قسمت اول سریال پرستاره بهرنگ توفیقی چه کیفیتی داشت؟/آغاز پرکنایه «آقازاده»

 مصطفی قاسمیان   –  دیروز قسمت اول مجموعه نمایش خانگی «آقازاده» در سرویس‌های وی‌اودی به نمایش درآمد. این سریال به کارگردانی بهرنگ توفیقی، به قصه‌ای عاشقانه در بستر وقایعی با رنگ‌وبوی سیاست می‌پردازد.
«آقازاده» در گام نخست، شروع خوش‌ریتم و پرقصه‌ای دارد. چندین شخصیت اصلی سریال از جمله «نیما»، «حامد»، «بهرامی» و «مانلی» معرفی شده‌اند و به سیاق معمول آثاری که حامد عنقا می‌نویسد، عاقبت «مانلی» در همان ابتدا مشخص شده است. قسمت اول داستان «آقازاده» واجد چندین گره است که ملات خوبی برای بقیه قصه به دست سازندگان می‌دهد.
در میان بازیگران سریال، بیشترین تمرکز قسمت نخست روی امیر آقایی است. این بازیگر اگرچه بازی قابل قبول و جلوه مناسبی در این قسمت دارد، اما به دلیل سن‌وسالش چندان مناسب یک آقازاده جوان خوش گذران به نظر نمی‌رسد؛ هرچند با استفاده از چهره‌پردازی و طراحی لباس، تلاش زیادی شده تا این مهم محقق شود. امین حیایی دیگر بازیگر اصلی قسمت اول «آقازاده» است که بازی متفاوتی ارائه کرده و در میان‌سالی، به تجربه‌ای تازه دست یافته است. سینا مهراد (سهیلی) در نقش «حامد تهرانی»، آن‌قدر مشابه شخصیتی به همین نام با بازی خودش در سریال «پدر» است که به نظر می‌رسد این یک تدبیر از سوی سازندگان برای یادآوری آن شخصیت و استفاده از محبوبیت آن مجموعه باشد. پردیس پورعابدینی بازیگر جوانی که در این سریال برای نخستین بار به مخاطبان معرفی می‌شود، هرچند از نظر ظاهری با ویژگی‌های شخصیتی که برایش نوشته شده، متناسب است، اما در بزنگاه‌های حسی قسمت نخست، عملکرد قابل قبولی ندارد.
بر اساس آن چه در قسمت نخست دیده‌ایم، «آقازاده» به کارگردانی بهرنگ توفیقی، از عارضه نمایش افراطی تجمل که در سریال‌های نمایش خانگی رایج شده، در امان نمانده است، هرچند ادامه قصه، می‌تواند بهتر مشخص کند سمت‌وسوی این لاکچری‌بازی‌ها، در خدمت قصه است یا هدف تنها نمایش نوعی از زندگی مرفه و دور از دسترس مخاطبان عام. برای بررسی این خصیصه در «آقازاده»، باید تا قسمت‌های بعدی صبر کرد.
آن چه در قسمت اول بسیار قابل توجه به نظر می‌رسد، کنایه سنگین و واضح این مجموعه، به یک حراجی معروف کشور است که در سال‌های گذشته، با شائبه‌ها و شایعاتی مواجه بوده و پاسخ مشخصی به این شایعات داده نشده است. دیگر کنایه جالب در قسمت نخست، اشاره به اعمال خلاف شرع و اخلاق یک مسئول دولتی است که باند آقازاده با دستاویز قرار دادن اسناد آن، از وی رانت دریافت می‌کند. در این قسمت همچنین آقازاده سریال، پس از دستگیری، با تبختر وعده آزادی‌اش را تا ساعتی بعد می‌دهد و به نوعی آقازادگی‌اش را به رخ می‌کشد.
بر اساس آن چه عنقا وعده داده، می‌توان به ادامه این کنایه‌های صریح امیدوار بود. این اتفاقی است که در فضای نمایش خانگی، بسیار تازه و نو می‌نماید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *