فول زودهنگام املاک متاورس/کاهش هشتاد درصدی

سایت بدون – ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم، بیش از هر کسی مسئول تبدیل بلاک‌چین و ارز دیجیتال از یک روش مبهم برای پرداخت همتا به همتا به فناوری‌ای است که شرکت‌هایی از آمازون و والمارت گرفته تا بانک آمریکا و بانک دو‌فرانس پذیرفته‌اند، بنابراین وقتی می‌گوید تلاش‌های مارک زاکربرگ، متا و انبوهی از سرمایه‌گذاران خطرپذیر برای ساخت متاورس، محکوم به شکست است، احتمالا ارزش توجه دارد. بوترین روز شنبه ۳۰ژوئیه در توییتر نوشت: «متاورس» قرار است اتفاق بیفتد اما فکر نمی‌کنم هیچ یک از تلاش‌های موجود شرکتی برای ایجاد متاورس به جایی برسد.

این گفته او به اظهار‌نظری منجر شد که در آن استدلال می‌کرد که بزرگ‌ترین مانع، فناوری است‌. جنبه واقعیت مجازی سه‌بعدی و فراگیری که متاورس را از اینترنت جدا می‌کند و این‌که بدون هدست‌های متا، «این ایده حتی مورد بحث قرار نمی‌گرفت».
بوترین پاسخ داد: نقد من عمیق‌تر از این است که «متاورس ویکی‌پدیا دایره‌المعارف متاورس بریتانیکا را شکست خواهد داد.» این است که ما هنوز واقعا تعریف «متاورس» را نمی‌دانیم، هنوز خیلی زود است که بدانیم مردم چه می‌خواهند. بنابراین هر چیزی که فیسبوک در حال حاضر ایجاد کند، از کار می‌افتد.
تا زمانی که اتریوم قراردادهای هوشمندی را ایجاد کند که به والمارت اجازه می‌دهد تا هر تامین‌کننده‌ای که کاهو را از مزرعه به مغازه می‌آورد، در یک دفتر کل دیجیتالی قرار دهد که می‌تواند آن را در زمان واقعی، کاملا قابل جست‌وجو و تصویر غیرقابل‌تغییر نشان دهد، هیچ‌کس نمی‌دانست فناوری بلاک‌چین می‌تواند به چه چیزی تبدیل شود. 
از سوی دیگر شرکت متا پلتفرم که با اولین رکود فروش سه ماهه خود دست و پنجه نرم می‌کند، اکنون مشکل دیگری دارد: مشاغل در متاورس در حال از بین رفتن است.
به گفته محقق Revelio Labs، پس از افزایش در ماه‌های پس از تغییر نام تجاری فیسبوک در پاییز گذشته، آگهی‌های شغلی ماهانه جدید در تمام صنایع با عنوان متاورس بین آوریل و ژوئن ۸۱ درصد کاهش یافت. 
این خروج همزمان با رکود گسترده‌تر در بخش فناوری است که باعث اخراج و توقف استخدام‌ها شده است و کارگران از منطقه خلیج تا بنگلور را به‌طور فزاینده‌ای متزلزل کرده است. 
طبق آمار سایت کاریابی Indeed، آگهی‌های شغلی در مراکز فناوری مانند سانفرانسیسکو و آستین تگزاس، در چهار هفته گذشته ۸.۴درصد کاهش یافته است.
جین یان، اقتصاددان Revelio Labs معتقد است شرط بزرگ مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی متا روی واقعیت مجازی و سایر فناوری‌های نوپا و همه‌جانبه، شرکت‌های مختلف را تشویق کرد تا به‌دنبال متخصصان در این زمینه‌ها بگردند، زیرا ممکن است باعث ایجاد «هیجان کوتاه‌مدت از طرف تقاضا» شود اما اکنون، در حالی که کارفرمایان نیازهای استخدامی و بودجه نیروی کار خود را در میان نگرانی‌های فزاینده رکود اقتصادی تنظیم می‌کنند، این هیاهو با واقعیتی هشیارکننده و کاملا غیر‌مجازی روبه‌رو شده است.
زاکربرگ روز چهارشنبه در تماس با متا گفت که به‌دلیل کمبود درآمد، سرعت سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت را کاهش داده و برنامه‌های استخدام را کاهش می‌دهد. 
شرکت اپل، رقیب نوظهور متا در فضای واقعیت مجازی، پنجشنبه گفت که در استخدام خود رفتار «آگاهانه‌تر» خواهد داشت. در همین حال، شرکت مادر گوگل، آلفابت که از اظهارات آینده نگرانه بزرگ در مورد تکرار بعدی اینترنت خودداری کرده است اما در زمینه‌هایی مانند واقعیت افزوده به‌سرعت در حال حرکت است، استخدام را کند کرده است.
با توجه به بازار استعدادهای آزاد Fiverr،‌ در حالی که مشاغل تمام‌وقت متاورس کمیاب‌تر شده‌اند، تعداد مشاغل فریلنسری برای خدمات مرتبط با متاورس مانند توسعه آواتار و طراحی سه‌بعدی بیش از چهار برابر شده است.
خبرها در حوزه اموال مجازی متاورس هم امیدوارکننده نیست. محیط دیجیتال متاورس برای محافظت از صاحبان اموال مجازی در برابر کاهش ارزش‌شان ایمن نیست. 
گزارش جدید نشان می‌دهد که پس از افزایش در پاییز، ارزش املاک متاورس به‌شدت در حال کاهش است. کاهش ارزش و حجم فروش همراه با کاهش مشابه در ارزش ارزهای دیجیتال و قیمت‌های NFT در ماه‌های اخیر است.
حجم معاملات املاک و مستغلات متاورس در ماه نوامبر به‌دنبال تغییر نام فیسبوک به پلتفرم متا افزایش یافت. تغییر این برند پتانسیل متاورس را برای مخاطبان بزرگ‌تری که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان را می‌دیدند به دنیای متاورس‌ متمایل شده است، برجسته کرد. از آن زمان ماه‌های سختی را در این روند شاهد بوده است. 
بر‌اساس داده‌های WeMeta، معاملات زمین در شش پلتفرم، از جمله دسنترالند و سندباکس ۹۷درصد از اوج خود در نوامبر کاهش یافته است. حجم معاملات در ماه نوامبر با ۲۲۹ میلیون دلار به بالاترین حد خود رسید و در ژوئن به هشت میلیون دلار کاهش یافت. فروش کل و میانگین قیمت زمین نیز پیش‌آگاهی از یک روند عذاب‌آور و نابود‌کننده است. 
مجموع فروش از ۱۶ هزار در نوامبر به ۲۰۰۰ در ژوئن کاهش یافت. در همین حال، متوسط قیمت زمین در ماه ژوئن ۳۳۰۰ دلار بود که در مقایسه با ۱۶هزار و ۳۰۰ دلار در چهار ماه قبل، نزدیک به ۸۰ درصد کاهش داشت.
کاهش قیمت ارزهای دیجیتال تا حدی با سقوط مرتبط است. از فوریه تا ژوئن، میانگین قیمت فروش براساس کریپتو ۵۸درصد کاهش یافت. املاک تجاری در متاورس به‌عنوان یکی از دنیا‌های بعدی در نظر گرفته شده است. 
درست مانند دنیای فیزیکی، صاحبان املاک با ایجاد ویترین فروشگاه‌های مجازی و فروش یا اجاره به شرکت‌هایی که به‌دنبال فروش اقلام یا استفاده از بازاریابی هستند، زمین را توسعه می‌دهند. همان‌طور که تصویر اقتصاد کلان در دنیای فیزیکی برای بسیاری نگران‌کننده می‌شود، بازار همچنان محدود متاورس جذابیت خود را از دست می‌دهد. برخی از شرکت‌ها شروع به فکر می‌کنند که بازده آن ارزش مشکلاتی را که متاورس ایجاد می‌کند، ندارد. با این حال بسیاری از مردم هنوز به موفقیت بازی املاک و مستغلات متاورس علاقه دارند و روزهای روشن‌تری را در پیش دارند. کلاین گفت که وعده املاک و مستغلات متاورس در چند سال آینده محقق خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *