فواید تانین‌ها در چای را بشناسیم

 چای یکی محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر دنیاست. هم آسان دم می‌شود و هم سرشار از خواص سلامتی است. امروز می‌خواهیم از تانین‌ها که ازجمله رایج‌ترین ترکیبات موجود در انواع چای به‌شمارمی‌روند با شما صحبت کنیم.
تانین به‌طور طبیعی در طیف وسیعی از گیاهان خوراکی و غیرخوراکی یافت می‌شود. تانین‌ها به خانواده‌ای از ترکیبات خاص موسوم به پلی‌فنول‌ها تعلق دارند و معمولا در گیاهان به‌منظور دفع آفات تولید می‌شوند. اما در چای، تانین‌ها عامل مزه تلخ و همچنین رنگ چای دانسته می‌شوند. حالا ببینیم تانین‌های مختلف چه اثراتی روی بدن دارند:
تی‌فلاوین و تی‌روبیگین: اینها بیشتر در چای سیاه موجود هستند و درواقع عامل رنگ سیاه چای هستند. برخی تحقیقات حاکی از آن است که این دو تانین می‌توانند به مقابله با رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از آسیب‌های سلولی کمک کنند.
الاجیتانین: تحقیقات اولیه روی این تانین نشان داده می‌تواند به رشد باکتری‌های مفید دستگاه گوارش کمک کند. ازآنجاکه الاجیتانین‌ها از خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قوی برخوردارند، به نظر می‌رسد در پیشگیری از سرطان هم مؤثر باشند.
اپی‌گالوکاتچین: این تانین به فراوانی در چای سبز موجود است و به گروه کاتچین‌ها تعلق دارد. مطالعه این تانین در آزمایشگاه نشان داده است شاید بتواند در کاهش صدمات سلولی و برخی بیماری‌های مزمن مؤثر باشد.
تانین‌ها مانند بسیاری دیگر از ترکیبات طبیعی مضراتی هم دارند؛ می‌توانند تهوع‌آور باشند و جذب آهن بدن را کم کنند. پس در مصرف چای‌های با تانین بالا زیاده‌روی نکنید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *