فاکتورهای تأثیرگذار روی سهام باشگاه‌های فوتبال/چگونه پولدار شویم



نوید صراف

داستان از فرش به عرش رسیدن باشگاه بوروسیادورتموند را مطمئناً بارها و بارها مرور کرده‌اید اما بد نیست برای آنالیز و درک دقیق از تأثیر سیر تکاملی ارزش سهام یک باشگاه فوتبال، به چند سؤال مهم و اساسی در مورد عوامل مؤثر در تفاوت ارزش سهام یک باشگاه در عمل پاسخ دهیم و از طریق پاسخ‌دهی دقیق به این سؤالات، بهتر و بیشتر به دلیل پیشرفت زنبورها پی برده و به یک الگوی مناسب در مسیر پیشرفت ارزش سهام یک باشگاه دست یابیم.
سهام باشگاه بوروسیادورتموند در سال مالی فصل ۱۹-۲۰۱۸ یعنی از تاریخ یک جولای ۲۰۱۸ تا ۳۱ مه ‌۲۰۱۹، تغییر بسیار زیادی نداشته است. سهام این باشگاه که ۶۰ درصدش به صورت شناور است، در بازار بورس فرانکفورت قرار گرفته و قیمت هر سهم از ۹ دلار در یکم جولای به ۰۵/۹ دلار در آخرین روز ماه مه ‌رسیده، یعنی تنها ۵/۰ درصد افزایش قیمت.
هر چند این نگاه کلی و آنالیز جزئی، باعث می‌شود که نوسانات ارزش سهام باشگاه در طول این بازه ۱۱ ماهه، از چشم‌ها مخفی بماند. در واقع ارزش سهام باشگاه در تاریخ یکم نوامبر ۲۰۱۸ به رقم شگفت‌انگیز ۱۱ دلار رسید و در اوایل مارس سقوط به زیر ۸ دلار را نیز تجربه کرد اما به نظر شما چه عواملی می‌تواند چنین نوسان بالایی را توضیح دهد؟

آیا شایعات نقل ‌و انتقالاتی در ارزش سهام تأثیرگذار است؟
بر خلاف سایر بخش‌های تجارت، فعالیت‌های یک باشگاه فوتبال به صورت لحظه‌ای توسط رسانه‌های متعدد رصد می‌شود. یکی از نقاط مورد توجه مربوط به شایعات نقل ‌و انتقالاتی باشگاه در طول پنجره تابستانی است. بر اساس بازیکنانی که نامشان پیرامون باشگاه می‌چرخد، افکار عمومی نسبت به قدرت مالی باشگاه شروع به گمانه‌زنی کرده و همین امر در کمال ناباوری، افزایش ارزش سهام باشگاه را در پی دارد. علاوه بر این، با آنالیز و توجه به منحنی سیر تکاملی ارزش سهام باشگاه بوروسیادورتموند، پیشرفت چشمگیر قیمت باشگاه در روزهای پنجره نقل ‌و انتقالات در طول سال‌های گذشته، بسیار شفاف و واضح است. این بازه دقیقاً زمانی ا‌ست که اخبار پیرامون انتقال «اشرف حکیمی» و «متس هوملز» به وستفالن و خروج «عبدو دیالو» و «ماکسیمیلیان فیلیپ» از ترکیب زنبورها در رسانه‌ها مخابره شد. تأثیر این شایعه به حدی بود که ارزش سهام زنبورها را از ۲۸/۸ دلار در اول جولای، به ۸/۹ دلار در ۳۰ آگوست رساند.

آیا نتایج تیم در زمین مسابقه، در ارزش سهام تأثیرگذار است؟
جالب اینجاست که بعد از پایان مهلت نقل‌ و انتقالات و عدم جذب ستاره‌های نامدار مدنظر هواداران، روند نزولی ارزش سهام دورتموند شروع شد و حتی در روزهای نخست ماه اکتبر به رقم ۱/۹ دلار در هر سهم سقوط کرد که نسبت به چند روز قبل کاهشی ۷ درصدی را رقم زد.
اما با تداوم پیروزی‌ها در ۴ هفته نخست و کسب نتایج بهتر نسبت به بایرن‌مونیخ و حضور در رده دوم جدول پس از لایپزیگ، ارزش سهام باشگاه در مسیر صعود قرار گرفت و به رقم ۹۷/۹ دلار رسید. در ادامه ولی تساوی دور از انتظار مقابل آینتراخت فرانکفورت باعث حضور رقیب دیرینه‌شان یعنی باواریایی‌ها در رده دوم و ایجاد اختلاف ۳ امتیازی با صدرنشین جدول رده‌بندی بوندس‌لیگای آلمان شد و همین نتایج کاهش قیمت سهام این باشگاه به ۴۴/۹ دلار را رقم زد.

آیا انتشار رسمی گزارش مالی باشگاه تأثیری روی ارزش سهام دارد؟
برای کمپانی‌های معتبر حاضر در بازار بورس، انتشار گزارش مالی یکی از مهم‌ترین لحظات برای سرمایه‌گذاران است. در واقع اقدامات روزهای آینده سرمایه‌گذاران و به تبع آن ارزش سهام باشگاه، بر اساس فاکتورهای مندرج در این گزارش مالی، مشخص می‌شود.
چند روز پیش باشگاه یوونتوس گزارش مالی سالیانه خود را منتشر کرد؛ گزارشی که خبر از ضرر ۹/۳۹ میلیون یورویی بیانکونری‌ها می‌داد. در نگاه اول این ماجرا چندان مهم به نظر نمی‌رسید اما واقعیت این است که افشای این ضرر، ضربه دیگری بر پیکر بانوی پیر وارد کرد و آن کاهش ارزش سهام این باشگاه تا ۶ درصد بود. به همین دلیل می‌توان به صراحت از تأثیر این فاکتور در ارزش سهام باشگاه سخن گفت.

تصمیمات بزرگ مدیریتی سرمایه‌گذاران را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟
آخرین عاملی که در آنالیز منحنی ارزش سهام باشگاه‌ها متوجه آن می‌شویم درست به زمانی برمی‌گردد که مدیران باشگاه تصمیمات مهمی را اتخاذ می‌کنند. برای درک صحیح تأثیر این ماجرا بهتر است به ۲ سال پیش برگردیم، جایی که زنبورها تصمیم به برکناری «پیتر بوش» گرفتند. هر چند باشگاه در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷ این خبر را به صورت رسمی اعلام کرد اما شایعات پیرامون آن از روزهای نخست ماه دسامبر همان سال توسط رسانه‌های معتبر آلمان از جمله نشریه معتبر «کیکر» منتشر می‌شد. خبر اخراج و برکناری بوش مصادف شد با بهبود ارزش سهام باشگاه. همانند تمامی کمپانی‌های جهان، روند تغییر ارزش سهام یک باشگاه فوتبال نیز می‌تواند عوامل بسیار متعدد و گوناگونی داشته باشد اما فاکتوری که نمی‌توانیم از روند تأثیرگذاری‌اش روی ارزش سهام باشگاه‌های فوتبالی چشم‌پوشی کنیم، قدرت رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب در حوزه فوتبال است. به واقع اگر یک باشگاه فوتبال موفق به جلب توجه مثبت رسانه‌های خبری از جمله نشریات و سایت‌ها شود، می‌تواند شاهد رشد قابل توجه ارزش سهامش باشد. اتفاقی که مدیران باشگاه با تصمیمات درست خود از جمله نقل ‌و انتقال بازیکن، انتخاب و یا اخراج سرمربی، انجام مصاحبه‌های به موقع و اقداماتی از این دست، می‌توانند آن را رقم بزنند و موجب افزایش ارزش سهام باشگاه خود شوند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *