فیلیپ لام علیه ۲ ساله شدن جام جهانی / جذابیت از دست رفته


سایت بدون – فوتبال پیش از این هرگز اینقدر زیاد نبود. هر روز یک جایی با یک جای دیگر بازی می‌کند و شما به طرق مختلف می‌توانید دنبالش کنید. قرار است بیشتر هم بشود؛ لیگ قهرمانان سالانه میزبان صد بازی بیشتر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد توجه جمعی ما نسبت به آن در مسیر کاهش است اما نمی‌شود جلوی این رویه را گرفت.
آنچه رئیس فیفا، جانی اینفانتینو و مشاورش، آرسن ونگر در سر می‌پرورانند می‌تواند به یک زیاده روی اساسی منجر شود. آنها می‌خواهند جام جهانی را هر دو سال یک بار برگزار کنند. پیش فرض این است که جام ملت‌های اروپا و سایر رقابت‌های قاره‌ای هم در مقطعی از این طرح پیروی می‌کنند. بنابراین در آینده هر سال یک تورنمنت بزرگ فوتبالی برگزار می‌شود.
این پروژه با مخالفت یوفا، بسیاری از فدراسیون‌های فوتبال اروپا، باشگاه‌ها و حتی هواداران و بازیکنان مواجه شده است. به عنوان مدیر تورنمنت یورو ۲۰۲۴ با آنها موافقم. کوتاه کردن فاصله برگزاری جام جهانی این باور را می‌دهد که فوتبال همه‌اش پول است و مسابقات بزرگ ورزشی به صبر و زمان نیاز دارد. این برای قابلیت تداوم‌شان ضروری است.
فوتبال زیاد روی هواداران اثر می‌گذارد. تورنمنت‌های بزرگ در خاطرشان می‌ماند؛ برای خیلی‌ها بیوگرافی می‌شود. یونانی‌ها اجازه یافتند چهار سال خودشان را قهرمان اروپا بدانند؛ از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸، پرتغالی‌ها ۵ سال و اسپانیایی‌ها ۸ سال. آلمان از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ قهرمان جهان بود.
کوتاه کردن این چرخه بسیاری از تجربه‌ها و خاطرات را از بین می‌برد. یک تورنمنت سالانه مثل یک کانال شبکه اجتماعی اضافی روی گوشی شما است، مثل یک اپلیکیشن.
فوتبال زیادی به بازیکنان هم ضربه می‌زند. تیری آنری که در هفت تورنمنت برای فرانسه بازی کرد، درباره ایده اینفانتینو می‌گوید: «اگر هر دو سال بازی کنید، از نظر ذهنی خسته می‌شوید. من که از نظر روحی ویران می‌شدم.» منظور او این است که بازی برای تیم ملی یک کار خاص است. شما کمتر برای پول و بیشتر برای کشور و هواداران بازی می‌کنید. مسئولیت زیادی دارد، خسته کننده است. من خودم بعد از جام جهانی ۲۰۱۴ از تیم ملی کناره گرفتم؛ بعد از ششمین تورنمنت. خیلی قبل از آن تصمیمم را گرفته بودم، چون بار سنگین و مضاعفی روی شانه‌ام بود. سه سال دیگر به فوتبال باشگاهی ادامه دادم.
حداقلش این است که فوتبال زیاد، ارزش افزوده فوتبال را زیاد نمی‌کند. شکل رقابتی آن که به نظر می‌رسد مورد غفلت اینفانتینو و ونگر قرار گرفته، اساساً با هم تفاوت دارد. شیوه‌های فوتبال باشگاهی به تجارت شبیه است، لیگ قهرمانان بخشی از صنعت سرگرمی شده است. این تضاد تیم ملی را آشکارتر می‌کند که باید همیشه نمادی از حس خوب جامعه باشد. جام جهانی فراتر از تجارت است، همه را دور هم جمع می‌کند، اینجا فوتبال راه ارتباط مردم با یکدیگر است.
برای اینکه یورو ۲۰۲۴ جشنی برای همه باشد و تمام کشور از این تورنمنت لذت ببرد، تیم آلمان باید نمایش شایسته‌ای داشته باشد اما علاوه بر آن چالش بزرگی برای ما به عنوان میزبان است. بنابراین من و تیمم به دنبال راه‌های نو و مبتکرانه هستیم برای اینکه تورنمنت، فراتر از یک رقابت ورزشی باشد. مثلاً یک شبکه برای فوتبال آماتور و بچه‌ها راه انداخته‌ایم. می‌خواهیم از سطوح پایه باشگاه‌ها حمایت کنیم تا بتوانند مردم را درباره طرح‌های داوطلبانه به وجد بیاورند و میزان عضویت رسمی آنها افزایش یابد یعنی همان اتفاقی که بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ رخ داد. جام ملت‌ها باید یک کاتالیزور برای فوتبال پایه باشد. نباید این فرصت را از دست بدهیم برای اینکه حتی آلمان هر ۲۰ یا ۳۰ سال یک بار میزبانی چنین تورنمنتی را به دست می‌آورد.
طرح مشترک یوفا و فدراسیون فوتبال آلمان با عنوان یورو ۲۰۲۴ GmbH یک استراتژی مسئولیت اجتماعی ترتیب داده تا نیازهای اکولوژی و شناخت محیط زیست را افزایش دهد. ما به دنبال افزایش نقش مردم در فوتبال هستیم. قرار است فوتبال به متن جامعه نزدیکتر شود و برای مشارکت، مساوات، تنوع افکار و جهانشمولی ایده‌آل است. این ستون که در ۲۵ کشور منتشر می‌شود، نیز به دنبال همین هدف است.
برای تحقق شعار «اتحاد با فوتبال» و ایجاد برابری، سلیا ساسیچ را به تیم خودم آوردم. او ریشه فوتبال را می‌شناسد و در آن به همه چیز رسیده؛ لیگ قهرمانان، قهرمانی اروپا دو بار، بهترین گلزن و بهترین بازیکن زن سال. به عنوان سفیر جام ملت‌ها عضو کمیته اجرایی می‌شود و مثل من مسئولیت دارد. مردان و زنان باید برابر باشند اما در حال حاضر در خیلی جاها از جمله فوتبال این برابری وجود ندارد.
یک تورنمنت بزرگ ورزشی نیاز به آمادگی دارد هم از جهت زیرساخت‌ها و هم عقلانیت. ما با خیلی افراد حرف می‌زنیم و با خیلی سازمان‌ها وارد مذاکره می‌شویم. فوتبال چیست، چه باید باشد، به چه می‌تواند برسد؟ ما برای پاسخ به این سؤال‌ها وقت می‌گذاریم. برای اینکه محصول باارزشی به دست بیاورید و برای اینکه تغییر ایجاد کنید، به زمان نیاز دارید. هر دو سال یک بار نمی‌شود. در غیر اینصورت، جذابیت و اعتبار یک تورنمنت زیر سؤال می‌رود، فوتبال قدرتش را از دست می‌دهد و جام ملت‌های اروپا چیزی بیشتر از سرگرمی نخواهد بود.
منبع: گاردین

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «باد به گلو انداختن»

سایت بدون – آدم ها وقتی می خواهند از موضع بالا صحبت کنند یا کسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *