فقر آهن در کودکان را چگونه درمان کنیم

درمان فقر آهن در کودکان

مکمل‌های آهن دررژیم غذایی می‌تواند هموگلوبین را برای رسیدن به سطح سالم تضمین کند. معمولا طبق تجویز پزشک، کودکان ویتامین‌ها را به شکل ویتامین رژیمی و مکمل‌ها برای فقر آهن دریافت می‌کنند.کم خونی داسی شکل و تالاسمی درجایی اتفاق می‌افتد که بدن نتواند سلول‌های خونی را تولید کند بنابراین به اهدای خون نیاز می یابد. از راه های کاهش کم خونی کودکان بیشتر بدانید:   طحال عضوی ازبدن است که سلول‌های خونی را برای تولید انواع جدیدتر آن‌ها تخریب  و زمانی که بدن سلول‌های خونی زیادتر ازحد خود را تخریب می‌کند، کار طحال مختل می‌شود. اگراین مشکل با دارو برطرف نشود، ممکن است که پزشک با جراحی اقدام به خارج سازی طحال کند.  

  راه های کاهش کم خونی در کودکان

۱- مصرف آهن کافی طبق مطالعات انجام شده نیازروزانه کودکان بین ۱۲ تا ۳۶ ماهه برای دریافت آهن، ۷ میلی گرم است و در نتیجه کودک شما باید یک رژیم با آهن کافی داشته باشد. گوشت قرمز و منابع گیاهی از جمله اسفناج، بادام زمینی و آلو حاوی مقدار قابل توجهی آهن است.

۲- دریافت ویتامین کافی کمبود ویتامین‌های B9، B12 و C. با فقر آهن مرتبط است. دریافت ویتامین B9 برای کودکان باید در طول روز به اندازه ۱۵۰، ویتامین B12 به اندازه۹/۰و ویتامین C – ۱۵ میکروگرم باشد. مکمل‌های ویتامین دیگر نیز باید به حد تعادل در رژیم غذایی کودکان وجود داشته باشد.

نیاز کودکان به آهن چقدر است ؟ کودکان تازه متولد شده باید به اندازه کافی در بدن خود آهن داشته باشند که در سنین مختلف این میزان به شکل زیر است:  ۱۱ میلی گرم – برای ۷ تا ۱۲ ماه ۷ میلی گرم – برای یک تا ۳ سال ۱۰ میلی گرم  – برای ۴ تا ۸ سال ۸ میلی گرم – برای ۹ تا ۱۳ سال ۱۵ میلی گرم – برای دختران ۱۴ تا ۱۸ سال ۱۱ میلی گرم  – برای پسران ۱۴ تا ۱۸ سال  

چه کسانی در معرض ابتلا به فقر آهن هستند؟

کودکانی که با وزن کم یا زودتر از موعد متولد شده اند. کودکانی که قبل از سن یک سالگی شیر گاو یا بز نوشیده اند. کودکانی که غذا‌های مکمل کامل حاوی آهن را بعد از شش ماهگی دریافت نکرده اند. کودکان بین یک تا پنج سال که بیش از ۷۱۰ میلی لیتر شیر گاو، بز و شیر سویا در روز نوشیده اند. کودکانی که وضعیت‌های خاصی دارند مثل عفونت‌های مزمن یا رژیم‌های محدود. کودکانی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند. دختران نیز در سن قاعدگی بیش از بقیه درمعرض فقر آهن هستند.  

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *