که شما مطالعه خواهید کرد، حاصل از یافته‌های جدید علمی رشته علوم اعصاب شناختی در دنیاست که توسط دستگاه‌های FMRI ثبت شده است و نتایج خارق العاده‌ای از آن تفسیر شده است.
درست است که این تفاوت‌ها در زن‌ها و مردها آشکار است اما به هیچ عنوان به منظور برتری جنسی بر جنس دیگر نیست. هرجنس به عنوان مکمل دیگری شمرده می‌شود و همچنین در پاره‌ای از موارد هر جنس می‌تواند آن قسمت ضعیف‌تر را تقویت کند.
نتایج حاصل به دست آمده از دستگاه FMRI به شرح ذیل است:
۱٫ حجم مغز مردان در بخش قدامی حدود ۲۳ درصد از زنان کمتر است و لوب فضایی مردان بزرگ‌تر از زنان است. بخش قدامی مغز ارتباط زیادی با محرک‌های کلامی، ارتباطی و عواطف و همدلی دارد. از این رو زنان در این نوع ارتباطات بسیار قوی‌تر از مردان می‌توانند عمل کنند و البته لوب فضایی بزرگ‌تر در مردان منجر به این می‌شود که مردان بتوانند منطقی‌تر از زنان عمل کنند.
۲٫ ای سی جی زنان بزرگتر از مردان است. ای سی جی بخشی از مغز است که شما را قادر می‌سازد از رفتاری به رفتار دیگر یا از فکری به فکری دیگر تغییر مسیر دهید.
ای‌سی‌جی زنان وسیع‌تر از مردان است. همچنین در زنان تاثیر بسیار چشمگیرتری بر عواطف و احساسات و حافظه دارد. احتمال گرفتار شدن زنان در افکار سمی بیشتر است.
در نتیجه احتمال گیر افتادن آقایان در افکار منفی بسیار کمتر از زنان است. آقایان خیلی راحت‌تر از خانم‌ها می‌توانند از یک فکر منفی فرار کنند و نشخوار فکری کمتری از خانم‌ها دارند.
۳٫ اینسولادر زنان بزرگتر است. یکی از وظایف اینسولا پیشگویی و پیش بینی کردن است. اینسولای زنان بزرگتر و هم چنین فعال‌تر است. اینسولای زنان می‌تواند حس‌های جسمانی را بسیار خوب ردیابی کند. غریزه درونی استروژن و اکسی توسین، توانایی اینسولای زن را بالاتر می‌برد.
در نتیجه زنان قدرت پیشگویی و پیش‌بینی بالاتری از آقایان دارند. به قوه شهود زنان بیشتر از آقایان می‌توان تکیه کرد. البته این به این معنا نیست که آقایان نمی‌توانند این قسمت را تقویت کنند اما در کل شواهد نشان داده است که مردان تمایل کمتری به استفاده از شهود خود دارند.
۴٫ زنان درد را بیشتر احساس می‌کنند. درد در مردان آمیگدال سمت راست و در زنان آمیگدال سمت چپ را فعال می‌کند.
آمیگدال سمت راست در مردان با آن نواحی از مغز که عملکردهای بیرونی دارند مرتبط است. آمیگدال سمت چپ زنان با آن نواحی از مغز که عملکردهای درونی دارند مرتبط است.
شکنج مرکزی قدامی در زنان بزرگتر است. در نتیجه زنان درد را درونی‌تر از مردان احساس می‌کنند و شکننده‌ترشان می‌کند. آقایان می‌توانند مرهم خوبی برای خانم‌ها در زمانی که دردی را احساس می‌کنند باشند و از آنها حمایت لازم را به عمل آورند.
۵٫ هیپوتالاموس دستگاه تنظیم‌کننده خصیصه‌های اصلی از جمله رفتار، اشتها و روابط جنسی در مردان بزرگتر است و البته در زنان زودتر تکامل پیدا می‌کند. به همین علت سروتونین در مردان ۵۲ درصد بیشتر از زنان است.
مردان آسان‌گیرتر و خونسردتر از زنان هستند.
در نتیجه احتمال ابتلای زنان به افسردگی بیشتر از مردان است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *